Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Shas

Penta bekymmer

Rekommendera Poster

Hej på Er alla!

 

I torsdags var det dags att göra en sista semestertripp men vår Chappis, det blev inte riktigt som vi tänkt... Båten som är bestyckad med en Volvo Penta 5,7GXI-F gick som en klocka i ca en kvart varpå den plötsligt tappar ork. Det blev till att vända. båten går att köra i 6knop så vi tar oss utan några större bekymmer tillbaks till hamn. Alla värden är bra och inga larm hörs. Motorn går dock lite orent.
Väl i hamn kopplar jag upp mig med datorn och den visar inga fel.

Åter tillbaks på fredagen för lite djupare felsökning, och efter en hel del letande kör jag en "balanstest" vilket i praktiken är ett program som "släcker" ett stift i taget under 5sekunder. Jag har kompletterat detta test med en induktiv lampa som man sätter mellan tändkabel och stift, detta för att vara säker på att stiftet får kräm.
Om stiftet är ok hör man tydligt att motorn går ner i varv när man testar utgången.
Resultatet är att två stift inte fungerar. I och för sig lite konstigt jag har använt NGK irridiumstift och de har bara gått ca 60timmar men  i båtvärlden ska man inte vara ledsen över sådant Perfekt bara att köpa nya stift alltså...

Problemet vara  bara att nu är det helg och denna gången ville jag ha Pentas orginalstift. Så jag köpte Biltemas stift som de rekommenderar till min motor för de få helger som säsongen har kvar, kostar ju ändå bara en bråkdel av orginalen. Glad i hågen byter jag alla stift med resultatet att motorn knappt startar. Ok Biltemas stift fungerade inget vidare för min maskin alltså. 

Nu till det konstiga kör en förnyad test enligt ovan med undantag av lampan som jag tyvärr glömt vilket ger resultatet att 5stift inte fungerar. Ok det i sig kan ske inte är så konstigt men jag bytte ut dessa mot mina gamla dvs de som jag visste fungerade och jag får samma resultat ja då börjar man klia sig i huvudet.

Jag kommer att beställa nya stift, fördelarlock och rotor av Penta i morgon men det känns ändå som något saknas.

Kan tändspolen ge dessa problem ?

 

Mvh //Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat med din induktiva lampa på tändspolens utgång?

Vi har skrivit det x flera, att gamla tändspolar, liksom kondensatorer (om du har en sådan och inte brytarlös tändning) ofta drabbas av värmefel och lägger av när det blir varmt i motorrummet. ungefär då efter en 15 minuters gångtid.

 

Så när du ändå byter de andra tänddelarna kan det vara lika bra att samtidigt byta tändspolen och en eventuell konding. (Och om du nu har gammaldags tändning, kolla eller byt även brytarspetsarna)

Dessa råd är generella för alla bensinmotorer.

 

Till mina olika bensinmotorer, även B&S motorn till Klippon, får alltid tändstift från Bosch, efter deras rekommendation. Måhända en villfarelse, men jag anser att denna firmas tändstift alltid är bra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig !

 

Det har jag faktiskt inte, men jag ska ut i kväll och göra en test på samtliga stift och även direkt efter tändspolen efter din rekommendation.

 

Satt och tittade på marinepartseurope men där kunde jag inte se någon tändspole. Måste titta på hur det ser ut i verkligheten...

Har nyare tändning med hallgivare så brytarspetsarna slipper jag byta..

 

Återkommer ....

 

Shas


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en vodia-dator eller har du lyckats koppla upp dig med något annat program?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dator kanske var lite att ta i... Jag har Rindas Techmate, ska vara suverän för Mercruiser men klarar även min VP.

Förövrigt är jag av den åsikten att detta blir min sista Volvo Penta. Detta märke må vara bättre rent prestandamässigt och ligger lite för i teknologin men fy för den lede vad detta kostar när något ska repareras.

Vad beträffande gårdagens testning så hade jag "blixt" på varje cylinder och rotor och fördelarlock så mer eller mindre nytt ut så jag börjar med nya stift. Tändspole fanns ingen, åtminstonde ingen traditionell, väl en tändenhet komplett pris 5500:- som hittat.

 

Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...

Den tiden är tydligen förbi när man kunde reparera saker och ting själv, när det var analog teknik med elektromekaniska komponenter, som man kunde köpa på Biltema för "typ" 169kr...

Själv har jag en av de sista generationens helt mekaniska dieselmotorer, den skall jag vara rädd om och låta helrenovera när det blir dax för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör du rätt i... Nu slipper ju dieselmotorn hela tändfaderullan och det är ju bra... Men samtidigt har dieslar andra problem.
 

Förövrigt är jag väldigt nöjd med min båt, den är betydligt mer ombonad och utrustad än sina europeiska kompisar.

Har jag tur så kommer stiften i morgon ....

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...