Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gladius

Vad drar en bil-båt-stereo?

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag har en bilstereo i min båt. Jag har också en Victron batterimätare som jag är mycket förtjust i. När jag senast var ute och seglade märkte jag att bilstereon drog nästan en hel ampere!! Är det rimligt?

Bilstereon satt i båten när jag köpte den och det är totalt sex högtalare men endast två (vilket räcker gått och väl) fungerar. Jag lyssnar enbart på radion och då mest nyheter och väder. Jag är en sån där tråkigt typ liksom.

Kanske fel forum att ställa denna fråga men det finns förmodligen fler än jag som faschineras av att kolla hur mycket ström  olika grejor i båten drar.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ampere är väl inte så mycket? Har för mig att de flesta bilstereos ska ha en säkring på 15 A.

 

(Och ja, jag fascineras också av att kolla hur mycket ström olika grejer drar!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det beror ju på hur högt du spelar"....

0,8-0,9 A drar min billiga Marquant-stereo från Jula om jag lyssnar lågt på radion, men upp till 1,5 A mätt med ett analogt visarinstrument, när jag spelar introt till Pink Floyds "Money" på ungefär 2/3 möjlig volym... detta som Mp3. Då är denna ingen "monsterstereo" med en massa uteffekt. Mycket  bas och loudness ökar strömförbrukningen.

Stereo med CD eller om någon till äventyrs har kvar sådana med kasettbandspelare drar mycket mer. Sedan kan man spara några tiondelars ampere om man stänger av RDS-funktionen, du har ju ändå ingen användning för informationen om viltolyckan på Rv 67 vid Nedre Rakvattnet när du passerar Tjurpannan. Om man kunde stänga av diplayen, kunde man spara nån tiondel till, jag har en kompis som satte en liten bit eltape över det ljuskänsliga "ögat" så att displayen trodde det hela tiden var natt, och så lyste med svagt ljus.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag skaffa en enkel transistorradio, 3 st 1,5 volts batterier räcker hela sommaren.

Går dessutom att flytta mellan sittbrunn och ruff så att man kan spela lagom högt så att grannbåtarna slipper dela ens musiksmak och sena nattvanor.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...