Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Farjkarlen

Vinkelväxel

Rekommendera Poster

Jag har ett skrov, dvs. ganska ren från inredning, ingen motor , inte heller det jag ser som besvärligast, ingen vinkelväxel.

Det är originalmodellen av den Ryska Volgavingen som i ursprungsskicket var utrustad med rysk motor med rak axel föröver och en vinkelväxel till utgående propelleraxel. Jag vet att det finns i landet några av denna modell, dom flesta är dock av senare modell med Volvos aqua drev med sådan är inte detta.

Jag har haft detta som ett projekt i 15 år och sporadiskt sökt en passande vinkelväxel som jag skulle montera in tillsammans med en V8 motor. Det är ett vanligt förfarande med denna typ av båt men en ny vinkelväxel kostar idag med än skrotvärdet på båten så min tanke är att någon kanske har en sådan liggande eller vet någon som har. Alternativet är annars att överlämna projektet till någon annan entusiast som har bättre energi än jag. Skrovet finns i närheten av Östhammar i norra roslagen och lär vara en tätort i sverige när det gäller den här båttypen, tyvärr så är nog dom flesta projekt som inte ligger i vattnet. Bifogar en bild på hur den borde se ut, tillhörande den enda orginalbåten i landet. `/ Conny 

vinkelväxel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ditt sökande inte lyckas så brukar ju amerikanska skiboats använda vinkelväxel, med mycket tur kan man råka på något begagnat. Själv hade jag en Penta vinkelväxel i min båt, den var lite frostspräckt och högljudd så jag bytte till ett gammalt Paragon hydrauliskt backslag som har inbyggd vinkelväxel. BorgWarner / Velvet Drive hydrauliska kopplingar är vanligare  och de finns också med vinkelväxeln inbyggd. Ett sådant ligger på blocket som bäst. De brukar tåla några hundra hästar.

Borg Warner på Blocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mekaniskt kunnige kan bygga en remöverförning  mellan maskin och axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...