Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Ytterligare en amerikansk jagare i kollision

Rekommendera Poster

Nu har det hänt igen...

 

Den 16 juni krockade en jagare med ett containerfartyg utanför Japan och nu har en annan jagare krockat med en oljetanker utanför Singapor.

 

Varför händer detta?

Jo vist är det mycket trafik, men...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärde kollisonen inom ett år, se upp för dessa Amerikanska örlogsfartyg!
USS John S McCain fick ett hål på babordssidan av tankfartyget Alnic MC som var tre gånger större och fick skador i en tank ovan vattenlinjen fören. Verkar som att tankern som kom från babord borde hållt undan för örlogsfartyget men körde in i den.
Men för en stor tanker tar det tid att gira om någon snabbgående båt helt plötsligt dyker upp framför fören.

Enligt www.marintraffic.com är det tätt med fartyg vid Singapore men  kollision inträffade längre österut. Bilden är från 1,5h efter kolliosionen.

 

Verkar som att örlogsfartyg inte alltid har AIS påslagen vilket är oroande för övriga fartyg och fritidsbåtar!

Här visas AIS-spåret för tankern med en fart av ca 9 knop fram till kollisionen men AIS för örlogsfartyget saknas.

 

 

Alnic 1h efter kollison.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att dessa stridsfartyg har extremt avancerade sensorer, massa folk som bemannar alla möjliga poster ombord, och är otroligt manövrerbara (både sväng och acc/broms) för sin storlek, så ska inte detta kunna hända. Det enda jag kan tänka mig är att det beror på befälhavarnas arrogans. "Här kommer jag, en representant för världens i särklass starkaste militärmakt, i ett av dess kraftfullaste fartyg. Inte fan väjer jag för nån rostig, jävla Liberia-tanker!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, raol säger:

"Här kommer jag, en representant för världens i särklass starkaste militärmakt, i ett av dess kraftfullaste fartyg. Inte fan väjer jag för nån rostig, jävla Liberia-tanker!"

This is a lighthouse?

 

En annan förklaring kan vara att man kör tufft i träningssyfte kanske i kombination med orutinerade rorgängare. Har ju funnits några, framförallt torpedbåtsbefäl, som kört lite tufft här också.

En påstods ha ropat "Tvätta ni kärringar så sköljer jag" när han drog jättesvall i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

This is a lighthouse?

 


Lite åt det hållet, ja.

För med tanke på ovan nämnda egenskaper hos de aktuella fartygen, så finns det knappast några tekniska ursäkter. I synnerhet i så tätt trafikerade vatten borde vaksamheten och beredskapen att ta till snabba åtgärder (snabb acceleration/back och/eller kraftig gir) vara maximal.

Litet manöverexempel för den aktuella fartygsklassen (Arleigh Burke):
 


Och en film som visar ett äldre fartyg (Spruance-klass, men likvärdigt i effekt/deplacement) göra ett stopp från full fart till full back. Det går snabbt!
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det första fallet har de ju publicerat nån form av preliminär rapport och åtgärd. Bristande utkik på bryggan och kommunikation med stridsledningsentral är orsaker.
Befälhavare, sekond och det mest seniora underbefälet får alla lämna pga bristande ledarskap och förmåga att lära ut då de är ansvariga för att utbilda besättningen.
Inget av dom är väl överraskande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-21 på 17:40, raol säger:

Med tanke på att dessa stridsfartyg har extremt avancerade sensorer, massa folk som bemannar alla möjliga poster ombord, och är otroligt manövrerbara (både sväng och acc/broms) för sin storlek, så ska inte detta kunna hända. Det enda jag kan tänka mig är att det beror på befälhavarnas arrogans. "Här kommer jag, en representant för världens i särklass starkaste militärmakt, i ett av dess kraftfullaste fartyg. Inte fan väjer jag för nån rostig, jävla Liberia-tanker!"

Befälhavaren i det första fallet låg och sov i sin hytt, som totalförstördes i kollisionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, JonasP säger:

Befälhavaren i det första fallet låg och sov i sin hytt, som totalförstördes i kollisionen.


Befälhavarens tidigare uttryckta åsikter kan mycket väl styra underordnades beslut även om befälhavaren för stunden råkar sova i sin hytt.

Jag säger inte att det måste vara så, men det är det mest sannolika för mig, eftersom den tekniska nivån på fartyget är så otroligt hög. Det måste handla om brist på ledarskap, eller felaktigt ledarskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste just att man utreder om navigationssystemen är hackade eftersom den amerikanska flottan varit inbandad i fyra olyckor i Stilla havet sedan januari 2017.

 

Personligen tycker jag det verkar vara en rökridå, besättningens syn kan väl inte hackas. Utkik betyder vad jag vet att man tittar på verkligheten, ev. mha. kikare och/eller radar.

 

Jag lutar mer åt This is a lighthouse-teorin.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar till vardags på större tankbåtar och har kommit i kontakt med örlogsfartyg både från Usa och andra länder. 

