Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Kvalitet på förankarspel?

Rekommendera Poster

Jag skall köpa ett förankarspel till min båt. SeaSea har några varianter av märket Ocean Comfort men jag hittar inte mycket om dom.
Är det någon som har erfarenhet av dom bra/dålig eller är det Lewmar som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Quick i fören som har fungerat utan anmärkning i 6 säsonger nu. Deras trådfjärr med inbyggd LED-ficklampa funkar bra med till ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Anledningen till att jag fastnat för Ocean comfort är att det är det enda jag hittar som har hjul för 7mm kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert lika bra som de andra och ska du ha 7 mm kätting är det nog inte så många alternativ. Själv har jag också ett Quick, tycker det är bra med kombinationen kätting/lina. Jag har 10 meter 8 mm kätting och 50 meter lina. Spar vikt i fören, bara kätting hade tyngt ner min båt för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Anchorlift Baracuda 900W. Avsett för 7 mm kätting. Utomlands står det som 1/4". Kollar man reservdelsnr för kabelariet så är det samma för 1/4" och 7 mm.

Tror inte 7mm är speciellt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har ett Anchorlift Baracuda 900W. Avsett för 7 mm kätting. Utomlands står det som 1/4". Kollar man reservdelsnr för kabelariet så är det samma för 1/4" och 7 mm.

Tror inte 7mm är speciellt ovanligt.

Aha, tänkte inte på det/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, bhemac säger:

Jag har ett Anchorlift Baracuda 900W. Avsett för 7 mm kätting. Utomlands står det som 1/4". Kollar man reservdelsnr för kabelariet så är det samma för 1/4" och 7 mm.

Tror inte 7mm är speciellt ovanligt.

 

Det var ju intressant men i svenska kataloger finns det nästan bara 6 eller 8mm att välja på.
Det kanske finns "utländska" reservdelar med hjul för 1/4"+

 

Ocean Comfort "Trinidad" tycks passa mina önskemål bra men vid jämförelser tycks det som att arbetslast/maxlast inte är direkt kopplat till motoreffekt? Är det utväxlingen som avgör eller andra komponenters hållfasthet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baracuda finns för 7mm men Ocean Comfort är billigare och funkar säkert lika bra.

Mitt är på 900W men tar aldrig mer än 50A/600W, effekten är nog lite glädjesiffror ibland. I verkligheten tar ankarspelet betydligt mindre, oftast 20-30A. Duttar man till lite med gasen så att ankarspelet inte behöver dra båten så ligger man på 20-30A.

Att ta upp ankaret brukar ta max 1Ah. Jag har ett separat batteri och en 20W solpanel, har aldrig laddat annat än med solen.

Nuvarande båt har ett spel för 8mm kätting men eftersom jag inte har någon sådan kätting funderade jag på att flytta över mitt Baracuda, det ska räcka. Men nackdelen med 7mm kätting är att ska jag skarva i tamp så blir det 12mm vilket jag tycker är lite lite. Kanske blir så att jag sätter Baracudan i bak istället. Hade jag inte missat Bryggans vinterrea på 8mm kätting... Vi får se om jag har bättre tur i år.

Tips: dra en separat matning till relät, jag tog ström i den vanliga säkringspanelen. Bryter jag där så kan inte spelet köras av misstag.

Ankarspel är en underbar uppfattning, så himla praktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur de gjorde förr i tiden innan alla hade ankarspel?
Sedan var jag inne på min lokala SeaSea-butik och frågade vad det är för arbets- resp. brottlast på deras kätting? Det visste dom inte men det står båtstl. ca: 7 ton resp 13 ton på 7 och 8mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar nu även kvalitet på kätting.
De uppgifter om "brottgräns" jag hittar hos de vanliga leverantörerna är: 
kortlänkad galvad DIN766

 

                        6                   7                  8                10                (mm)

Watski      1600               -                3200          5000             (kg)

Hjertmans    -                   -                2500          3500

SeaSea      Har frågat leverantören som skickat frågan vidare till fabriken i Kina(!)
 

Det skiljer ju en del och då arbetslasten bör vara 1/3 -1/4 av brottlasten så lär det inte vara en förväxling där. Några kloka synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-23 på 16:37, BSven säger:

Jag förstår inte hur de gjorde förr i tiden innan alla hade ankarspel?

De hade kärringar som kunde hoppa 7-8 m!

--

Vad man ska ha för kätting är en djungel. Till förra båten 27ft/3,2ton verkade 7mm som starkt och bra. Nuvarande båt 32ft/4,2ton ska egentligen klara sig med 7mm kätting, max 35ft/4ton men lite tunt. 8mm kätting har ju fördelar, kättingkrok, märkning, skarvar mm. Finns inte till 7mm. Till 7mm kätting ska man skarva 12mm tamp, känns tunt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju dumt om det inte finns tillbehör till 7mm men som du nämnde tidigare så borde 1/4" passa?
Hela mitt koncept bygger på vikt. om jag sätter ett 10kg Rocna på peket,

ankarspel för 7mm - 9,1 kg. 40m kätting 7mm - 32 kg.

ankarspel för 8mm - 20,3 kg. 40m kätting 8mm - 56 kg.

