Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
FinMick

Åh, denna sjösjuka!

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, rgsson säger:

Sjö-/åksjuka är en konflikt mellan balans och syn. Om du fixerar på något som inte rör sig och sitter i något som rör sig, så blir du åksjuk

Det är lite mer komplicerat än så, konflikten är mellan balansorgan, syn och kropp. Om det bara var synen så skulle det räcka med en pendel eller liknande som rör på samma sätt som balansorganen uppfattar det för att inte bli sjöskuk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pendel? Que?

 

Om du hade något i båten som inte rörde sig, som båten rörde sig runt, så tror jag att du inte behövde bli åksjuk, nej. Du kan ju tycka det är läskigt när det gungar, men det är inte åksjuka.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns en pendel att titta på så ser man att båten rör sig och då stämmer det med intrycket från balansorganen så skulle inte sjösjuka uppstå. Om det nu vore så att sjösjuka är en konflikt mellan bara syn och balansorgan.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, bhemac säger:

Om det finns en pendel att titta på så ser man att båten rör sig och då stämmer det med intrycket från balansorganen så skulle inte sjösjuka uppstå. Om det nu vore så att sjösjuka är en konflikt mellan bara syn och balansorgan.

Du menar att en clinometer kanske skulle hjälpa?

Tja... kanske det, men jag tror inte att hjärnan enbart acceptera en sådan.

Att få frisk luft och möjlighet att fästa blicken mot horisonten är nog det bästa profylaxen. När väl sjösjukan brutit ut finns ingen bot. Det bästa då är att ta sig i land och intaga horisontalläge, gärna med en hink bredvid sig i om det nu finns något mer maginnehåll upp får upp...

 

I min ungdom var det en äldre sjöbjörn som föreslog att man skulle inmundiga en deciliter genever innan man gick ombord, detta för att förebygga sjösjukan... Jag blir dock lätt illamående bara jag känner lukten av genever, eller ser det där lerkruset som den holländska drycken levereras i.

Diesel och fotogen smakar bättre än genever, och även i viss mån bättre än grappa... Men skall inte drickas för det, och i mitt tycke kan man även avstå från genever och grappa, ävensom det finns sådana av bättre kvalitet. Inte ens när man kommit i land, med fast mark under fötterna är billig generer eller ännu billigare grappa någonting att ha, kanske duger dessa drycker bättre till lampolja eller dieselförbättringsmedel?

Även amerikansk enkeldestillerad Rock´n roll-whisky duger bättre som bränsle än som dryck.

 

Den psykologiska faktorn skall inte undreskattas! personer som har lätt att bli sjösjuka hetsar ofta upp sig innan de går ombord, och tänker i ett mantra "jag skall inte bli sjösjuk, jag skall inte må illa..." och redan då är det ju egentligen kört.

 

Senast jag åkte X2 (tåget heter så! de olika enheterna har olika underlittera, affärsidén heter, eller möjligen hette "X2000") från huvudstaden och hemåt gick det ju bra till Örebro ungefär. Då började en orolig mormor pratat med sitt barnbarn som var i 10-årsåldern, "vad bra att du inte mår illa", "hur känns det nu? du mår väl inte illa)" och så vidare... Den där bigmacken med plusmeny och en stor cola jag intagit på "Göteborg Östra"... ok förlåt "Stockholms central", heter ju järnvägsstationen, ja den där hamburgaren började åka hiss i min esophagus, men till slut fann den för gott att stanna kvar i magsäcken, (en himla tur att jag inte intagit en rökt makrill, men sådana finns väl knappast att uppbringa i Stockholm?) då jag fick fram min Ipad och började läsa en massa tokigheter om havererade V8:or och trilskande navigatorer på detta forum...  Sedan var det ju ett banarbete med enkelspårstrafik innan Skövde att fästa blicken på...

 

På båtar blir jag sällan sjösjuk, även om det har hänt, men väl på snabbtåg med korglutning och på ledbussar, de senare kränger så oregelbundet och konstigt, luktar diesel och har en unken oventilerad luft.

Sedan gör det ju inte saken bättre att en stressad chaufför skall köra in de två minuterna som han ligger efter i tidtabellen. 25-meters dubbelledbussarna på stomilinjerna är värst.

Clinometer-e1ffecd47dd638ccc74d0ef434426684.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Du menar att en clinometer kanske skulle hjälpa?

 

Om det nu hade varit så att konflikten bara stod mellan syn och balansorganen. Men så är det inte. Ögonen skulle man kunna lura men inte kroppen.

