Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Åh, denna sjösjuka!

Rekommendera Poster

Måste skriva av mig, drar ny tråd och rubrik för den händelse fler behövande skulle hitta den.

 

Var ner till den nyanskaffade havsfidran en sväng idag med de tre äldre ungarna. De små klättrade glatt omkring och tjatade om en kort tur med båten, och jag satte mig i förpiken och sorterade skruvar och slangklämmor i två boxar: "Verktyg" och "Skepparens diverselåda".

Efter knappa 10 minuter i förpiken märkte jag av de första symptomen på åkomman: svettningar och illamående. Gläntade på luckan och fortsatte att sortera en kvart till innan hemfärd, men illamåendet satt i flera timmar efteråt!

 

Är rädd att seglarkarriären blir kort om jag inte vänjer mig vid detta snart... Att bli sjösjuk redan vid bryggan måste ju vara nåt slags rekord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig vant mig, jag blir sjösjuk lätt. 

Tricket är att styra båten, så klarar jag mig. Inte gå ner under däck när båten är på väg eller så, utan hålla mig i friska luften. Jag har fått förfrågningar om att segla Gotland Runt bl a, men det skulle aldrig funka, jag skulle få sova på relingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag är en lyckligt lottad seglare som aldrig har varit sjösjuk men jag har haft med mig flertalet som har blivit dåliga så fort man knappt lämnat hamnen. 

Jag förstår att det är något gräsligt att uppleva detta då de har blivit helt utslagna. Man får knappt kontakt med dem och de bara sitter där och blänger rakt ut. 

 

Att vara ute i 10-12 m/s då det piskar på ordentligt njuter jag lite sjukligt av. Gillar då det slår i sidan och båten dyker ner i vågorna. 

 

Men det är stort av er som har detta problem och ändå tar er ut. All heder åt er.

Jag pratade med min svåger i morse om detta med sjösjuka och sa då att ingen seglare kan vara sjösjuk. Men då har jag fel om ni känner av detta. Trodde inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sitta i ruffen på en rullande havsfidra i hamn och sortera skruv, ger ju då trådskaparen en nyttig erfarenhet, FinnMick lär nog inte göra om detta.

:unsure:

Är det inte också så att Havsfidror med Seldénmast kommer i självsvängning vid en viss vindriktning och styrka...? Jag vill minnas detta fenomen från sent 1970-tal då jag hjälpte en granne i naturhamn att hissa upp fendertar i storfallet för att bryta turbulensen runt masten, båtägaren själv var ordetligt sjösjuk, på gränsen till suicidal. Båten rullade mindre med fendertarna i masten, men stilla låg den inte. Detta var i "Hommerviga" på Hjärterön, utanför Skärhamn.

 

Det finns en hel del läkemedel mot "rörelsesjuka" varvid jag anser att Glanil är det bästa.

Sedan finns det magnetarmband och annat hokuspokus, de dyraste prylarna har störst terapeutisk effekt! Jag blir sällan sjösjuk till sjöss, men på "kryss tvåan", "pisserännan" eller mer korrekt SJs X2 på Västra Stambanan, Stockholm ligger ju så himla ocentralt, så man måste åka tåg dit, numera väljer jag gärna MTR för att undvika korglutningen.

 

Att vara sysselsatt med någonting ombord, köra båten, navigera eller ta hand om oroliga barn eller husdjur, och hela tiden hålla blicken på horisonten, det underlättar, och förebygger i allmänhet sjösjukan. Det är när lilla hjärnans rörelsefentrum får motsägelsefulla uppgifter från ögonen och "vattenpasset" i inneröronen som orsakar denna rörelsesjuka.

 

Förra veckan passerades Marstrandsfjorden, denna är alltid guppig. Kappsegligar som vanligt, och flera följebåtar som rörde sig långsamt eller låg stilla, jag gissar att det fanns sjösjuka funktionärer, journalister och fotografer på dessa följebåtar... Vi plöjde fram i 15,5 knop, vid 14 knop rullade båten, och vid 17 knop slog den hårt i vågdalrana, men i 15,5 gick det riktigt bra. Zipwaken fick jobba rätt så ihärdigt.

 

Nä, skruv skall sotreras i olika fack när båten ligger still, eller uppe på bryggan...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en hund som förmodligen blir sjösjuk. När vi är i hamn och på väg där det inte gungar är det inte något problem, men när det börjar gunga blir hon som tokig. Hon rusar runt och provar den ena platsen efter den andra för att hitta en plats där det inte gungar. Det brukar sluta i mattes eller husses knä.

