Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kastaloss

Stor båt som i stort sett första båt?

Rekommendera Poster

Hej!

Familjen (fru och två barn) och jag har kört mycket båt denna säsongen. Vi har en liten Buster med hardtop som vi fixat en del med själva. Nu letar vi efter någonting där vi kan vara ute med, sova över, ha med den utökade familjen med som kan sova över och så. Vår båtvana är lite segling när vi var barn (men inte mycket), kört lite båt tidigare (men inte heller mycket) och nu från sista säsongen med Bustern.

 

Vi funderar på att köpa begagnad 40-47 fot t.ex., Princess, Fairline eller liknande. Är det total idioti?

 

Från 1990-2000 verkar de ligga på ca 0,7-1,5 MSEK i bra skick. Vi räknar med sedan årliga kostnader om ca 120kSEK för reparationer, upptagning, isättning, diesel etc. 

 

Så, vad tror ni? Är det en uppåt väggarna galen idé, eller görbart? Kan man göra service själv på t.ex., Volvo Penta TAMD 6x-7x? Kommer vi våga köra den? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Visst är det möjligt!

Det finns tusen saker att tänka på med större båtar. Nämner några här. 

  • En större båt i den storleksklass du pratar om har betydligt större massa än den Buster du hitills kört. Det betyder att det är svårt att hantera med mankraft det man missar. 
  • En större båt kräver mer underhåll då den har betydligt fler saker som kan gå sönder. Jag brukar säga att en bobåt ska, förutom framdrivningen och styrningen, ha egen strömförsörjning, eget vatten och egna slangar pch rör, egen värme, eget lyse och en massa annat. Det är helt enkelt fler saker som kan gå sönder. 
  • En större båt är ibland lite knepigt att hitta båtplats åt, tex på båtklubb. Det är också svårare att komma iland från en större båt när man lägger till i naturhamnar. 

Men alla dessa saker kan man lära sig och med planering brukar det gå. 

Se till att du har en person med dig vid köpet som kan en massa om båtar så slipper du gå på några minor. 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft ett gäng olika båtar, 17-46 fot och allt möjligt däremellan.

Idag har vi en NW 410, 12 ton, något mindre än en Princesss 40.

 

Vi har 74or i vår båt, mycket kan man göra själv. Det är lite fler filter och större osv jämfört med en KAD42.. Vi gör mycket själva. Bra budget du har satt - det lär räcka gott.

 

Ett tips, det ÄR billigare att köpa en fin välskött båt jämfört med billigast..

 

Vi körde ca 500 distans under semestern med ett snitt på 2,8-2,9. Kör vi 50/50 fort sakta har vi ett snitt på mellan 3 och 3,5L/nm, beroende på vad det är för fart och sjö marschar 20-26 knop. Igår körde vi hem i 22 knop, det är stressande kände jag, en stor båt körs ur min ögon behagligast i 7-8 knop så man kan njuta av skärgården. Dieseln är den absolut roligaste kostnaden - då får man ju njuta av båten..

Man lär sig ganska snabbt hur man manövrerar - ta det Lugnt så kommer det bli finfint!

 

KÖP!! :)

 

* En större båt hanterar man INTE med handkraft som man gör med en mindre, man använder hjälpmedel, bogpropp och liknande. Försöker man ta emot med foten får man gipsa den..

 

* En större båt har större massa, ligger således mycket lugnare i vattnet, det tar mer tid för den att börja driva. När den väl driver gör den det med besked.

 

Visst tar det lite mer tid att polera en stor båt än en mindre, men vad gör det om det tar 1 eller 2 dagar på våren att polera båten?

 

Fördelar med större båt.

Behagligare att färdas i, man är inte lika styrd av väder och sjö.

Behagligare att bo i.

Man kan duscha inne varje dag om man vill.

Mer utrymme för mat och prylar = kan vara ute längre.

Större tankar (bränsle, vatten, septi) = kan vara ute längre.

Fördelarna är otroligt många fler.

Ofta har man längre förskepp - axlarna ligger längre ut än i mindre båtar, enklare i många naturhamnar än vad det är med mindre båt.

