Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sunbird198

Yamaha 115 beto 199X startar bara ibland

Rekommendera Poster

den startar/tänder bara ibland .... och då går den perfekt och går otftast att stänga av och starta om

utan problem, Väntar man till nästa dag kan det var helt dött ingen gnista på något av stiften och man

nöter tills batteriet börjar sega...... och jag kopplar på startkablar Pang och den startar direkt (ibland)

Jag har prövat

byta batteri

nya stift

kopplat ström direkt till startrelä men den startar inte då heller

kollat så rosa kabeln inte jordar i cdi´n (dödaren)

det verkar dom något glappar men var? om startmotorn går när man vrider om nyckeln då fungerar väl låset?

stator/pickup eller cdi?

ideer ? varken stator eller cdi är ju helt gratis till dessa så tips och trix att "kolla" dessa mottages tacksamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ledning du benämner dödare brukar vara vit på Yamaha. Den bör kopplas bort helt vid CDI:n för att säkerställa att det inte är denna som spökar, speciellt om felet som i ditt fall är intermittent. 

 

Ladda ner denna och följ felsökningsbeskrivningen så gott det går om du saknar det toppvärdesvisande DVA instrument som förutsätts.

http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen dålig felsöknings-bok det där tack så mycket.

prövade koppla bort den vita från cdi´n men den var lika död för det

kan jag ohm mäta med en vanlig multimeter från biltema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohmmätning är inga problem, till detta duger de flesta multimetrar. Det är DVA värdena som inte blir rätt. 

 Tänk på att laddspolen/arna till CDI:n lämnar 200 - 300 V, inte helt ofarligt alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag mäter väl med motor avstängd mellan nämnda sladdar på bläcken på cdiboxen eller måste sladdarna kanske bort från cdi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall koppla bort dem från CDI:n och motorn skall vara avstängd. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag ohm mätt , jag  ställde multimetern på 2000 för att få rätt värden

båda trigger värdena ligger på 345 ungefär och ska ligga mellan 256-384 = ok

men stator  brun till röd sladd hamnar på 1000 exakt  gränsvärde 592-888= inte ok

och stator blå till svart-röd på 100 någonting  gränsvärde 55-83=inte ok

 

så ..... en teori från mig är att det gått av någonstans i lindningen och kanske glappat

till och från men sålänge den laddat har det "hållt ihop"  och ibland vid start men mycket amp?

hur som.... den är nu stendöd och startar inte och med dessa värden

borde jag kanske köpa ny stator och en jätte svänghjulsavdragare eller vad tycker ni?

mvh Sunbird

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som någon jättekatastrof, tyvärr, för hade det varit avbrott så hade det varit helt klart vad som är fel. Jag har en idé om ytterligare mätning du kan göra för att bättre kunna utesluta andra fel än statorn. Försök inte att ta av svänghjulet än. 

 

Vilken sida i felsökningen har du jämfört med och hur har du kommit till slutsatsen att det är denna som gäller. Vill bara säkerställa att du hittat rätt bland alla olika system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack.... jag har ju tittat på fel sida min motor heter 6E5 så jag ska titta på sida 160 eller 161

tittar jag på 160 ser jag ut att klara mig men tittar jag på 161 missar jag sista mätningen på trigger

med 30-40 ohm

på min motorbricka står det

115beto

6E5  L  366978

 

tilläggas att jag har bytt ut + & - motor-batteri och reglaget med nytt tändningslås  oxå ikväll

 

hittade ett Z i högra hörnet så det måste var en 94 och då är det sida 160 som gäller och alla värden ligger inom gränsen.... man lär sig hela tiden

Redigerad av sunbird198

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt ligger väl inom spec för C115 (4 Cyl) 1991-1996 (boksida 158). Har du gjort mätningar och tester enligt "NO SPARK OR INTERMITTENT SPARK ONE OR MORE CYLINDERS"?

 

Triggers och tändspolar tycker jag du kan skippa att mäta på, då alla cylindrar är döda borde felet finnas i statorn eller CDI.