 

De anser sig ofta ha rätt till väg, hangarfartyg är bara att gira för då de anses som i princip ett eget land till havs vars territorialvatten man inte får komma in i. Sen kan detta säkert komma i konflikt  när de väl kommer in i områden med mycket trafik och de är vana att vi andra flyttar oss, även om det är vi som har rätt till väg.

 

Kommunikation sker inte alltid från bryggn utan från en "kommando central" utan sikt. Dvs de följer mål via ais och radar och sedan ropar upp, sedan vet jag då inte hur standard trafik sköts om det sköts direkt från bryggan eller ska ner till centralen och ropas ut där etc. Kan ske mycket när chain off command ska följas etc. 

 

Sen kan de uppehålla sig i fel områden, ex där trafik normalt redan är separerad så kanske de får för sig att ligga still och på detta sätt störa trfikrytmen, ungefär som fiskare och fritidsbåtar i allmänhet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollisonen inträffade 05:24 lokal tid och solen går upp vid ca kl 07:03 i Singapore. Så möjligen dålig sikt men man kan inte framföra ett stort örlogsfartyg utan koll på omgivningen. Har man råkat ut för fel på navigationssystem och radar måste man ha utkik så att man inte kolliderar med annat fartyg/båt.

 

I videon från kollisionen så syns inte något AIS-spår från örlogsfartyget men tankern som stånkade på i ca 9 knop måste ha sett fartygen runt sig på radarn, även örlogsfartyget.

Tankern var troligen väjningsskyldig eftersom den rammade örlogsfartygets babordssida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankern gick enligt AIS-spåret i en trafiksepareringszon åt rätt håll när kollisionen inträffade.

 

John Mc Cain har sin AIS avstängd och dessutom måste jagaren ha korsat trafiksepareringszonen.

Verkar på något vis lite onödigt att ta dessa båda risker i mörker.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju om de kommer att vinna några krig på havet om de inte ens kan upptäcka ett tankerfartyg i mörker. Hur skall det då gå om de står mot en rysk jagare?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Gaidin säger:

Man undrar ju om de kommer att vinna några krig på havet om de inte ens kan upptäcka ett tankerfartyg i mörker. Hur skall det då gå om de står mot en rysk jagare?


Ja, här har vi kommit på nåt. Det måste ju vara billigare med en flotta av 200-meters tankfartyg än riktiga jagare, kryssare, korvetter, osv... :P

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gaidin säger:

Man undrar ju om de kommer att vinna några krig på havet om de inte ens kan upptäcka ett tankerfartyg i mörker. Hur skall det då gå om de står mot en rysk jagare?

För många år sedan hade vi ju samma erfarenhet i den svenska flottan, eller snarare brist på erfarenhet. Men man var ju iallafall väldigt duktiga på att klanta till det, sänka sina fartyg själva och segla vilse i största allmänhet. Det blev väl så när man tog ombord befäl som var vana att leda och föra krig från en hästrygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss skillnad, vi har en oerhört komplicerad skärgård där överlevnad handlar om att kunna ta sig fram på omöjliga ställen och/eller gömma sig. Det krävs mycket träning för det och det kanske inte är så konstigt att en och annan kör upp på någon ö.

Att kollidera på öppen sjö är något annat, det krävs nog en speciell kompetens för att klara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

För många år sedan hade vi ju samma erfarenhet i den svenska flottan, eller snarare brist på erfarenhet. Men man var ju iallafall väldigt duktiga på att klanta till det, sänka sina fartyg själva och segla vilse i största allmänhet. Det blev väl så när man tog ombord befäl som var vana att leda och föra krig från en hästrygg.

För hur många år sedan tänker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, BSven säger:

För hur många år sedan tänker du?


Kanske så långt tillbaks som när Sverige hade hangarfartyg? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Kanske så långt tillbaks som när Sverige hade hangarfartyg? :)

 

 

1 timme sedan, BSven säger:

För hur många år sedan tänker du?

Rätt många år sedan, Kronan havererade söder om Öland, Vasa kapsejsade på sin jungfrufärd.

Ärkefienderna, danskarna skrattar än idag gott åt dåtida svenska sjömanskap.

 

I nutid skall man tydligen akta sig väldigt noga för att äntra danska civila ubåtar också.

Enligt medierna är det direkt livsfarligt till sjöss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vare sig Kronan eller Wasa kolliderade, den ena gick under i strid pga oskickligt sjömanskap, den andra pga oskicklig redare.

En av de mer kända kollisionerna på öppet hav är ju annars Saga/Sagoland. Men det var inte kommisen.

 

Örlogsflottan består av vuxna pojkar som är ute och leker.

Annars är detta en kul läsning:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/dEOlO/stridsbat-i-vansinnesfard-pa-gota-kanal-i-39-knop

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så fick båtföraren sparken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Eld- säger:

Om jag inte minns fel så fick båtföraren sparken.


Borde sitta inne i minst ett par år för ett sånt vansinnesdåd. Men militären är ju en ljusskygg parallellvärld, och dit når inte rättvisan.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Eld- säger:

Om jag inte minns fel så fick båtföraren sparken.

Jodå, fattas bara annat. Jag läste haverirapporten, maken till idiot får man nog leta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...