I bilen är det inget problem, oavsett hur vägen se ut.

Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har viss benägenhet för sjösjuka, samt även åksjuka i bil eller buss om jag läser något (dvs. inte följer med vad som händer utanför fordonet). Därför läser jag t.ex. aldrig medan jag kör bil.

 

I barndomen/undgomen tillbringade jag massor av tid i diverse lotsbåtar. De äldre finska lotskuttrarna (säkerligen även svenska motsvarigheter) var ju ohemult gungiga flytetyg pga deras skrovform. Säkra som tusan i alla tänkbara väder men rulliga som bara den. Sedan doftade de ju inte heller fräsch citrus eller daggvåt barrskog inuti. Av någon outgrundlig anledning hade de doftgranar som spred en välkomponerad blandning av instängd rost, olja, diesel och smörjfett.

 

Givetvis hängde jag på ut även i de värsta vädren. I något tillfälle slog sjösjukan till med kraft och därefter dök den upp även när det inte blåste så hårt. Det blev värre och värre. Slutligen räckte det nästan med att jag gick in i kuttern så ville maginnehållet upp och ut redan av lukten i båten. De gånger jag fick köra så var det inga problem.

 

I den egna båten har det ännu inte blivit några långa gungresor. Ett fåtal korta sträckor med en del rörelse i olika plan har det blivit, men aldrig att jag ens kommit att tänka på sjösjuka - än mindre haft någon förnimmelse av illamående eller vingel. Det har nog att göra med att styrandet i sig leder till fokus på omgivningen och därmed får balanssinnet den behövliga informationen för att inte göra uppror.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Bjorns_snipa säger:

Vi har en hund som förmodligen blir sjösjuk. När vi är i hamn och på väg där det inte gungar är det inte något problem, men när det börjar gunga blir hon som tokig. Hon rusar runt och provar den ena platsen efter den andra för att hitta en plats där det inte gungar. Det brukar sluta i mattes eller husses knä.

I bilen är det inget problem, oavsett hur vägen se ut.

Några tips?

Jag TROR det finns åksjuketabletter för djur som borde funka, men kolla med en vetrinär. Hade en tjej för massor med år sedan vars katt blev bilsjuk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla blir sjösjuka, det som skiljer är symtomen. Själv blir jag trött. De som blir riktigt sjösjuka kan oftast härda sig. Tar tre dygn sägs det. Se horisonten och ha en uppgift, tex styra brukar härda. Lagom fylld mage och nykter är också bra.

Men det finns ingen anledning att vara "tuff",  gå till doktorn och få Marziné eller Scopoderm utskrivet. Scopoderm är plåster och lite enklare att hantera. Ofta duger det annars får man Marziné.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag TROR det finns åksjuketabletter för djur som borde funka, men kolla med en vetrinär. Hade en tjej för massor med år sedan vars katt blev bilsjuk...

Ja det finns, eller rättare sagt så är det humanläkemedel i anpassad dos beräknat på kroppsvikten som veterinären kan skriva ut.

Erfarenhetsmässigt vet jag att det blir samma som för oss människor med hunden.

Vår hund har den förmånen att kunna gå ut på däck och se sig omkring, och dessutom får frisk luft.

Det gäller ju samma för hunden eller kattens lägesorienteeingsförmåga som för oss, möjligen är djuren känsligare...

Hunden har även funnit en plats där det gungar minst, förruffen var ingen bra idé, men ganka långt akterut precis framför och ovanför motorn, under ett bord, ligger hon tryggt, detta är ju ungefär i den båtens vridcentrum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Alla blir sjösjuka, det som skiljer är symtomen.

 

Å katten - det hade jag ingen aning om.

 

Men när du säger det så. Två gånger på 68 år har jag haft känning av sjösjuka.

 

Första gången stod jag och spikade kabel i ett trångt utrymme i en skuta under färd. Det var ganska guppigt och till slut kände jag för att gå upp och ut på däcket.

 

Andra gången var jag med och transporterade en fiskebåt mellan Kungshamn och Vänersborg. Båten skulle till Stockholm. Jag åtog mig att splitsa i ändar i 6 stora fendrar. Satt nere i det gamla lastrummet, som nog luktade både båt, fisk och räk. När jag började på den 6;e började jag känna som om jag skulle spy. Man hade valt att gå på utsidan Klädesholmen och det rullade ganska ordentligt.

