Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Tom

NYTT BÅTBATTERI LADDAR UR!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle vara mycket tacksam för lite assistans då jag är fullständigt El-inkompetent.

 

Jag har en Askeladden Free style 2000 med en Mariner 75 hk four stroke.

Båten är för mig ny och den inköptes i slutet av April och kordes då en kortare bit till sin båtplats. 


Då jag cirka 6-8 veckor senare skulle starta båten så gjorde den inte det. Jag tog ur batteriet och laddade det till fullt igen hemma. 

Monterade dagen efter tillbaka batteriet och fick 2 startförsök innan det var tomt igen. Då insåg jag att logiskt så borde batteriet vara slut. 

Således åkte jag och köpte ett nytt och mycket riktigt så när det var på plats så startade båten lätt.

 

Detta var cirka 3 veckor sedan och igår när jag igen skulle ut så fick jag 4 startvridningar innan batteriet igen var tomt och det bara tickade när jag vred på nyckeln. 

Det finns en vridnyckel vid batteriet som man ställer på ON då det är dags att starta - denna har varit av då båten inte använts. 
Sedan finns det en ON knapp vid gasreglaget ungefär, den har också varit av. 

 

Jag är i något slags desperat behov av hjälp, tips, råd då det blir en dyr hobby att åka 1 gång per sommar och i övrigt bara TILL båtjäveln och sedan hem igen modfälld och skamsen inför familj och vänner.

 

H J Ä L P !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något drar tjuv-ström.
En stereo, en lanterna, en länspump - någonting.
Undersök vad det finns mer för utrustning i båten, se till att den är strömlös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett par lanternor och en självlänsande pump.

Måste jag ta upp den och lämna in den tror du? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag inte.
Det är inte raket-forskning.
Misstänkt är ju länspumpen tycker jag (om det är nivå-vakt?); om det är så att den suger dåligt eller om det rinner tillbaka vatten när den stannar så den får gå länge kan den ju köra slut på ett batteri. Testa att hälla i några liter vatten och se hur den jobbar.
Det kan räcka med en rengöring där.

Sedan kan du ju överväga att installera en solpanel också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett chefssvar!  :) Jag testar att hälla i vatten så ser jag hur den reagerar. 

Hade jag vetat hur man installerar en solpanel så hade jag förmodligen löst batteriproblemet med, som sagt - El-inkompetent! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Tom säger:

Tack för ett chefssvar!  :) Jag testar att hälla i vatten så ser jag hur den reagerar. 

Hade jag vetat hur man installerar en solpanel så hade jag förmodligen löst batteriproblemet med, som sagt - El-inkompetent! :)

 

Det är säkert någon som kan ge dig tips här på hur solcellpaneler kopplas in, det brukar vara ett kärt ämne att diskutera. Egentligen inte så svårt med den elektrisk inkopplingen, det svåra kan vara att placera själva panelen på ett sådan sätt att den inte sitter i vägen samtidigt som den inte får skugga över sig.

Om inte redan Peter_K hade föreslagit den automatiska länspumpen hade jag nämnt den, klassiskt felkälla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att generatorn  laddar som den skall ?? Jag fick helt urladdat batteri i somras och det berodde på att laddningen upphörde utan att varningslampan tändes. Så nu kollar jag batterispänningen hela tiden, funkar laddning så skall den ligga över 13.6V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen vad schyssta ni är! :)

Så, en antagligen superdum fråga men HUR exakt kollar jag som novis spänning, att batteriet laddar som det skall etc? Hur kollar jag om pumpen funkar som den skall, alltså hur snabbt skall den pumpa ur sittbrunnen? Hur rengör man den ... jag youtubar lite såklart men all hjälp mottages tacksamt!

 

Vänligen

Tom

 

Redigerad av Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här mäter om det laddar:

1. Fixa en multimeter som mäter volt. Mät batteriets vilospänning (dvs när inget laddar eller belastar batteriet). Det skall ligga på c:a 12,7 volt om det är ett full-laddat bly/syrabatteri. 

2. Starta motorn. Varva lätt. 

3. Mät igen på batteriet med motorn igång. Det skall nu visa omkring 14,0 volt om det laddas. 

 

Koppla in solcell är som sagt enkelt om det är vad du vill göra. Lite sladdar, en laddningsregulator, en säkring, en solpanel...