Lättare att manövrera, dubbla motorer med axar & bogproppeller gör det otroligt enkelt att manövrera.

Lättare att husera jolle.

Utrymmena som finns i en stor kärra gör att man har utrymme att utveckla sin båt med elverk, efoy, watermaker osv, för att kunna vara självförsörjande längre tid.

 

Nackdelar med större båt.

Det är lite knepigare att hitta hamnplats, speciellt om man är uppe på 46 fot eller större, bredd och längd. Numer ringer vi ofta och bokar en plats - inget problem längre.

 

Du kanske inte kan vara mer i en båtklubb,. eftersom många klubbar vänder sig till mindre båtar - om det nu är ett mål.

 

Man (vi) åker sällan ut på spontana kvällsturer. Det är lite mer projekt att kasta loss (vi ligger på boj).

 

Man "tvingas" visa mer hänsyn eftersom man i marschfart drar ganska mycket sjö.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går in som trådens första (och enda?) tråkmåns. Spontant så tänker man förstås att det är en galen idé :-) Att med knappt grundläggande erfarenhet (din egen utsago) vill gå från en Buster till en 45+ fots Princess gör ju att man initialt till och med får troll-vibbar. Det är klart är allt är möjligt - det är ju bara att köpa. Men kan alla på forumet lägga handen på hjärtat och rekommendera det? Ni som har båtar i denna storleksklassen...gjorde ni själv samma resa?

 

Visserligen vänjer man sig vid storleken, men från en Buster till båtar i denna klass har åtminstone inte jag hört talas om tidigare. Jag hade inte känt mig bekväm alls. Dels handlar om att veta hur större båtar beter sig, vad som händer och förutse vad som kan komma att hända. Dessutom är man är inte ensam på sjön så man har ett visst ansvar även för sin omgivning. Få saker gör mig så nervös som att se en oerfaren skeppare komma in i en blåsig hamn med en alldeles för stor båt. Detta scenario är inte alls ovanligt i Stockholm kan jag säga.

 

Men som sagt...det kanske kan upplevas som negativt och bakåtsträvande hur jag resonerar. Allt är förstås möjligt om man bara tar det lugnt i början. Det är fina båtar det handlar om och jag önskar givetvis att era planer går i lås. Glöm inte skepparexamen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver väl inte ge sig in i blåsiga gästhamnar det första man gör.

Den första säsongen kan man se som en lärotid där man väljer att kasta loss och lägga till när vädret är bra, träna manövrering mot en boj på öppet vatten etc.

Säljaren kan säkert ge värdefulla tips att starta med.

 

Har man båten som "sommarstuga" är det inte så roligt att köpa och sälja olika båtar i fem till tio års tid innan man kommit upp till den man ville ha från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, -PLM- säger:

Man behöver väl inte ge sig in i blåsiga gästhamnar det första man gör.

Den första säsongen kan man se som en lärotid där man väljer att kasta loss och lägga till när vädret är bra, träna manövrering mot en boj på öppet vatten etc.

Säljaren kan säkert ge värdefulla tips att starta med.

 

Har man båten som "sommarstuga" är det inte så roligt att köpa och sälja olika båtar i fem till tio års tid innan man kommit upp till den man ville ha från början.

 

Nej, det behöver man förstås inte göra. Jag tänker mest att på sjön kan plötsligt allt hända och väder och blåst kan man inte påverka. Det har ju denna sommaren varit extra tydlig med. Maken till vindbyar från "ingenstans" har jag inte varit med om. Knappt SMHI heller om man får tro deras ord.

 

Det går givetvis att ta små steg och öva mot bojar på öppet vatten - det är väl mest att jag inte vant mig vid tanken att det går lika bra att göra med en Princess 45 som en mindre båt. Träning finns i alla klasser. Om jag inte minns fel så har (eller åtminstone hade) Princess som krav att den som köper en ny båt måste genomgå en förarutbildning på ett par veckor eller hur det var. Det kanske kan tyckas fånigt men det ger ju en indikation på att varvet är medveten om riskerna med en ovan kapten. 