 

Som tur var (för mig) blev det ett förfärligt väsen uppe på däck, så jag rusade upp. Det var en reservkoppling - en rund järnklump på sina modiga kilo som legat löst på däcket - som for fram och tillbaka över däcket i sjögången. Vi lyckades låsa fast kopplingen med en planka, när den hamnade nere vid relingen i en överhalning.

Tur att kopplingen inte slog sönder räckan och tur att den började fara fram och tillbaka över däcket - annars hade jag fått spytt.

Ett lite problem för oss som normalt aldrig är sjösjuka, är att nån som följer med kan bli sjösjuk för nästan ingenting. En av mina kompisar som är en van seglare och som seglat på betydligt större vatten än jag, skulle följa med till Väderöarna för ett par år sen. 

Det fanns inte i min vildaste fantasi att nån så van seglare skulle bli sjösjuk bara för att segla 15 distansminuter över öppet hav, i relativt lite sjögång. Vi kom nästan inte ens ut på havet innan han spydde.

 

Å andra sidan så finns det människor som inte vet vad sjösjuka är.

Hade med en ivandrarkompis från syrien. Han ville med ut och dörja makril. Vi fick ganska skapligt och han satt bakåtvänt och drog upp makril unde en stund. Plötsligt blev han sjösjuk. Vad det var förstod han inte och det hjälpte inte att jag försökte förklara.

Han hade fått nån allvarlig sjukdom och måste till doktorn med en gång.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
15 timmar sedan, bhemac säger:

Alla blir sjösjuka, det som skiljer är symtomen. Själv blir jag trött. De som blir riktigt sjösjuka kan oftast härda sig. Tar tre dygn sägs det. Se horisonten och ha en uppgift, tex styra brukar härda. 

Hm, lite vanskligt att säga att "alla" oavsett vad det gäller. Jag är 57 år och har aldrig varit åksjuk så om ditt påstående stämmer så kommer jag att bli det inom de närmaste 25-30 åren då.

 

Angående att härda sig så har min syster följt med ut på segelturer ett flertal gånger och banne mig så är hon lika sjösjuk varje gång även om vi är ute mer än tre dagar. 

 

Möjligtvis underlättar det att styra men så fort de går ner under däck så tar det inte många minuter tills de kommer upp igen gröna i ansiktet. 

 

De som blir riktigt sjösjuka följer inte med ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit sjösjuk en gång, längst bak i baren på en kryssningsbåt. Stormen och vågorna snett akter ifrån gjorde  att båten vred sig på ett konstigt vis i sjön. Så fort jag gick bort från aktern mådde jag bra igen.

 

Åksjuk har jag blivit två gånger, en gång i bil när tunneln till Muskö var ny (kanske berodde det mera på avsaknaden av ventilation) och en gång på X2000 när det var nytt. Från början lutade de vagnkorgarna så att all sidokraft försvann helt i kurvorna. Alla mådde pyton. Numera lutar vagnkorgarna något mindre så att kroppen/hjärnan förstår att något händer.

 

Man kan vänja sig vid gungandet, men jag tror inte att effekten håller i sig. Är man ute på öppet hav en längre tid så behöver man inte ta sjösjuketabletter mer än de första två, tre dagarna, sedan funkar det rätt bra utan för de flesta. När man varit i land en tid tror jag att effekten upphört så då får man medicinera några dagar igen.

 

En rallykartläsare berättade att han var enormt åksjuk, kanske valde han fel sport.

Han "vaccinerade" sig genom att snurra 10 - 20 varv på stället precis innan starten.

Vi prövade detta med vår dotter innan vi åkte iväg med bilen och det funkade bra.

 

En nackdel med mediciner är att en del blir väldigt trötta och sega av dem. Man får nog pröva sig fram i början till man hittar något som funkar.

 

En liten flörtkula eller plastkula på handleden som trycks åt med bandage/gasbinda funkar bra för vissa, kanske placebo men det spelar ju ingen roll varför man inte mår dåligt. Applicera kulan ungefär så här http://decomeddesign.se/bruksanvisning eller köp ett armband för ca. 150:- kr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en tendens att bli sjösjuk om jag är under däck och inte ser ut. Har jag dessutom tagit lite alkohol är det ännu värre, det räcker med en öl eller ett glas vin till maten eller en klämtare så är det hänt.

