Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
PiOh

Luft i bränsleledning Suzuki DF140

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en MV-marin 5700 med en Suzuki DF140. Båda 2007.  Under ett par tillfällen har det hänt att bränsle systemet verkar få luft i sig och motorn går dåligt och stannar.  

 

Detta händer.  Startar och kör, inga problem. Stannar för fiske eller fika och folk sitter i i baksoffa och fören. Båten ligger alltså mer horisontellt och inte baktung. Det går lite sjö så att båten rullar från sida till sida.  När man sedan startar motorn är det inga problem, men efter 15- 30 sekunder så börjar den hosta och stannar.  Försöker man starta igen så hostar det/spottar och stannar igen.  Lösningen är att en person får pumpa på blåsan  medans man provar och starta och kör iväg. Efter 5 minuters pumpade medans man kör så blåsan hård igen och man kan sluta pumpa.  Det verkar som när båten ligger och rullar så kommer det luft i bränsle pickupen.  Om man efter ett tag stannar och provar och starta direkt igen så är det inga problem. När man startar vid bryggan så startar den alltid. man behöver aldrig pumpa på blåsan även om båten legat oanvänd i 2 veckor. Skall tillägga att jag har haft 50-75% bränsle alla gånger det varit problem. ( max är 105 l).

Jag tycker att det är knepigt att med så pass mycket i tanken borde aldrig pickup komma i luften.

 

Min teori är att det det är vacuum i bränsle ledningen med motor avstängd. Luft sugs upp i bränslesystemet och flera luft blåsor ligger i ledningen upp till motorn.

Är detta normalt?  Upplever andra samma sak?

Kan det vara något knas med bränslesystem i motorn eller har det med tank/pickup och bränsleledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått har den här motorn lätt för att utveckla varmstartproblem. Suzuki är medvetna om problemen och det finns diverse "fixar" för de som har stora problem.

 

Är detta nåt du alltid upplevt eller är det ett nytt fenomen?

 

När du får dessa problem hur har du kört innan du stänger av? Det brukar nämligen hjälpa om man låter motorn gå några minuter på tomgång innan avstängning. Då kyls motor och returbränsle vilket reducerar risken för ånglås eller att ångseparatorn flödar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båten i 4 år och har aldrig haft detta problem tidigare,  även om man gjort varmstarter.  Denna säsong har det hänt då man kört, stängt av en timma och legat stilla i rullande i sjö. Annars har det inte hänt.

 

Det är därför jag misstänkte något med tanken och bränsle pickup i tank som "suger" luft.    

 

Jag var nere i båten igår och skruvade upp tankpåfyllning/tankmätare. Allt ser bra ut.  Provade även att starta motorn med bortkopplad slang från tanken. Den gick i 4 minuter innan jag stängde av på den soppa som fanns i det stora båtmonterade bränslefiltret och slangen mellan filter och motor.

Sedan kopplade jag in slang igen. Pumpade ingenting på blåsan och startar igen utan problem. Inte en hostning.  Så att det skulle suga luft från pickup kan man nog glömma.

 

Så det lutar åt problem i vissa lägen med varmstart som du säger.  Vad är det som har hänt i och med att det uppstår nu?  För jag har kört på samma sätt hela tiden, men nu trasslar det.Dessa fixar, vad är det?

 

När motorn servas i höst så får vi se vad felkodsutläsning ger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går på soppan du har i ångseparatorn när du gör så. Ångseparatorn är en liten tank i motorn där högtrycksbränslepumpen sitter.

 

Varmstartproblem brukar bero på att det blir ånglås i högtryckssystemet, motorn får ingen mat, eller att ångseparatorn "andas" över i insuget, motorn får för mycket mat.

 

Jag har ingen detaljkunskap om Suzuki utan om Yamaha men vet att de är någorlunda lika uppbyggda. Vilket problem du har är svårt att gissa sej till men om motorn inte betett sej såhär är det ju nåt som ändrat sej och alltså något som är fel. Du har alltså inte behov av nån av Suzukis fixar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...