Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lorelius

Bo permanent i segelbåt

Rekommendera Poster

Under sommarens segelsemester träffade vi en familj på Bullerö som bor permanent i sin segelskuta. Det här var en väldigt stor båt, som de har liggande på Skeppsholmen. Sommartid tar de ut henne i skärgården några veckor. Jag blev verkligen inspirerad!
Själv bodde jag fyra veckor i sträck i min Albin 82, och skulle gärna bott mycket längre. Jag har funderingar att nästa år hyra ut min lägenhet juni, juli och augusti och då bo i båten istället. Men jag funderar också på hur det skulle vara att bo permanent i segelbåt. Jag tänker mig då en större båt. De som skulle bo i båten är nämligen jag, mina två barn, 6 och 10 år, min flickvän och hennes dotter, 11 år. Dvs. två vuxna och tre barn. Jag har tittat runt lite på blocket och det finns ju en del kandidater.  T.ex. en Bruce Roberts 55. Tänker att det vore bra om barnen har varsin hytt, samt en egen hytt till mig och flickvännen.

Jag antar dock att det kan finnas en hel del andra problem. T.ex. att hitta en hamnplats som har öppet året runt. Hur håller man den isfri? Propellrar? Båten bör väl också isoleras. Antingen då köpa en båt som redan är vinterisolerad, eller isolera själv. Hur omfattande kan ett sådant arbete vara? Självklart behövs även ett bra värmesystem. 

Jag vill gärna ha en segelbåt som också går att använda som en sådan, som seglar någorlunda bra. Så att det faktiskt går att använda till sommarens semestrar. Och då kommer ju en del andra kompromisser in. Hänsyn måste tas till djupgående, pris, storlek (dvs. lagom stor) etc. En segelbåt med öppen sittbrunn måste ju också ha någon lösning för snön på vintern. Och hur mår en plastbåt som ligger i året om? Ska man satsa på en stålbåt istället? Vad krävs för jobb med den?

Någon som har erfarenheter av att bo på segelbåt permanent? Vad ska man tänka på? Vad kan vara lämpliga båtar för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har bott på min segelbåt nu i två år och den har legat i året runt. Jag har inte gjort något speciellt för detta. Vintertid så har jag haft kapellet uppe så det inte har kommit in snö om det nu har snöat. 

Vilken båttyp får var och en bestämma men jag tror nog att det går med de flesta. Jag är ensam och har en 42-fotare med värme, varmvatten, toa och dusch, så för mig är det mycket utrymme. Så klart full ståhöjd. I min marina så finns det toa, dusch och tvättmaskiner i närheten om jg vill använda det. Marinan är öppen året runt. Jag betalar min årsavgift men vi har vinterel, annars ingår elen,  som betalas extra men det är billigt per månad ändå. 

Hade min  båt varit isolerad så hade det så klart varit ännu bättre men här nere i södra Sverige är vintrarna milda så det fungerar bra. 

Det "folk" regerar på är hur jag klarar vintern annars är de positiva till mitt galenskap. Jag har tre hytter och stänger jag alla dörrar så blir det snabbt varmt i salongen. Speciellt då jag brassar på med gasspisen när jag lagar mat. När jag lägger mig i en av hytterna så har jag stängt dörren och ett element  med så har jag runt 21-23 grader. 

 

Nu är jag på segelsemester i en månad på Gotland och då har jag mitt hem med mig. Praktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...