 

Den psykologiska faktorn skall inte undreskattas! 

Just det, därför "botas" många genom att ta riktig medicin. Sen upptäcker de att de inte behöver medicinen. Därför ska man alltid gå till doktorn om man besväras av sjösjuka. Knäckebröd kan man äta ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knäckebröd är väl lika effektivt som magnetarmband eller magiska besvärjelser, visst, ta ett medel mot rörelsesjuka, börja med något receptfritt, om det inte hjälper får man ju ta hjälp av läkare på vårdcentralen eller av veterinär (då det gäller hund eller katt) i alla lägen, då man inte utan ordination skall ge sådana läkemedel till djur!

Men med knäckebrödet, som nämndes tidigt i denna tråd, gäller det ju att ha något vätskeabsorberande bukfylla i magen, inte för mycket och inte för litet.

 

Sedan är det väl oftast så att personer, liksom djur, med notorisk och terapiresistent sjösjuka varesig den är somatiskt eller psykologiskt utlöst, stannar i land, eller väljer transportmedel som inte gungar eller lutar. Man har ju hört historier om yrkesfolk, såsom sjömän och fiskare, som valt annan yrkesbana då de inte klarat av att bemästra sin sjösjuka under flera år. Kanske de blivit lindansare istället, då det är vetenskapligt bevisat att personer med ett utpräglat gott balanssinne är de som lättast drabbas av denna farsot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

medel mot rörelsesjuka, börja med något receptfritt

Varför utsätta sig för obehaget att bli sjösjuk? Gå till doktorn och något som garanterat hjälper innan man tröttnar på att åka båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan man skaffa ett par sådana här sjösjuke-glasögon med egen horisont. Kanske funkar, vad vet jag. Å andra sidan blir jag nog hellre sjösjuk än visar mig offentligt med dem på. :blink:

 

 

599b4c92b4309_sjsjuke-glasgon.JPG.3fecd6521f1484b8fc99d5ee0fa5abc6.JPG

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Calma tuggumi, fungerar på mig de gånger jag blivit sjösjuk. Fördelen är att man kan sticka iväg och börja tugga om man behöver, tabletter behöver man ju ta innan man sticker iväg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-29 på 06:14, BboatB säger:

Jag rekommenderar Calma tuggumi, fungerar på mig de gånger jag blivit sjösjuk. Fördelen är att man kan sticka iväg och börja tugga om man behöver, tabletter behöver man ju ta innan man sticker iväg. 

 

Riktigt så funkar det inte (annat än som placebo)!

Första som händer vid rörelsesjukan är att nedre magmunnen stänger, vilket betyder att vad än du stoppar i dig kommer att stanna kvar i magsäcken. Mediciner ska alltså intas med marginal för att hinna ut i systemet innan slussen stängs.

 

Intressant i sammanhanget är att jag numera också blir åksjuk i bil. Det hände inte före min utflykt på Bottenhavet! Ur led är mina sinnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att du ska döma ut Calma utan att ha provat. Både jag och min fru har goda erfarenheter. Placebo eller ej. Det är säkert bra att ta ett tuggummi redan vid lättare illamående. Vänta inte tills du är helt utslagen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, FinMick säger:

 

Riktigt så funkar det inte (annat än som placebo)!

Första som händer vid rörelsesjukan är att nedre magmunnen stänger, vilket betyder att vad än du stoppar i dig kommer att stanna kvar i magsäcken. Mediciner ska alltså intas med marginal för att hinna ut i systemet innan slussen stängs.

 

Du missade nog att Calma är ett tuggummi, dvs inte något man "stoppar i sig". 

 

Citat

Till skillnad från tabletter så kan man kan behandla sig med Calma även efter det att man fått de första symtomen på åksjuka. Anledningen till detta är den snabba effekten samt att den aktiva substansen delvis tas upp av körtlar i munhålan. Problemet med tabletter är att de kan fastna i en avstängd mage när åksjukan väl slagit till och då gör de ingen verkan.

 

Redigerad av maxipelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jag en god vän som är yrkesverksam till sjöss. Hade aldrig varit sjösjuk i hela sitt 60-åriga liv. Gick i någon form av sjömans- eller garantipension. Han köpte en Targa 30, i Helsingfors, våren 2015. Hade en finsk kompis med ombord som släpptes av någonstans på Åland. Sjösjukan ville inte ge med sig så efter ett besök på en vårdcentral tog in på hotell i två nätter i Norrtälje... Tog ombord besättning i Nynäs, gick Östgötadelen av "kanalen" utan problem, blev liggandes på akterdäck med en hink över Vättern. Köpte mer Glanil i Karlsborg. Sedan var det väl inga problem på Vänern och västgötadelen, förrän det kastades upp på Marstrandsfjorden, men det kanske är så att just denna Targa nu är till salu väldigt billigt... kanske... eller byte mot sommarstuga eller husbil.