 

Det finns säkert en del psykologi med i spelet också. Som barn åkte vi till sommarstugan längs en väg på kanske 15 kilometer som var särdeles guppig. Det hade hänt en gång att jag började må pyton längs den sträckan. Efter det var morsan på sin vakt, hon tänkte väl på klädtvätt och bilinredningens väl och ve. Hon vände sig med några kilometers mellanrum om med frågor som, mår du bra? Du tänker väl inte kasta upp? Oj vad det guppar, går det bra där i baksätet? Mår du bra? Och så vidare. Klart som fan att man började känna efter och vara orolig själv efter ett tag och nog började man ju känna av åksjukan ändå. Minns inte att jag skulle haft några problem de gånger morsan inte var med...

 

Det finns ju piller mot åksjuka, problemet är ju att de skall tas ett tag före man ger sig iväg. Att slänga in ett sådant piller när det väl är hänt är för sent. Ingefära är ju en naturmetod som verkar fungera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingefära hjälper för vissa mot lindrig sjössjuka... Enligt en mig närstående läkare så återfinns ett ämne i ingefära även i medicin som används både mot sjösjuka och depression...

 

Att tugga ingefära lär även kunna hjälpa när man vill vänja sig av vid nikotin. Även där används mediciner som används mot sjösjuka och depression..

 

Så i förebyggande syfte kan ingefära vara värt att testa...

 

Fair winds..

Stefan

Redigerad av smoegen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Silverfox59 säger:

Hm, lite vanskligt att säga att "alla" oavsett vad det gäller. Jag är 57 år och har aldrig varit åksjuk så om ditt påstående stämmer så kommer jag att bli det inom de närmaste 25-30 åren då.

 

Angående att härda sig så har min syster följt med ut på segelturer ett flertal gånger och banne mig så är hon lika sjösjuk varje gång även om vi är ute mer än tre dagar. 

 

Möjligtvis underlättar det att styra men så fort de går ner under däck så tar det inte många minuter tills de kommer upp igen gröna i ansiktet. 

 

De som blir riktigt sjösjuka följer inte med ut. 

 

Det hade varit kul att ha med dig på makrillfisket, bara för att testa. Min båt, en julle har nog sett per år, flest gungningar i hela fiskeflottan.  Den är hemsk.

 

Och där står man, det är bäcksvart och det rullar något helt fantastiskt. Samtidigt skall man plocka ut de stackars döda djuren. Det tar ett tag, sedan är det bara till att hänga över relingen. Jag hade inte spytt på båt innan jag börja med makrillfisket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste en artikel av en forskare som forskat på sjösjuka, det var han som sa att alla påverkas dvs det finns en mätbar påverkan. En intressant fråga är om tex denna påverkan kan försämra förmågan att fatta rätt beslut. Det finns tydligen ett visst stöd för detta.

 

Åksjukemedlen ger ibland lite dåsighet men inget mot de äldre medlen och sägs vara väldigt uthärdligt jämfört med illamående mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver vara så orolig. Det är ganska vanligt att bli sjösjuk vid den typen av aktiviteter där man är instängd i ett litet utrymme och håller på med småpill när båten gungar. Om du eller någon annan i familjen lätt blir sjösjuk så är det bästa botemedlet att styra båten, direkt när man känner första minsta symtomet. Då är man uppe på däck, tittar på horisonten och känner alla gungningar i båten och pareringar med rodret. Om det är flera som har symtom är det att sitta uppe på däck och titta på horisonten, fast det är inte lika effektivt som att styra. 

 

Har några i familjen som lätt blir sjösjuka där vi går lite längre sträckor över öppet hav med sjö. Vi använder ingen medicin om vi inte vet att det ska en väldigt lång sträcka vi kommer gå med mycket sjö t.ex. till eller från Gotland. 

- Var inte för mätt men var inte hungrig, små ät gärna t.ex. äpplen innan symtomen kommer

- Var utvilad

- Var inte påverkad av alkohol eller bakfull ;-)

- Gå inte ner i båten för att sova om du inte kan somna direkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en snutt från något tv-program där en reporter skulle åka med i ett konstflygplan som skulle utföra en del avancerade tricks i luften. Reportern undrade vad han skulle äta för att inte bli illamående och fick svaret ”Ät bananer, spyorna smakar bättre då”.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Experimenterade en del med matförrådet medan jag led som värst.