 

Att kolla att pumpen går som den ska... tja, slår du i fem liter vatten skall den pumpa ut allt på 0,5-1 minut kanske? Om den går, går och går eller om den pumpar torrt och vattnet rinner tillbaka så att den startar om hela tiden är nägot fel. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att förstå hur det fungerar med el i en båt om det skulle bli problem.
Ett 12v blybatteri bör tex inte urladdas under 50%, gärna inte under 75% för att det ska hålla längre.
Laddningstillståndet för ett blybatteri är 100% (12.7v), 75% (12,4v), 50% (12,2v) 25% (12,0v) samt urladdat <11,9v.
Du hittar säkert en massa kring elfrågor här på Maringuiden.

 

Det finns även en hel del böcker kring detta som kan vara nyttiga att läsa. Här är några förslag som ofta finns på något bibliotek:
Elsystem för båtar - Magnus Sterky, utgåva1:2006 samt utgåva2: 2014
El ombord - Anders Jangö, 2006
Elsystem ombord - Micke Westin, 2010
Ström ombord - Jon Winge, 2013
Stora boken om el ombord - A Johnson, 2015

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köper ett Lowrance instrument (kanske andra märken har denna funktion också) som kollar spänningen och du ser till att ALLTID se spänningen på skärmen. Då märker du problem när det uppstår, inte när det är för sent.

Jag gjorde misstaget att inte göra det, och så stod där med tomt batteri, tack och lov vid den egna bryggan, och en dags felsökning mitt under sommaren. Gudskelov kunna fixa felet själv, så semestern blev räddad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att spänningsmätningen gäller när batteriet varit i vila minst ett par timmar (helst över natten.

 

Men en sak:  När du köpte det nya och startade - hur mycket körde du sedan med båten ?  Kanske var batteriet inget vidare laddat (men tillräckligt) från butiken, men dina starter och att det sedan stod och fick självurladda var droppen ?

 

Annars kan man installera en digital voltmätare i panelen. Finns dyra, enklare och tokbilliga. Även de tokbilliga (30:- på Tradera eller från Kina) är helt ok, i synnerhet om man justerat in den mot en känd/bra mätare en gång för alla.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina tips och råd jag tar dem till mig och igår plockade jag ur batterit som är ett Tudor TU72L72ah 600cca (en) 12v. Jag skall idag testa det igen.

 

När jag körde med det senast så körde jag upp 25 liter bensin över ungefär 120 minuter. Så då borde väl batteriet vara väl laddat OM det får laddning från generatorn?

 

Jag tänker att jag kan väl mäta efter jag är tillbaka, eller var det det jag skulle undvika och vänta till dagen efter. 


Jag tänker också att jag skulle kunna koppla ur batteriet när jag kommer iland för att se om det då startar nästa gång felfritt, då vet jag ju att något i båten drar ur det, väl? 

 

Nåväl... Tackar ödmjukast igen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en viss laddning bör det ha fått (troligen absolut tillräckligt - om allt funkar).

 

Vill dock passa på att påpeka att det inte går speciellt fort att ladda ett blybatteri, då det bestämmer själv hur mycket det skall "sluka", även om det kan finnas flera hundra ampere tillgängligt.

 

Var det halvdåligt laddat och laddspänningen rätt lär det ändå inte dragit mer än 5, kanske 8A laddström. På de två timmarna har du därför kanske laddat i "bara" 15Ah.

 

Att starta motorerna och köra bara 15 min för att "ladda batterierna" som jag ibland hör en del göra är alltså ingen stor mening med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar rekommendera att man skaffar sig en tångamperemeter.

Klart om man är elektriskt okunnig kanske man upplever att det uppstår en massa förvirring om man får ett sådant instrument i handen...

Men trots att det ser svårt och komplicerat ut, är detta mätinstrument väldigt enkelt, kanske en neanderthalare hade kunnat hantera det, om det nu funnits sådana, och om nu herrarna Ampere, Vota och Ohm hade fått gehör för sina elektriska teorier på neanderthalarnas tid...

 

Du vrider på ratten på instrumentet så att det mäter DC (=likström) 0-400A sedan greppar du med instrumentets käftar om den stora tjocka röda kabeln som går från batteriets plus till motorn/startmotorn.

 

Om nu instrumentet visar ett plusvärde, exempelvis + 10Anär motorn är i gång laddar generatorn med 10 ampere. Visar instrumentet ett minusvärde är det något fel, liksom om det visar minusvärden när motorn är avstängd och alla andra saker ombord också är avstängda. 