Ta hjälp av en medhjälpare, anslut instrumentet inställt på AC V mellan Brun och Röd ledning (bortkopplat från CDI:n) kör startmotorn. Du bör kunna avläsa en spänning, men säkert lägre än 85 V. Gör samma test Blå till svart/röd, även där bör det finnas en spänning. Även om du bara ser några volt så är den verkliga spänningen betydligt högre, så var försiktig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska göra det så fort den inte vill starta igen .... just nu startar den hela tiden och det ända jag

gjorde var att sätta tillbaka allt och prövade utan over-rev blå kabel men det var inte den heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt med intermittenta fel som ju är svårfunna och gör att man inte kan lita på motorn. Om du fixat alla jordanslutningar, så kan det vara så att felet därmed försvunnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu startar den inte igen och jag har prövat

brun-röd =106

blå-röd/svart=032

men jag är osäker på inställningen av instrumntet

IMG_3932.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med det resultatet gissar jag på att det är CDI:n som måste bytas. Men det är bara en gissning. Tyvärr finns det inget bra sätt att testa CDI:n, utan bara att försöka utesluta andra möjliga felkällor.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätningen bekräftar att statorns hög- och lågfart-spolar lämnar spänning. Ganska hög till och med. Tändspolar och triggers bör kunna uteslutas då motorn är stendöd, liksom stoppkrets som du testat. Återstår egentligen bara CDI-boxen, men någon garanti kan jag inte ge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dock en konstighet som jag inte förväntat mig. Jag förstår dig så att om motorn väl startat så går den. I de flesta felfall skulle just starten inte vara särskilt känslig. Tändningen funkar t.ex. helt oberoende av 12 V systemet. Om du bara orkar dra så går det att rycka igång motorn med ett snöre runt svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ju inte helt hundra på hur man mäter AC V med denna multimeter men jag prövade med

samma inställning som bilden visar ikväll då gick den upp stadigt och stannade på 100 någonting

samt 35 .... har inte känslan av att det var lika stabilt förra gången

 

Så jag prövade starta och den startade snällt och går som en klocka

så nu tänker jag pröva att starta tills den inte startar längre och göra om samma mätning

visar det sig sedan att den hoppar fram och tillbaka i volten borde det vara glapp någonstans

i statorn eller jorden till den ...... eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inställningen var korrekt. Du skulle ha kunnat välja V AC 200 också, men det tillför ingen ytterligare information. Vid den tidpunkt du mätt bedömer jag att statorn funkat normalt.

Jag skulle nog våga mig på att koppla in instrumentet mellan brun och röd och mäta med VAC 600 området under drift, dvs med röd och brun inkopplade till CDI:n. Då bör du direkt kunna se ev. förändrade mätvärden när motorn inte startar. Undvik att varva motorn och tänk på att spänningen är livsfarlig. Var noga med att inte kortsluta mellan ledare eller till jord. Gör du det riskerar spolen brinna av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu ska jag krångla till det lite till....

gick ut för att starta och pröva det du beskrivit ovan MEN nu startar den inte

 

så jag tog multimetern med cdi inkopplad och mäter mellan brun - röd

drar på starten "bara för att jag är nyfiken på vilken spänning den visar med cdi inklopplad"

Pang! den går igång direkt... jaha bara engångsföreteelse tänkte jag och kopplade bort multimetern

men då startar den inte ,,, kopplar jag in den ( håller i mot stjänskruvarna ) startar den direkt

 

jag har testat denna procedur 20 gånger och det är samma varje gång

vad ska jag göra? en billig lösning är att ta med multimetern i båten varje gång :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rättelse den startar inte utan tänder till vilket det gör om man mäter dom andra 2 stator sladdarna oxå

 

jag tycker det känns som cdi box strul men jag har aldrig varit med om att den fungerar ibland

och då mycket bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egendomligheter, men det mesta tyder på att du behöver en ny CDI-box eller rättare sagt det finns inget som tyder på något annat fel och då återstår bara CDI-boxen. Men, inspektera först alla ledningar som är anslutna till CDI:n så att det inte är glapp någonstans.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla idag kom nya cdi-boxen och motorn startar igen  ... vilket jag kommer

pröva varje dag ett tag fram över för att vara säker

 

så JÄTTE tack för proffsig hjälp

Mvh // Sunbird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till väl genomför felsökning och kul att det funkar igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...