 

Bananer åt jag som återställare.

Efter några timmars stirrande på bogsvallet (Jag gick till fören för att inte provocera resten av besättningen till samma nivå av illamående) blev jag så svag att benen knappt bar längre, och mest anmärkningsvärt var att jag nog klarade att hålla skotlinor, men inte släppa taget om dem! Handen krampade så att jag blev tvungen att öppna den 'manuellt' med den andra. Då diagnosticerade jag mig med akut kaliumbrist och åt banan.

 

Äpplen åt jag utan större effekt varken till eller från.

 

Mineralvatten i små, små mängder för att hålla vätskebalansen.

 

Blev tipsad om torrt knäckebröd mot sjösjukan. Ingen större effekt där heller, tyvärr.

 

Det som däremot hade en liten effekt var att knapra rå potatis! När kompisarna åt äpplen och bananer knaprade jag alltså i mig potatisförrådet trots deras oförstående protester. :)

 

I övrigt har jag funnit rådet att äta stadigt innan avfärd bra. Bästa episoden var när vi käkade pizza i Köpmanholmen innan avfärd. Halva pizzan blev färdkost i foliepaket och intogs sittande vid rodret, ännu halvvarm.

 

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Jag läste en artikel av en forskare som forskat på sjösjuka, det var han som sa att alla påverkas dvs det finns en mätbar påverkan. En intressant fråga är om tex denna påverkan kan försämra förmågan att fatta rätt beslut. Det finns tydligen ett visst stöd för detta.

 

 

Om du menar att alla är sjösjuka och att det försämrar förmågan att fatta rätt beslut. Hur bra skulle då inte alla kappseglare, som verkar va extremt fokuserad under en kappsegling ha varit - om dom inte varit sjösjuka.

Det där att alla är sjösjuka och är påverkade av detta tror jag är en stor överdrift.

Den känning jag har av sjön, är när jag kommer hem efter ett antal dar i båten. Mitt hus som jag trodde var grundat på den Bohuslänska graniten, så nog egentligen på ett gungfly. Hela huset gungar.

Jag har sett människor som varit sjösjuka - en del är ju fullständigt totalt utslagna och klarar ingen ting.

Sen förvånar det mig att så många säger sig va sjösjuka och ändå håller på med båtar och segling. 

 

Hade jag mått dåligt av sjösjuka varje gång jag skulle ut med båten - för nöjes skull -haejag aldrig någonsin fortsatt med båtlivet.

Det sägs ju att en del fiskare var sjösjuka varje dag, hela livet, när de var ute och fiskade - men de hade väl nästan inget val - för att överleva. Något alternativt jobb fanns väl knappast, här ute i obyggderna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-18 på 23:26, Georg_Ohm säger:

Hunden har även funnit en plats där det gungar minst, förruffen var ingen bra idé, men ganka långt akterut precis framför och ovanför motorn, under ett bord, ligger hon tryggt, detta är ju ungefär i den båtens vridcentrum.

Kanske man kan ta reda på båtens vridcentrum och där placera en kardanupphängd plats att vistas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Thallatha säger:

Om du menar att alla är sjösjuka och att det försämrar förmågan att fatta rätt beslut.

 

Att alla blir sjösjuka är en förenkling, den rätta beskrivningen är att alla eller åtminstone de flesta påverkas. Mer eller mindre.

Sen kunde man se att i vissa fall så påverkades förmågan att fatta rätt beslut men det är något som nog kräver mer forskning. Förvirring är en känd bieffekt vid sjösjuka.

 

Det finns några enkla trix som att vara ute och gärna se horisonten men det finns ingen forskning som visar att knäckebröd eller ingefära eller knäckbröd skulle ha någon medicinsk effekt.

Här finns en del bra råd:

https://www.netdoktor.se/resemedicin-vaccin/artiklar/tips-for-ak-och-sjosjuka/

Och här med lite mer om mediciner:

http://www.yrsel.com/ywp/forebyggande-atgarder-och-lakemedel/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, bhemac säger:

 

Att alla blir sjösjuka är en förenkling, den rätta beskrivningen är att alla eller åtminstone de flesta påverkas. Mer eller mindre.

Sen kunde man se att i vissa fall så påverkades förmågan att fatta rätt beslut men det är något som nog kräver mer forskning. Förvirring är en känd bieffekt vid sjösjuka.