 

Förstår också att det inte är varken praktiskt eller ekonomiskt försvarbart att smyga upp sig i storlek flera gånger om. Det var väl mest att steget från en buster till 45-50 fot blir ganska tydligt och kanske något mitt emellan ett tag skulle kännas rimligt för att bygga upp lite erfarenhet och känsla.

 

Men som jag sa... så länge man är medveten om båten, egenskaperna och viljan att lära sig så går det nog. Jag hade personligen tagit en något försiktigare väg. Men så är jag kanske överdrivet ängslig också ;-)

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, -PLM- säger:

Har man båten som "sommarstuga" är det inte så roligt att köpa och sälja olika båtar i fem till tio års tid innan man kommit upp till den man ville ha från början.

Det där är väldigt sant. Dessutom sitter man där och funderar hur mycket bättre det skulle bli med en större båt. Jag har hört många som ångrar att de inte gick upp i storlek när de handlade, att byta upp sig successivt brukar även bli mycket dyrare. Bekanta gick i år från 42 till 46 fot. De har aldrig åkt så mycket båt. Starkt bidragande är frys och tvättmaskin.

Kan man lägga upp pengarna så är det mycket man vinner med en större båt. Det blir snabbt mycket mera utrymme, bra när barnen vägrar åka med utan kompisar. Mera vatten, mera diesel, bekvämare i sjön osv.

Nackdelarna är ganska små, mer att polera - om man nu gör det själv, lite färre båtplatser. Men å andra sidan, man kan ligga längre i naturhamnar.

Den största skillnaden är att man får tänka efter före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min förra båt/skepp 22m  till en kille som bara hade haft en liten buster tidigare.

Vi tränade tilläggningar ett par timmar vid leverans.

Första året så låg han mest på svaj nu pendlar han mellan Sthlm-Visby.

Så vist går det att kliva upp ett par pinnhål.

För övrigt så slussade jag den själv, dubbla maskiner ingen bogis

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga problem att ta steget upp från liten till stor. 

Hade en Bayliner 2556, sedan en Delta 32, när jag var singel, visst följde lite brudar med ut ibland, men jag gjorde allt själv. 

När Deltan var såld köpte jag en Flipper 760 som jag hade 3 år, därefter blev det en Princess 46 Riviera, folk tyckte att jag var knäpp. Det var lite nervöst första 4 gångerna när jag skulle lägga till, axlar och stor båt. Sen gick det galant. Även den låg jag med dubbla bojar och in mot brygga. 

 

Om det inte är stark sidvind lägger jag till hemma själv med två bojar i aktern, in mot brygga. Blåser det sidvind stark måste vi vara två. 

 

Man lär sig fort som attan, det viktigaste är att ta det lugnt och tänka till innan och se varje stökig tilläggning som en bra övning. 

 

Som en parentes.

I somras slutade styrningen att fungera, hade upptäckt läckage på styrcylindern och köpt extra olja. Körde från Visby in mot Västervik - allt fungerade perfekt. När jag närmade mig en halvtrång hamn beslutade sig styrningen på fly att sluta fungera. Det var bara att använda växel i/ur för att styra båten och dutta till med bogpropellern när jag var vid bryggan. En sådan manöver går nästan bara att göra med axlar och dubbla maskiner, man får en massa säkerhet iom dubbla motorer och axlar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för mycket bra inspel och tankar! Kul att ni övergripande är positiva! Jag tänker, som flera påpekar, att vi får vara försiktiga i början - gå ut när det är bra väder primärt och ta med oss lite vänner som har erfarenhet. Att inte gå in i gästhamnar när det är blåsigt är kanske någonting vi får acceptera att vi inte kan göra första säsongen eller så, det känns ok.

 

Okej. Kostnadsbilden har jag tittat ganska mycket på men blir inte helt klar över den. Den kanske egentligen passar bättre i en annan tråd, säg till i så fall! Såhär har jag räknat på kostnadsposterna per år. Utgångpunkten är en sådan båt som jag beskrev, säg typ Princess 45/440 eller Fairline ~43. De verkar som sagt hamna mellan 0,7 och 1,5 MSEK om de är 1990-2000.

