Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Jag har en 4-takt 50 hkr Honda, årsmodell 2007 där växelhuset har spruckit. Har hört mig för och läst på nätet och kommit fram till att det kan vara frostsprängning eller saltsprängning. Jag har aldrig hört talas om detta och båten står inomhus på vintern, dock i en kall maskinhall. Jag har hört och läst om att Hondamotorer från denna tidpunkt inte var helt 100 i konstruktionen. Bifogar en bild på fenomenet. Någon som har koll på vad det kan vara?

IMG_1456.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn stått i uppfällt läge med vatten kvar i utrymmet innanför propellern?

Viktigt att fälla ner motorn under vintern så att inte regn, snö eller ev sjövatten står kvar när det blir frysgrader.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig sett eller hört om en sådan skada...ens om motorn varit uppfälld under vintern med risk för minusgrader och att vatten står i den delen som tydligen är avgasutrymmet. Underligt!
Om sprickan är utanför själva växeldelen på undervattenshuset (vet ej hur Hondas undervattenshus är uppbyggda) så skulle det möjligen kunna gå att svetsa. Beror på om man kan få den gängan som sitter på  insidan av sprickan att bli "upplinad" och fungera.

På de motorer jag har sett så tror jag det brukar vara dräneringar som förhindrar att det blir vatten stående där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fenomen kan uppstå om du har ett aquadrev i uppfällt läge över vintern. På min tidigare trailerbåt rann det alltid ut några deciliter vatten när man fällde ner motorn efter upptagning. Med lite otur räcker det för att frysa sönder växelhuset om man inte tömmer.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagerhuset som sprängt avgastrumman pga korrosion, vanligt på dessa motorer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JARB

 

Speciellt på Honda eller var med övriga motorer??  Yamaha t.ex....?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Honda BF50 av vissa årsmodeller som jag tyvärr inte har exakt koll på vilka det är, men det är alltså ganska nya motorer tillverkade en bra bit in på 2000-talet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...