 

Det finns några enkla trix som att vara ute och gärna se horisonten men det finns ingen forskning som visar att knäckebröd eller ingefära eller knäckbröd skulle ha någon medicinsk effekt.

Här finns en del bra råd:

https://www.netdoktor.se/resemedicin-vaccin/artiklar/tips-for-ak-och-sjosjuka/

Och här med lite mer om mediciner:

http://www.yrsel.com/ywp/forebyggande-atgarder-och-lakemedel/

 

Det är nog en väldig förenkling att alla blir sjösjuka och påverkade därav. Det finns ju en gammal sanning; "Med statistik kan man bevisa precis vad som helst."

Min mor var fruktansvärd sjösjuk. På den tiden kunde man få gratisbiljetter till både Kiel och Fredrikshamn med Stena. Hon älskade att handla - om det var billigt. Hon spydde varje gång oavsett hur slät vattenytan var. På äldre dar fick hon problem med balansen, ungefär samtidig försvann sjösjukan.

Jag har varken ärvt min mors affärssinne eller lust att handla, däremot hennes - på ålderns höst - dåliga balan, och detta redan från jag var liten. Jag kan snubbla på mina egna fötter på en slät trottoar.

 

Det där med knäckebröd är nog en gammal beprövad tradition. Man skulle inte ha tom mage om man hade ont av sjösjuka. Det där med ingefära som Stefan nämnde kan va nåt liknade. Stefan är ju Smögare och har haft mer kontakt med fiskare och sjömän än vad nån i min stenhuggarsläkt nånsin har haft.

 

Det finns säkert många knep för att slippa sjösjuka, både traditionellt beprövade och vetenskapligt bevisade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan gammal sanning: "Tron kan flytta berg". Så är det nog med både ingefära och knäckebröd. Något stöd i forskningen verkar inte finnas. Knäckebröd kan verka vettigt, något att göra och lite bukfylla.

Hur stor del av befolkningen som påverkas  av sjögång mm kan forskarna svara på men tydligen påverkas de flesta även om det inte alltid märks.

Det kommer säkert mer forskning, det är populärt att forska idag, i synnerhet i VG-regionen. Man kan undra om forskning ibland är ett sätt att slippa jobba.

 

Balansproblem kommer med åren, det är den största anledningen till att många äldre går med rullator. Balansen kan tränas upp, frågan är när man skulle börjat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det finns en annan gammal sanning: "Tron kan flytta berg". Så är det nog med både ingefära och knäckebröd. Något stöd i forskningen verkar inte finnas. Knäckebröd kan verka vettigt, något att göra och lite bukfylla.

Hur stor del av befolkningen som påverkas  av sjögång mm kan forskarna svara på men tydligen påverkas de flesta även om det inte alltid märks.

Det kommer säkert mer forskning, det är populärt att forska idag, i synnerhet i VG-regionen. Man kan undra om forskning ibland är ett sätt att slippa jobba.

 

Balansproblem kommer med åren, det är den största anledningen till att många äldre går med rullator. Balansen kan tränas upp, frågan är när man skulle börjat?

 

Jag hade en chef en gång som ofta sa, när man kom med nåt väl genomtänkt:"Där sa du ett ord i fommet"

Det är bra att du använder den betydelsen av ordet tro som gällde i det sammanhang som citatet ovan avser. ;)

Tro - en fast övertygelse.

Det du skriver betyder alltså att äta knäckebörd i samband med sjösjuka är ett fungerande medel - för att inte ha en tom mage. Det varkanske också så, att man hade inte så mycket att välja på ombord på en fiskebåt.

Om man forskar för att slipp jobba är  väl frågan. Halva tiden går åt för att söka pengar till sin forskning.

Jag har  två döttrar som har forskarutbildning - i mattematik. Efter några "hundår" har bägge börjat jobba med beräkningar på ett par stora industrier.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar klara mig rätt bra, kan bli lite dåsig och lätt illamående om det gungar mycket och länge, men det är hanterbart jämfört med riktig sjösjuka.

Först tror man att man kommer att dö!

Sen är man säker på att man kommer att dö!