  • Upptagning, iläggning, övertäckning och vinterförvaring 40kSEK. T.ex., http://swedeportmarina.se/vinterforvaring/#price ger ett pris på ~25kSEK exklusive torr/sjösättning, stöttor etc. Det är ju trots allt en bra bit bort (från Värmdö där hemmahamn skulle vara). JTS i Åkersberga gav en offert på ~35kSEK men då utan täckning, och det förutsätter jag att vi behöver. Bara det kostar nästan 15kSEK extra. Och så el på det för avfuktare etc. Denna kanske är räknat lågt då.
  • Service drivlina 30kSEK. Brohäll Marin gav mellan tummen och pekfingret uppskattning på service av dubbla dieslar med raka axlar om 25kSEK (för båda motorerna). Jag tänker att jag förhoppningsvis kan göra en del själv, men å andra sidan lär väl en del extra kostnader titta upp här så jag tar i lite
  • Byte av delar och vissa uppgraderingar 35kSEK, ca 3% på marknadspriset på en ~20 år gammal båt. Tänker typ reparation elverk, lister, teak, motor, interiört etc.
  • Försäkring 10kSEK, grovt räknat. Bara pratat med Folksam men gissar att det är ganska rätt
  • Ytskikt skrov 10kSEK, bottenmålning varje år och epoxi kanske vart 10:e år
  • Diesel 30kSEK, säg 700 distans á 3L/M * 14 SEK / L

Den totalkostnaden är 155kSEK per år (!) och då har vi inte räknat med värdeminskning. Jag tänker att den borde hamna på kanske 8% per år om vi håller den i säg 5 år. Då hamnar vi totalt på säg 250kSEK per år. En kvarts miljon. Wow.

 

Sedan kommer förstås risken av att motorerna havererar, så vi kanske borde lägga till ytterligare avsättning för att ta denna risken. Jag gissar att stoppa in två relativt nya dieslar på 300-400kh vardera lär väl gå på 800kSEK åtminstone, och om sannolikheten att det händer åtminstone är 10% är det ju 80kSEK till...

 

Missar jag någonting, eller är detta i storleksordningen rätt? Finns det sätt att reducera kostnaderna som jag inte tänker på (om vi ändå vill ha så här pass stor båt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/21/2017 at 8:57 AM, RikardE said:

Vi har haft ett gäng olika båtar, 17-46 fot och allt möjligt däremellan.

Idag har vi en NW 410, 12 ton, något mindre än en Princesss 40.

 

Vi har 74or i vår båt, mycket kan man göra själv. Det är lite fler filter och större osv jämfört med en KAD42.. Vi gör mycket själva. Bra budget du har satt - det lär räcka gott.

 

RikardE - får jag fråga hur era kostnader ser ut ungefär för er NW 410 (verkar vara en superfin båt för övrigt)? Och hur tänker du att kostnadsbilden på den typ av båt jag beskriver borde vara, jämfört mot min lista? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min betydligt mindre båt (31 fot) med bara en motor som jag köpte ny har jag på sju år lagt ca 250 i driftskostnader, dvs service på varv, vinterförvaring exkl täckning (som jag gör själv), försäkring och diverse förbrukningsmaterial. 

Jag gör det mesta själv förutom service och upptagning och sjösättning. 

Till det har jag lagt ca 150 i förbättringar, där jag räknar in täckställning och två rejäla pressar bla. 

Där har du en jämförelse. 

I din kalkyl tycker jag att du räknar lite lågt på både förvaring, försäkring och service men lite högt på bottenmålning. Jag målar med en bra bottenfärg och målar kanske vart femte år och duttar i lite de andra åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtta procent per år i värdeminskning med en så omfattande underhålls- och reparationsbudget? Det låter rätt högt, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, ChristerN said:

På min betydligt mindre båt (31 fot) med bara en motor som jag köpte ny har jag på sju år lagt ca 250 i driftskostnader, dvs service på varv, vinterförvaring exkl täckning (som jag gör själv), försäkring och diverse förbrukningsmaterial. 

Jag gör det mesta själv förutom service och upptagning och sjösättning. 