(Om du mäter på den svarta minuskabeln istället blir det tvärtom med plus och minusvärden)

 

Tångamperemetern kan mäta en massa andra eletriska storheter också, liksom temperatur, men om det i "nästa lektion"...

 

Om du även mäter spänningen över plus och minus på batteriet, ställ in instrumentet på likspänning "DCV" brukar det heta eller "=V" nu får du spänningen i volt, och då kan du jämföra med den andra bilden jag bifogar nedan.

2000023355.jpg

voltmeter-hj-lp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beskrivet herr Ohm, är du månne släkt med din namne? :-)

 

Det kanske kan vra bra att tillägga att alla tångamperemetrar inte mäter likström, kolla det innan köp.

På min tång från Biltema visar den + eller - A beroende på hur jag håller tången, håller jag den åt fel håll får jag alltså exempelvis +2A när kylskåpet drar 2A från batteriet och likaså -2A när kylen stannar och solpanelen börjar ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Gaidin säger:

Bra beskrivet herr Ohm, är du månne släkt med din namne? :-)

 

Det kanske kan vra bra att tillägga att alla tångamperemetrar inte mäter likström, kolla det innan köp.

På min tång från Biltema visar den + eller - A beroende på hur jag håller tången, håller jag den åt fel håll får jag alltså exempelvis +2A när kylskåpet drar 2A från batteriet och likaså -2A när kylen stannar och solpanelen börjar ladda.

Mina fäder var väl mer engagerade i motståndsrörelsen.

"Michelle I say it only once" i "Allå, allå"  var min mor...

Min farfarsfar Georg Ohm d.ä kände ett stort motstånd inför fysikstudierna, han ville hellre vara på hal is och åka skridskor. Sedan mötte hans elektriska teorier motstånd då dessa presenterades för någon vetenskapsakademi, inte gick det väl att presentera så komplicerade saker med en sådan enkel matematisk formel... U=R x I. Det giftes in en svåger i släkten, Albert hette han använde aldrig någon kam, gick genom hela livet okammad, E= mc2 sade han...

 

Mina egna meriter är väl främst att jag är medskapare till "Modelljärnvägsinspektionen" (iallafall till dennas västra huvudkontor) och har skrivit boken "Herman Lundkvist alternativa världshistoria"... Jag skapade också hemsida åt "Rödahaninges Räddningstjänst" denna låg länge i Räddningsverkets länksamling, innan någon kom på att det inte finns någon kommun som heter så, och att det är ytterst osannolikt att "brandkåren" åker på "brand i simbassäng"... Behöver jag påpeka att jag växte upp med Svenska MAD och tittade på "Monty Python" på TV?

 

------

Det finns en del falluckor med all typ av elektrisk mätning, det kan bli fel.

Men efterhand kommer man ju in i frågeställningen om mätvärdet är relavant, liksom man får tillbaks på en femhunding i affären när man betalat med en hundring, eller då man vänt tumstocken fel och mäter i tum istället för centimeter...

 

Men till trådskaparen, inledningsvis skit i det!

Köp, låna eller hyr en sådan där tångamperemeter, som kan mäta LIKSTRÖM! (likspänning och växelström kan alla mäta, men bara de litet dyrare klarar även av LIKSTRÖM, jag har en gång själv gjort det misstaget och köpt fel.

Elektrisk ström mäter man i ampere, elektrisk spänning i volt.

Elektriskt motstånd i ohm.

-----

Strömmen i havet, som mäts i knop, talar vi sällan om i detta forum, konstigt nog...

Och annat motstånd kan kallas "civil olydnad" men det är en annan sak...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske den mest underhållande pedagogik jag läst!

Tack!

Jag återkommer med examensarbetets utfall i eftermiddag efter jag inhandlat en Biltema Apparat...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Tom säger:

Kanske den mest underhållande pedagogik jag läst!

Tack!

Jag återkommer med examensarbetets utfall i eftermiddag efter jag inhandlat en Biltema Apparat...

Dubbelkolla då att den verkligen mäter likström! för det är just den storheten du skall mäta.

Det finns en något dyrare variant också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här borde fungera då... ? 