Till slut tvivlar man på att man någonsin kommer att få dö.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uschiamej vad man kan bli sjösjuk. Jag hör till dem som när jag är ute första gången på länge så blir jag påverkad ganska snabbt. Kvittar om det gungar mycket eller lite. Men sen när jag fått spy en gång så är det över å sen händer det ingenting mera. Seglat på lite större vatten flera gånger å jag förvånade de andra ombord  med att spy nästan medsamma, men sen som sagt tål jag hur mycket som helst efteråt.

När man går i land å marken gungar, då har man fått sk sjöben. Brukar ta ett par dagar ombord.

 

Det bästa pillret jag provat var Dramamine, men man blir så avtrubbad så jag tar inget alls numera. Bättre spy en gång så äre över sen.

Skall man ut på en längre tur bör man om man är som jag vänja sig lite ombord innan.

 

För övrigt har det hänt jag blivit "åksjuk" fast jag kör själv. Å när jag lagat bromsar å testbromsar så är jag alltid spyfärdig efteråt. Konstig nog klarar jag små flygplan å jumbojet bra men inte X2000 tåget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-18 på 17:36, Silverfox59 säger:

Jag är en lyckligt lottad seglare som aldrig har varit sjösjuk men jag har haft med mig flertalet som har blivit dåliga så fort man knappt lämnat hamnen. 

Jag förstår att det är något gräsligt att uppleva detta då de har blivit helt utslagna. Man får knappt kontakt med dem och de bara sitter där och blänger rakt ut. 

 

Att vara ute i 10-12 m/s då det piskar på ordentligt njuter jag lite sjukligt av. Gillar då det slår i sidan och båten dyker ner i vågorna. 

 

Men det är stort av er som har detta problem och ändå tar er ut. All heder åt er.

Jag pratade med min svåger i morse om detta med sjösjuka och sa då att ingen seglare kan vara sjösjuk. Men då har jag fel om ni känner av detta. Trodde inte det. 

 

På 2017-08-19 på 13:07, Silverfox59 säger:

Hm, lite vanskligt att säga att "alla" oavsett vad det gäller. Jag är 57 år och har aldrig varit åksjuk så om ditt påstående stämmer så kommer jag att bli det inom de närmaste 25-30 åren då.

 

Finns många som seglar trots att de lätt blir sjösjuka. Gissar på att man väl lär sig hantera det på något sätt. På långfärdssegling säger de flesta att det blir bättre efter några dagar. I slutändan blir nog alla seglare sjösjuka någon gång om man seglar i tillräckligt dåliga förhållanden (kanske i kombination med jobbiga sysslor under däck).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösjuka brukar gå över efter tre dygn, det gäller bara att hålla ut. Men en del blir så sjösjuka att det enda alternativet för dem är att ta livet av sig och måste hållas inlåsta därför. På längre seglingar ska därför alltid skeppsapoteket innehålla minst två olika sjösjukemedeciner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjö-/åksjuka är en konflikt mellan balans och syn. Om du fixerar på något som inte rör sig och sitter i något som rör sig, så blir du åksjuk. Sen kan man bli mer eller mindre påverkad. Ofta beror det på hur bra balans man har. Bra balans = större anlag för att bli åksjuk.

 

Att sitta i en rullande båt nere i ruffen och sortera verktyg är att be om det. Kanske det absolut sämsta man kan göra. Verktygen rör sig/gungar inte (synen) medans båten gungar (balans). Gungar båten och man måste vara nere kan man inte fokusera långa stunder på saker nere i båten. Släpp blicken för att titta ut då och då, så blir det bättre. Ska du vara en längre tid nere i båten är det enda raka att titta ut hela tiden eller att blunda, t ex att sova. Visst, det gungar fortfarande, men du tar bort synintrycken och då kan du inte bli åksjuk. Du kan tycka att det är obehagligt, men det är inte åksjuka.

När man är uppe och ser vattnet, t ex styr, får man en referens (horisonten, öar, saker i vattnet) och konflikten mellan syn och balans försvinner. Stirra ner i durken eller på en bogvåg är inte heller bra. Då kan man lika gärna sortera verktyg i ruffen. Lyft blicken och titta på något annat än något på båten.

Barn som har tråkigt är oftast nere i ruffen och läser/spelar/ritar. Inte konstigt att de blir åksjuka efter ett tag. Hundar likaså. Ingen plats är riktigt bra så länge de är nere i båten.

 

Mat som hjälper vet jag inget om. För mig är det så att jag inte kan äta något när jag börjar bli åksjuk. Då blir det bara värre.

 

/R

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...