Skillnaden är 35 kg längst ut i fören...
(Båten är för övrigt en Allegro 27 som renoveras  med tanke på långfärd.)

 

Sedan är ju rekommendationerna rent löjliga!
SeaSea skriver att 7mm är lämpligt för båt < 7t. 8mm < 13t.
Det är ju skillnad på vindfånget och strömkraft på en motorbåt på 13 ton och en segelbåt med rigg med samma deplacement.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, BSven säger:

Hela mitt koncept bygger på vikt. om jag sätter ett 10kg Rocna på peket,

ankarspel för 7mm - 9,1 kg. 40m kätting 7mm - 32 kg.

ankarspel för 8mm - 20,3 kg. 40m kätting 8mm - 56 kg.

Skillnaden är 35 kg längst ut i fören...
(Båten är för övrigt en Allegro 27 som renoveras  med tanke på långfärd.)

 

Om alltså ca 50 kg totaltvikt för ankringsutrustningen är acceptabel, så skulle du kunna överväga vad du kan få för kilona om du avstår från ankarspelet och minskar på kättinglängden.

På en båt som är obetydligt större än din har jag ett 16 kg Delta, 20 meter 8mm kätting och 45 meter flätad 14mm nylonlina. Det väger väl också ungefär 50 kg.

Jag har aldrig känt något behov av ankarspel till den här utrustningen. (Men så har jag inte heller ankrat på större djup är 12-13 meter – och inte bland koraller).

Bara en tanke....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, BSven säger:

Det är ju dumt om det inte finns tillbehör till 7mm men som du nämnde tidigare så borde 1/4" passa?

Men jag hittade nästan inget för kätting under 8mm. 

Ankarkrok (Wichard) är bra och enkel att använda när det blåser lite för att avlasta spelet.

Min tanke var att sätta några meter rostfri kätting närmast ankaret dvs den delen som syns ;) men det är också den delen som ligger på botten, skavs och blir skitig. Rostfritt är enklare att rengöra.

Jag har ett 10kg Delta, det har aldrig svikit mig. En "böjd" svirvel gör att det aldrig kommer upp fel.

Det går troligen att montera ankarspelet betydligt längre akterut för att minska vikten i stäven. Nackdelen är att man ett rör ned i förpiken.

7mm borde räcka bra i synnerhet om man skarvar i 50m bra tamp med god hållfasthet.

--

Ankarspel är en välsignelse som man inte ska avstå från, i synnerhet om man seglar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan man resonera. Då jag dels kommer att segla ensam och dels inte är helt kry så ser jag ankarspelet som en del av säkerhetsutrustningen. Om jag har seglat några dygn och kommer till en ankarplats med dåligt fäste och måste ankra om ett par gånger, tredje gången så skiter man i att det inte sitter ordentligt och sedan vaknar man på land...

De råd jag fått genom Oceanseglingsklubben är kätting hela vägen.

Det bästa vore att sätta ankarspelet alldeles för om ruffen och leda kättingen ned till en box i anslutning till kölsvinet men jag ser inget bra sätt att lösa det på.

 

Edit: Det ovan var svar till speljakt och bhemac svarade medan jag skrev.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, bhemac säger:

Min tanke var att sätta några meter rostfri kätting närmast ankaret dvs den delen som syns ;) men det är också den delen som ligger på botten, skavs och blir skitig. Rostfritt är enklare att rengöra.

 

Jo, de som seglar länge får galva om sin kätting med jämna mellanrum och rostfritt är därför inte så mycket dyrare i längden. Jag funderade på rostfri men jag har onda drömmar om att få släppa ankare och kätting för att rädda båten, helst med en fender som boj men man vet inte. Risken att tveka för att kättingen var dyr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta kan man vända kättingen för att klara några år till sen kostar inte blästring/galvanisering så mycket. Det tar nog många år att tjäna in en rostfri. Men någon eller några meter för att båtgrannarna ska tro att man har rostfri kätting kan ju vara kul.

Jag vill inte ha dyr kätting/ankare det kan ju bli så att man fattar ett dumt beslut i en kritisk situation för att spara pengar.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar rostfrikätting: Lättare att hålla ren och ""självstuvande".

Jag har 80 m 8mm galvad, får hjälpa till att stuva den.

Men den var billig, köpt av en som innan Medelhavet, gick över till rostfritt.

Kompissen som nyss kommit hem från 6 år i Grekland skall byta till rostfri.

http://lasselundell.se/medelhav.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ocean comfort och anchorlift 'r exakt samma. Bara det att ovceancomfort 'r seaseas egna m'rke men det kommer fr[n samma fabrik..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har quick sj'lv som pallar b[de k'tting och lina men det 'r b;kigt med lina... som tvistar och fastnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...