Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rustas

Saltö 31 drev eller rak axel, vilket skall man välja

Rekommendera Poster

Har funderingar på att köpa en Saltö 31 och har några funderingar.

 

Har sätt att det finns både med drev och med rakaxel. Vilken av dessa skall man välja? Har hittat 2 st med samma motor VP KAM 300.

Vilka för och nackdelar finns det på dessa alternativen?

 

Sedan undrar jag om det finns andra fallgropar eller kända problem med en Saltö 31. Båten uppfyller det flesta av familjens krav till ett rimligt pris, lite av en husvagn

på vattnet. Allt finns i ett mindre format.

 

//Rustas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveklöst axel, drevet kräver en del underhåll, rak axel mindre krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är smaksak, man får överväga respektive lösningar med dess för o nackdelar.

 

Saltö 31:an är rätt sidvindskänslig, en brygggranne hade en sådan och verkade också vara lastkänslig i sidled för att vara så pass stor båt, vilket då i mina ögon blir drev.

 

Axel mindre underhåll, sämre manöverförmåga framförallt bakåt

Drev mer underhåll, bättre manöverförmåga både bakåt o framåt, går också grundare då man kan tilta upp vid grunda vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Som tidigare skrivits så är det mycket "tycke och smak". Jag körde en Saltö 31 i fem år med axel och jag skulle absolut välja axel igen.

 

1. Med axel så är motorn monterad mitt i båten och inkräktar därför inte på akterruffen

2. Manöverbarheten är kanon - även i låga farter. Tyvärr gäller inte detta när man backar, då det är lite trixigare, men min båt hade bogpropeller vilket löste just det problemet.

 

Att Saltö 31 skulle vara vindkänslig håller jag inte med om. Det är en ytterst trygg - på gränsen till tråkig båt (om man bortser från de senare exemplaren när man monterade en flybridge på en alldeles för smal båt).

 

Att tänka på då? Först och främst - i princip alla 220 Saltö 31:or som byggdes var unika och byggdes så som kunden ville ha dem. Det innebär att bara för att du hittar en som passar er så behöver inte det gälla övriga. Några exempel:

1. Axel / Drev

2. Med eller utan akterruff

3. En eller två motorer

4. Pentry i sittbrunn eller i salong

5. Förarplats på styrbord eller babord sida

6. Garderob eller toalett eller ingetdera i akterruffen

7. Gul, Grön, Vit, Grå m.m.

8. Bensin/Diesel

9. Midkabin eller ingen midkabin

10. 12 eller 24 volts elsystem

och så vidare och så vidare...

 

Många Saltö 31:or har blivit "sönderlackade" genom åren. På varvet så oljades allt trä - inget lack. Många ägare har senare med olika bra resultat försökt att "uppgradera" genom att lacka.

 

Känner inte till några generella svagheter hos båten - men många av dem börjar bli rätt gamla nu (sista tillverkades 1989 och den första 1973) så skick och tidigare ägare är väl det som avgör.

 

/Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Gelis säger:

går också grundare då man kan tilta upp vid grunda vatten.

Innan man tiltar upp måste man stänga av motorn och ta fram paddeln eller trollingmotorn. Man ska inte köra motorn med drevet upptiltat då förstör man drivknutarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Eld- säger:

Innan man tiltar upp måste man stänga av motorn och ta fram paddeln eller trollingmotorn. Man ska inte köra motorn med drevet upptiltat då förstör man drivknutarna.

Jodå du kan köra inom drevets rörelse mönster innan du går över till beach läge, eller dvs du kan tilta lika många grader som du kan svänga drevet fullt rattutslag eller lika i tilt samma vinkel på knut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, MrMe säger:

 

Att Saltö 31 skulle vara vindkänslig håller jag inte med om. Det är en ytterst trygg - på gränsen till tråkig båt (om man bortser från de senare exemplaren när man monterade en flybridge på en alldeles för smal båt).

 

Var just flybridge på båten jag skrev om. Den var inte helt lättmanövrerad när vinden låg på i sidan vid angöring mot bryggan. Bogpropeller saknades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem och fallgropar? Det beror nog på vilket skick de respektive varianterna är i. Som tidigare påpekats är ingen av dessa yngre än 18 år, de flesta äldre. Maskinellt är därför en del av dem på väg mot tredje drivlinan. Om inte jag missminner mig gick tillverkaren, Crown Marine f.d. Söderkvists Varv, i konkurs -84, köptes och bytte namn till Saltö-båtar som gick i konkurs -90.

 

Drev fordrar generellt sett mer service än backslag och axel på grund av dess konstruktion, men inte mer än att genomsnittlig båtägare står ut med det. Om drev skulle innebära för mycket problem skulle den varianten inte ha den marknadsandel den har. Jag vill nog påstå att för den mindre bevandrade är drevvarianten lättare att handskas med totalt sett. Tilta upp drevet och smyga in på grundare vatten? Ja visst, knutkors struntar i om vinklingen är horisontell eller vertikal. Drivningen avtar dock med tiltningen vilken en del skrov får erfara...

 

Vi har bl.a. sedan -02 en Saltö 31 av -83 års modell, en period hade vi faktiskt två. Träet är oljat i rufferna men delvis fernissat i sittbrunnen, från fabrik. Sidvindskänslig? Nej, men allt är ju relativt. Trygg? Definitivt. Tråkig? Inte enligt våra barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev

+ lättare att manövrera vid tilläggning, bättre bränsle ekonomi, mer fart

- om motorn hamnar i akterruff sämre plats och det kan bli mer lukt, vingligare i låg fart,

underhållet är byte av olja, anoder och bälgar

Axel

+ stabilare i låga farter

- svårare att manövrera vi tilläggning, sämre bränsleekonomi, mindre fart

 

Tycke och smak avgör, provkör och känn efter vad du/ni tycker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haj

 

Tack för alla svar, Känns som att det lutar åt drev.

 

Nästa fråga: En VP KAD 300 som gått 1100 h. Hur lång är det kvar på en sådan motor?

Årlig service är gjord, motorn är från 2003.

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Rustas säger:

Haj

 

Tack för alla svar, Känns som att det lutar åt drev.

 

Nästa fråga: En VP KAD 300 som gått 1100 h. Hur lång är det kvar på en sådan motor?

Årlig service är gjord, motorn är från 2003.

 

Fredrik

Lagomt inkörd skulle jag säga. Det är stabila och bra motorer, är väl kringutrustning som knäcks av tiden, typ generator, turbo, startmotor, kompressor osv, motorn i sig bör stoppa rätt skött, 4000-5000 timmar. innan ringar och lager gett upp. Sen handlar allt om skötsel och förvaring samt en nypa tur. Men med de timmarna är det bar å åk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1100 timmar på motorn, du har säkert 1100 timmar kvar med normalt underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD 300 har ju lite högre effektuttag än den fegare brorsan AD41. Men som jämförelse kan nämnas att många kommersiella båtar kör mer än 5000 timmar med AD41 innan renovering.

 

KAD300 skall ha DP-G drev, det finns dock de som ersatt 41:an med KAD300 och låtit 290DP-drevet sitta kvar. Inte den bästa lösningen i längden...

 

Instämmer i övrigt med "kossor": He e bar å åk.

 

Och Du, LYCKA TILL med Din blivande Saltö 31!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...