Ändå är ju det en båttyp som uppför sig bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

men det kanske är så att just denna Targa nu är till salu väldigt billigt... kanske... eller byte mot sommarstuga eller husbil.

Ändå är ju det en båttyp som uppför sig bra i sjön.

 

Man kanske skulle byta bort motorseglaren mot en Targa 30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, maxipelle säger:

Du missade nog att Calma är ett tuggummi, dvs inte något man "stoppar i sig". 

 

Nej, har faktiskt tuggat i mig en ask! Dock utan nämnvärd effekt, avsaknaden av vilken jag i hasten bedömde bero på just att magen stängt ner. Att substanserna skulle tas upp redan i munnen hade jag faktiskt missat i texten!

 

Postafen har funkat en gång, Calma noll. Hittills iallafall. Har ett par tuggummin kvar, så statistiken kan ju vända än!

Våghöjd och väder finns ju inte med i beräkningarna, Calma fick nog betydligt större motstånd än Postafen vilket kan ha åstadlommit dess nederlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras korsade jag och min stackars son Gävlebukten i kuling från SO. Han kräktes oavbrutet tills den mysiga hamnen på Storjungfrun räddade honom.
Det värsta var nog att vi hade myst till det kvällen innan med.... surströmming!
Han sa att det var de snuskigaste kräkor han upplevt i sitt 23-åriga liv! :o

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎08‎-‎31 på 16:31, Thallatha säger:

 

Man kanske skulle byta bort motorseglaren mot en Targa 30

Ja du kan försöka, det var en 33:a, jag misstog mig på storleken, om den nu är till salu bör den kosta närmare 2 mille, då den är utrustad med ALLT som man kan klämma in i en sådan båt. Extrautrustad redan från varvet, och så har det tillkommit flera saker senare, bland annat kompressor för att fulla dykarnas luftflaskor, sonar, dieseldriven och vätskekyld generator, storbildstv, och automatisk äggkokare...

Enligt uppgift skall en ozonisator numera göra luften bättre inombords och skall då eliminera ägarens nytillkomna benägenhet att bli sjösjuk, ja tron kan flytta på berg.

 

"Häromsistens" passerade jag Tjurpannan, det gungade rätt så mycket, det gick inte att hålla marchfarten, 9-10 knop var i mesta laget det också. Gammal sjö sedan det blåst en del i tre dagar.

 

Men vi hade dukat upp så gott det gick med färdkost, men lättöl, smörgåsar med ost, konjaksmedvurst och två sorters rökt makrill, till efterätt kaffe och glass. Tja, det blev ju litet söligt ombord, det var svårt att se var fyren Väcker fanns på plottern då det var en stor glassfläck med choklassås över en del av skärmen. En ölflaska gick i durken men håll. Men vi var mätta och belåtna när vi kom i hamn, efter att dessförinnan sögtömmt i Havstensund, där någon redan innan sölat ned kajen med latrin, luktade liksom inte så gått när solen låg på.

 

Jag hade litet träningsvärk i ben, höfter och knän, ungefär som dagen efter den dagen vi hade ridit på islandshästar på Laesö, en del galopp, stod i stigbyglarna, ja så kändes det när vi kom i hamn.

ja även rumpan var den dagen öm, tur att vi hyrde cyklar innan vi red på dessa hästar.

Men sjösjuka, nej inte den dagen.

 

Apropå riddjur, har jag hört att även kameler och dromedarer kan ge sjösjuka, dessa djur luktar väl inte direkt gott de heller?

 

Däremot hade jag känning av denna farsot någon vecka senare när jag åkt ledbuss på stomilinje 17 mellan Centralstationen/Drottningtorget och Östra skithuset. Det kränger en del i kurvorna i backarna i Björkekärr, det är en unken luft ombord, och föraren kör som en mexikansk biltjuv, tidtabellen är minst sagt tajt.