Till det har jag lagt ca 150 i förbättringar, där jag räknar in täckställning och två rejäla pressar bla. 

Där har du en jämförelse. 

I din kalkyl tycker jag att du räknar lite lågt på både förvaring, försäkring och service men lite högt på bottenmålning. Jag målar med en bra bottenfärg och målar kanske vart femte år och duttar i lite de andra åren. 

Okej, så med ny båt har du lagt då 400kSEK eller m a o knappt 60kSEK per år exklusive värdeminskning. Då låter det inte orimligt att säg en båt på 45 fot som är ~20 år är drygt dubbelt så dyr i drift. Tack för jämförelsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, raol said:

Åtta procent per år i värdeminskning med en så omfattande underhålls- och reparationsbudget? Det låter rätt högt, eller?

 

Vet ej, underhållsbudgeten är ändå bara 3% av inköpspriset (begagnad). Ta t.ex., den här https://www.blocket.se/stockholm/Fairline_43_Squadron_mkt_fin_bat_71516134.htm?ca=11&w=3 Den har legat ute länge för 1.5 MSEK så säg att säljaren får 1.2 MSEK kanske.

 

Underhåll i form av att ersätta trasig utrustning och annan fix på den (exklusive service på drivlina) tycker jag inte låter så väldigt högt med ~3% så säg 30-35kSEK per år. Det är ju allting från motor till elverk, dusch, kylskåp, teakdäck etc. som behöver fixas.

 

Tror du 8% är högt räknat? Säg att man får båten ovan för 1 MSEK. Med 8% per år i värdeminskning skulle båten efter 5 år ha fallit ca 35%. Alltså, betinga ett värde privat om 650kSEK (eller kanske säg 700-750kSEK via mäklare som tar arvode). Låter det inte ganska rimligt? Motorerna kommer ha gått säg 200-500 timmar mer, slitage interiört, kanske någon mer skada etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte, men min personliga åsikt är att det låter helt galet mycket. På en helt ny båt förstår jag att värdeminskningen är stor, men på en nästan 20 år gammal båt, som dessutom underhålls för 80 000 kr per år, det känns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om värdeminskningen på båtar i den här storleken kan bli kännbar och att det inte är fel att räkna högt, så har jag svårt att se att båten du länkar till ovan skulle gå för 650 000 om 5 år. Det finns förstås undantag om marknaden är i en svacka, men rent generellt tror jag som Raol. Värdeminskningen stabiliseras efter en viss nivå (beroende på vilken båt det gäller). Jag inbillar mig att Fairline (som i det här fallet) har ett ganska stabilt andrahandsvärde.

 

Motortimmar är förstås viktigt, men på en diesel så är 800 timmar inte mycket i det här fallet. Inte om du lägger på 200-500 timmar heller. Rätt skötta så håller dom mycket längre än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ovan skulle nog inte gå för 650kSEK om 5 år, det håller jag med om. Om säljaren får 1.2 MSEK för den och värdeminskningen är 8% per år blir det efter 5 år 800kSEK. Men, fair enough, det kanske är konservativt räknat om inte det blir en svacka som du säger.

 

Men på resterande kostnadssidan - finns det några andra spakar att dra i för att komma ned; isfri hamn för vinterförvaring? Motorservicen själv? Annat?

 

Annars får det kanske bli segelbåt istället :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon båt i tänkt storleksklass ni kan hyra någon vecka och känna er för med? Kanske någon dag tillsammans med någon som har erfarenhet av storleksklassen.

 

Antar att du/ni har eller tänker fixa båtkörkort och kustskeppare. Där lär man sig ju en del nyttigt. Kan vara lämplig fritidssyssla i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, kastaloss säger:

 

RikardE - får jag fråga hur era kostnader ser ut ungefär för er NW 410 (verkar vara en superfin båt för övrigt)? Och hur tänker du att kostnadsbilden på den typ av båt jag beskriver borde vara, jämfört mot min lista? 

 

Du kan absolut få reda på mina faktiska kostnader, nu har dom varit höga - för att vi prioriterat att ta vissa kostnader direkt - för att få njuta av båten och veta att allt fungerar bra. 

