Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Georg_Ohm

Tål en tandborstladdare att anslutas till en inverter?

Rekommendera Poster

En ny elektrisk tandborste är ett underskattat njurningsmedel!

Jag köpte en ny hos Claes Olsson, då jag är medlem i hans klubb var det något specialerbjudande, en paket med två Braun tandborstar, en laddare och fyra borsthuvuden.

 

En tandborste fick stanna hemma, där den gamla laddaren sparades. En tandborste togs till båten med den nya laddaren.

Efter två laddningar då den kopplats till en liten inverter med modifierad sinusvåg gick laddaren sönder. 

Det är ju någon form av induktiv överföring av laddatrömmen mellan laddare och tandborsten. Troligtvis är det en spole i laddaren och en liknande spole i tandborsten. Laddaren är märkt 230 v och 50-60 Hz. Ohmmetern visade oändligt antal ohm när jag mätte mellan kontaktstiften, alltså avbrott. Den nya har jag inte kontollmätt... ännu...

 

Jag har fått en nu laddare på reklammationen, men frågan är då om denna egentligen tål att anslutas till billiga invertrar...

 

Visst finns det olika sorters problem här i världen, terrorism, miljöhot, tokig tvittrande pajaspresident, främlingsfientlighet och då trasiga elektriska tandborstar...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

En ny elektrisk tandborste är ett underskattat njurningsmedel!

Jag köpte en ny hos Claes Olsson, då jag är medlem i hans klubb var det något specialerbjudande, en paket med två Braun tandborstar, en laddare och fyra borsthuvuden.

 

En tandborste fick stanna hemma, där den gamla laddaren sparades. En tandborste togs till båten med den nya laddaren.

Efter två laddningar då den kopplats till en liten inverter med modifierad sinusvåg gick laddaren sönder. 

Det är ju någon form av induktiv överföring av laddatrömmen mellan laddare och tandborsten. Troligtvis är det en spole i laddaren och en liknande spole i tandborsten. Laddaren är märkt 230 v och 50-60 Hz. Ohmmetern visade oändligt antal ohm när jag mätte mellan kontaktstiften, alltså avbrott. Den nya har jag inte kontollmätt... ännu...

 

Jag har fått en nu laddare på reklammationen, men frågan är då om denna egentligen tål att anslutas till billiga invertrar...

 

Visst finns det olika sorters problem här i världen, terrorism, miljöhot, tokig tvittrande pajaspresident, främlingsfientlighet och då trasiga elektriska tandborstar...

Du får väl testa nästa laddare med clas har lång garanti.....:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

En ny elektrisk tandborste är ett underskattat njurningsmedel!

Jag köpte en ny hos Claes Olsson, då jag är medlem i hans klubb var det något specialerbjudande, en paket med två Braun tandborstar, en laddare och fyra borsthuvuden.

 

En tandborste fick stanna hemma, där den gamla laddaren sparades. En tandborste togs till båten med den nya laddaren.

Efter två laddningar då den kopplats till en liten inverter med modifierad sinusvåg gick laddaren sönder. 

Det är ju någon form av induktiv överföring av laddatrömmen mellan laddare och tandborsten. Troligtvis är det en spole i laddaren och en liknande spole i tandborsten. Laddaren är märkt 230 v och 50-60 Hz. Ohmmetern visade oändligt antal ohm när jag mätte mellan kontaktstiften, alltså avbrott. Den nya har jag inte kontollmätt... ännu...

 

Jag har fått en nu laddare på reklammationen, men frågan är då om denna egentligen tål att anslutas till billiga invertrar...

 

Visst finns det olika sorters problem här i världen, terrorism, miljöhot, tokig tvittrande pajaspresident, främlingsfientlighet och då trasiga elektriska tandborstar...

 

Säger så här, det pratas ofta om att dagens elektronik som mobillladdare mm tål modifierad växelspänning. Men det är påfallande ofta som just den typen av elektronik helt enkelt tackar för sig i äldre lok (Rc generationen) som har just den typen av 230V 50Hz modifierad. Det är comradio och mobilladdare i regel och av och till annan utrustning. Använder inte mina laddare i ankat än modernare fordon med äkta omformare med riktig sinus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Rc-loken var det ju en himla massa störningar, tyristorswitchad teknik i sin linda.

Vi hade problem med signalerna på Angeredsbanan, då Rc loken paserade på Bergslagsbanan som löper parallellt.

 

Nåväl jag tänkte den där tandborstladdaren, jag har ju inte öppnat den, men rimligtvis är det ingen elektronik i den, bara en spole, men det kanske blir någon konstig resonans i den så den går sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tandborstladdare är kända för att inte klara modifierad sinus. Mycket annan elektronink är switchad, där börja man med att likrikta inkommande ström och då spelar det nästan ingen roll vad det är, funkar även med likspänning.

Köp en inverter med ren sinus, prisskillnaden är obetydlig och man slipper alla problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa en batteridriven tandborste är alldeles för enkelt.

Om det nu är känt att dessa laddare inte tål modifierad sinus [källhänvisning saknas] (som det brukar heta på Wikipedia :rolleyes:) så tar jag upp tandborsten i land och laddar i elstolpen på bryggan.

 

Att jag har två växelriktare som kör ut modifierad sinus beror på att när jag köpte dessa var de med äkta sinus väldigt myckte dyrare, det var större prisskillnad då än vad det är nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...