 

Frisk luft, lagom fylld magsäck och en aktivitet att hålla igång hjärnan med, samt då fri sikt över horisonten, det tror jag är ett bra sätt att undvika sjösjuka. Men sedan är det individuellt, olika människor (och djur) är olika benägna att bli sjösjuka, liksom bra att svara på förebyggande olika behandlingar mot denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså var den på 33 fot- då är den inte intressant för min del.

Om jag nu hade velat ha en 33-fotare så finns det en Fjord 33MS till salu i England.Det finns några till salu på närmare håll och dubbelt så dyra.

 

Skall man köpa båtar, skall man köpa dem så långt bort som möjligt, så man får en härlig hemsegling.

Börjar bli rätt tid att gå över "gamla Nordsjö" (den som svallar och brusar) och Skagerrak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering: Seglade tre dar i sträck i förra veckan (har äntligen tagit mig ända fram till blivande hemmahamnen!) 

Första 24h medicinerade jag mig mot sjösjukan med Postafen, men testade att lämna bort pillren efterhand. Lite illamående märkte jag av första dagen utan, men inget jag inte tålde. Hade faktiskt tillochmed aptit så det räckte till mer matlagning än smörgåsar! Både kantarell-och-korvgryta och smörstekt siklöja kom ur grytorna.

 

Receptet jag följer är regelbundna måltider, nåt smått att knapra på som mellanmål, samt intagandet av små mängder vätska under resan.

Nu har jag dessutom spenderat två kvällar i rad nere bredvid motorn med diverse småfix och inte märkt av något alls. Har alltså stora förhoppningar om att inte behöva fundera mer på sjösjuka för denna säsong! :)

 

Däremot har jag plötsligt och oförklarligt börjat lida av åksjuka i bil, och det också på förarplatsen! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, FinMick säger:

En liten uppdatering: Seglade tre dar i sträck i förra veckan (har äntligen tagit mig ända fram till blivande hemmahamnen!) 

Första 24h medicinerade jag mig mot sjösjukan med Postafen, men testade att lämna bort pillren efterhand. Lite illamående märkte jag av första dagen utan, men inget jag inte tålde. Hade faktiskt tillochmed aptit så det räckte till mer matlagning än smörgåsar! Både kantarell-och-korvgryta och smörstekt siklöja kom ur grytorna.

 

Receptet jag följer är regelbundna måltider, nåt smått att knapra på som mellanmål, samt intagandet av små mängder vätska under resan.

Nu har jag dessutom spenderat två kvällar i rad nere bredvid motorn med diverse småfix och inte märkt av något alls. Har alltså stora förhoppningar om att inte behöva fundera mer på sjösjuka för denna säsong! :)

 

Däremot har jag plötsligt och oförklarligt börjat lida av åksjuka i bil, och det också på förarplatsen! 


Efter en flygtur 2003 med svår, långvågig turbulens, tyckte jag i flera månader efteråt att marken under mig gungade ibland. Nån mental felkoppling som skapades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sprids ett botemedel mot sjösjuka på en del amerikanska forum nu, nämligen stoppa i en hörselpropp i ena örat. Pga detta ska tydligen hjärnan konstatera att det är något fel på öronen och slutar lita på dem när den får olika tolkningar från ögon och balanssinnet. Har inte fått verifierat att det fungerar och jag får inte själv sjösjuka så lätt men är nog värt att prova för er som lätt drar på er åkomman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Orvadet säger:

Det sprids ett botemedel mot sjösjuka på en del amerikanska forum nu, nämligen stoppa i en hörselpropp i ena örat. Pga detta ska tydligen hjärnan konstatera att det är något fel på öronen och slutar lita på dem när den får olika tolkningar från ögon och balanssinnet. Har inte fått verifierat att det fungerar och jag får inte själv sjösjuka så lätt men är nog värt att prova för er som lätt drar på er åkomman.

 

Det var intressant! Hur länge på förhand ska det göras då?

Du har inte en länk att dela med dig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, FinMick säger:

 

Det var intressant! Hur länge på förhand ska det göras då?

Du har inte en länk att dela med dig av?

 

Här hittar du lite info, jag sprang på detta på andra forum  men kommer inte ihåg vilka då det var några månader sedan.

 

https://www.google.se/search?dcr=0&source=hp&q=sea+sickness+ear+plugs&oq=sea+sickness+ear&gs_l=psy-ab.3.1.0i19k1l3j0i22i30i19k1.335.10427.0.12635.19.17.1.0.0.0.78.974.17.17.0....0...1.1.64.psy-ab..1.18.978.0..0j35i39k1j0i131k1j0i10k1.0.oVnbzlhlLm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...