 

LIK.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AHA LIKSTRÖM! Inte spänning! Gotcha! Således INTE den :) sorry

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast,,,, jooo det står S T R Ö M :)

Likspänning, DCV: 0–200–2000 mV/0–20–200–600 V

Växelspänning ACV: 0–200–600 V

Likström, DCA: 0–200–2000 µA/0–20–200 mA / 0–10 A

Resistans, OHM: 0–200–2000 W/0–20–200–2000 kW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0-10A räcker inte, du behöver en tångamperemeter då det kan handla uppemot 100A. Och kanske en dag vill du mäta på startmotorn och då handlar det om flera hundra ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att den multimetern måste ha all ström genom instrumentet. Om man har denna inkopplad (med bifogade pinnar) och försöker starta motorn så lär den inre säkringen gå. Och om man ska kolla om motorn laddar och lossar kabeln på batteriet när motorn är igång för att koppla in instrumentet så kan regulatorn inte alltid hantera detta=i värsta fall går ngt sönder. Den kan inte alltid reglera spänningen=hög spänning som kan vara för hög för andra instrument alt ngt i motorns elektronik.

 

Köp en tångamperemeter. Biltema har två, båda kan hantera likström (enligt weben).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på VAD man vill veta.
Nöjer man sig med att vet ATT det laddar duger den bra; mät som jag skrev ovan.
Vill man veta HUR MYCKET det laddar är det tångamperemeter som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Fjelie säger:

Observera att den multimetern måste ha all ström genom instrumentet. Om man har denna inkopplad (med bifogade pinnar) och försöker starta motorn så lär den inre säkringen gå. Och om man ska kolla om motorn laddar och lossar kabeln på batteriet när motorn är igång för att koppla in instrumentet så kan regulatorn inte alltid hantera detta=i värsta fall går ngt sönder. Den kan inte alltid reglera spänningen=hög spänning som kan vara för hög för andra instrument alt ngt i motorns elektronik.

 

Köp en tångamperemeter. Biltema har två, båda kan hantera likström (enligt weben).

Fördelen med en tångamperemeter, är den att du inte behöver koppla isär någonting!

Jämför bilderna nedan, bilden med två instrument; ampermeter och multimeter är mest talande, där man måste koppla in instrumentet i kretsen för att kunna mäta strömmen som passerar. Bilden i mitten är min tångamperemeter igen, som då greppar om en kabel som den mäter strömmen igenom, utan att man behöver koppla isär någonting.

Och i ditt fall är det ju rätt så stora strömmar som du skall mäta, inte säkert en liten multimeter klarar detta, och det känns inte alls självklart att leda stora strömmar igenom klena mätsladdar...

Den första bilden, kan kanske vara litet missvisande, men här mäts strömmen i den röda kabeln med tångamperemetern, och sedan mäter man spänningen över spolen med multimetern.

 

Alltså kan man säga att man med en tångamperemeter kan mäta strömmen i en kabel i stort sett beröringsfritt, bara helt enkelt att greppa om den ena kabeln och mäta.

Tångamperemeterns känner av det svaga magnetfält som bildas i en kabel, och presenterar detta som en ström mätt i ampere i displayen. Om man till äventyrs greppar om både plus och minuskabeln i samma krets tar dessa magnetfält ut varandra och instrumentet visar exakt 0,0 A.

Mätrigg-554x480.jpg

th4.jpg

th2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovade dig ju också ett inkopplingsschema för en enkel solcellsanläggning.

Svårare än så här behöver det inte vara:

Om denna är ansluten direkt till batteriets poler laddas ju batteriet även om huvudströmbrytaren (=batteriavskiljaren) är avstängd.

solcell.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Georg_Ohm säger:

Jag lovade dig ju också ett inkopplingsschema för en enkel solcellsanläggning.

Svårare än så här behöver det inte vara:

Om denna är ansluten direkt till batteriets poler laddas ju batteriet även om huvudströmbrytaren (=batteriavskiljaren) är avstängd.

solcell.jpg


Exakt så har jag kopplat det hos oss, och det har funkat finfint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sådan här som du skall ha!

Jag köpte min på Jula, osäker om just den modellen finns kvar i sortimentet.

Köp den billigaste som då kan hantera LIKSTRÖM.

I käftarna mäter du både likström och växelström. Växelström, liksom växelspänning har du hemma i eluttaget. Likström och likspänning har du i båten och i bilen.

Med testsladdarna kan du mäta likspänning och växelspänning, samt motstånd.

Instrumentet har en "pip-funktion" också, som man kan använda om man vill leta efter avbrott i en krets etc. Instrumentet piper när man för ihop testpinnarna, om nu väljarratten är inställd för detta.

thE7CUIJNG.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...