Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Firefox86

köpa ny styrning till båten. hyaudral eller nfb

Rekommendera Poster

ska köpa ny styrning till båten då mon nuvarande är slut och äcklig. släpper man rätten lite så drar båten till höger eller vänster direkt. finns liksom inget motstånd. det är rentav äckligt om man kör lite snabbare runt 20 30knop och råkar släppa rätten för en sekund då blir den en volta!!.

 

har kikat lite på den här Mavimare GF 90BT nuvarande pris 4250 + styrstag till f50 300kr totalt 4550kr

 

och den här styrväxeln  teleflex nfb 4.2 med styrwire för runt 3000kr.

 

 

båten är en hr 455sport 01 med Yamaha f50 .

 

har ni några erfarenheter utav dom ovan nämnda?

 

skulle teleflexen nfb fungerar bra om inte lika bra som hyaudral styrningen för 4550? båda har ju "no feed back" funktion

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är nöjd med min nfb styrning till min bella 471r 2013 årsmodell,inte som dom äldre kabelstyrningarna som båten svängde om man släppte ratten,köp ingen billig hydralstyrning,hört dom kan gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag köpte storebror till DENNA vars funktion var bra. Ett tips är att kolla slanglängden noga innan du monterar och fyller, det är inte roligt att upptäcka att den var lite för kort och behöva söla med olja igen.

 

Jag tycker nog att en Teleflex är gott nog om du inte upplever att det är för trögstyrt.

 

Lycka till / Nojjan

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki så nfb fungerar bra om man släpper ratten motorn drar inte åt något håll båten håller kursen?

fungerar den lika som hydraulstyrningen med backventil?

 

är hydraul styrningen som jag länkade dålig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nfb på min uttern D55 men en 115hk.

Fungerade bra och kunde släppa ratten med bibehållen kurs. 

Inte lika lätt att snurra på ratten som en med hydral dock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Firefox86 säger:

oki så nfb fungerar bra om man släpper ratten motorn drar inte åt något håll båten håller kursen?

fungerar den lika som hydraulstyrningen med backventil?

 

är hydraul styrningen som jag länkade dålig ?

jag skrev förut att en billig hydralstyrning är ingen mening att köpa,då är det bättre med nfb,ja är nöjd med min nfb styrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då undrar jag var är det som är sämre med"billigare"  denna är ju inte så billig 4200kr finns för under 3000 då utan backventil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att justera trimfenan? Oavsett om du har "No feedback" eller inte, kommer det att gå tyngre att styra åt ena hållet, om fenan är feljusterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt denna märke på hydraul styrningen och faktum är att jag inte är helt nöjd. Fick dessutom byta ut rattväxeln...
 

Styrningen har dessutom ett väldigt innerverande klickljud när man vrider på ratten. Sedan ska man komma ihåg att ratten inte hamnar rakt och att det därför är svårt att veta hur motorn står utan att känna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Shas säger:

Styrningen har dessutom ett väldigt innerverande klickljud när man vrider på ratten. Sedan ska man komma ihåg att ratten inte hamnar rakt och att det därför är svårt att veta hur motorn står utan att känna...

Bägge dessa symtom är enligt mina erfarenheter helt normala för alla hydraulstyrningar. Det är så de fungerar. Klickandet är för övrigt helt omöjligt att höra när motorn är igång i de flesta båtar.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inte riktigt överens med dig om detta åtminstone inte rörande klickljudet Har en annan modell som inte hörs ett dugg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...