 

Fasta kostnader

Försäkring: 9,000 kr

Sommaplats: 6,000 kr

Vinterplats: 13,000 kr

Service: 15,000 kr (material) ink vinterkonservering

Vårfix, tvätt och polerprylar: 4,000 kr

Diverse småskit som alltid kommer 5,000 kr

Totalt: 33,000 kr

 

Diesel 700 nm * 2,8 * 13 = 25,000 kr  påverkbar kostnad, kör man sakta blir den mindre.

 

Renovering i år

All utvändig mahogny 24,000 kr (lämnade till båtsnickeri) inte gjort på 9 år

Kapelltvätt 4500 kr aldrig gjorts tidigare 9 år gammalt akterkapell

Värmaren behövde renoveras 4,000 kr (6 år gammal)

Totalt 34,500 kr

 

Uppdatering vintern 16-17

Humphree interceptorer:  50,000 kr (värt varenda krona) 

Ny nav utrustning: 55,000 kr (värt varenda krona, blir tidigast om 10 år igen)

Totalt 105,000 kr

 

Kommande vinter behöver jag göra följande 

Fly kapell: 6,000 kr, slitet men kanske håller 2-3 år till, läcker lite. 

Rutkapell 3,000 kr, vill ha en annan typ än den som sitter. 

Styrcylinder 2,000 kr, läcker

Axeltätningar: 10,000 kr, läcker

Impellrar: 4,000 kr kanske, det är dags. 

Kranar på motorerna 2,000 kr kanske, inget måste, jag vill för att det finns bättre. 

div kranar till färskvatten 400 kr

Gå igenom gasolinstallationen 400 i slang, för att jag vill veta att allt är 100. 

Totalt: 28,000 kr

 

Jag underhåller och håller efter på ett nördigt sätt, för att jag vill ha det på ett visst sätt. Det finns många som inte hade gjort en bråkdel av vad jag gör med mina båtar - det är upp till var och en, men dessa är mina faktiska kostnader, ser ju fasen dyrt ut, men i gengäld kommer jag kommande år att bara ha de fasta kostnaderna och diesel, eftersom stora poster är klara. 

 

Kostnaderna för segelbåt är nästan jämförbara om man byter segel osv, sen marschar en segelbåt ofta 5-6 knop, kör man så sakta drar en motorbåt inte speciellt mycket, att sedan motorn kommer att haverera för att den inte belastas något är en annan femma. 

 

Vi kör ofta sakta för att vi tycker att det är mysigt, men vill vi över en fjärd eller hem snabbt så kan vi det - det kan man inte i en segelbåt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte flika in med lite motivation.

 

Så länge du har någon väldigt kunnig med dig då du synar båten, eller får en besiktning utförd av någon du uppfattar som kompetent, så elimineras några av de allvarligaste riskerna relaterade till din bristande erfarenhet. 

 

Min första båt, bortsett från en plasteka, var en 53 fots segelbåt. 

 

Det tog ett tag att smälta, och visst fanns där rädsla inblandat under det första året. Ägnade det åt att få henne i seglingsbart skick igen, då hon stått ett par år på land. När jag så småningom hade lärt känna henne genom diverse arbeten och många timmar ombord, sjösattes hon i våras. 

 

Tiden sedan affären genomfördes har varit den mest lärorika, utmanande, kostsamma men även lyckliga som jag upplevt. Det är en livsstil att äga en så stor båt. Motgångarna i form av problem som dyker upp, vilka man ej kände till vid köpet, får man se som tillfällen. Tillfällen att lära sig den delen av skeppet. Både för att kunna åtgärda det igen om så krävs, samt för att veta att det är ordentligt gjort, samt för att stärka ens relation till båten. 

 

Frihetskänslan i att ha en båt stor som en flytande sommarstuga. Väldigt behaglig. Livskvalitet. Så många möjligheter. 

 

Själva båtkörandet är inga problem, det är bara att öva mycket. Sitter snart i ryggmärgen. 

 

Hoppas du finner rätt skuta! 20398471_1847787138872104_2550213398381985792_n.jpg.016bbb6c2d1a04025a2b00bdf5162fbe.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...