Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
hbengtsson

Tvätta bort vatten/saltfläckar på gelcoat

Rekommendera Poster

Har ett blått skrov och den är väldigt känslig för saltstänk/vattendroppar som torkar in och lämnar små prickar. I början på säsongen när vaxet fortfarande är effektivt så syns det inte så mycket - men nu är det väldigt mycket känner jag.

 

Har testat att tvätta med svamp och bilschampo men det biter inte särskilt mycket. Finns det något annat effektivt som tar bort fläckarna samtidigt som det lilla av vaxet som finns kvar inte försvinner?

 

Eller är det bara att tvätta med grovt medel och lägga på nytt vax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det vara kalkbaserad rest och det löses med syra.

Syra löser ej plast, vax mm.

Annan organisk smuts tar du med alkaliskt medel.

Alkaliskt först.

Om ljusa fällningar finns kvar så är det kalk. Det tar du med surt medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Skall testa!

 

Kanske lite vinäger- och citronblandning? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger på ett durt medel och det börjar skumma så vet du att du löser "kalk".

Obs kalken går inte att lösa om det finns fet beläggning eller liknande ovanpå.. det måste tvättas bort först. Lämpligen med alkalie.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade på yacht i Medelhavet så var morgonrutinen för deckhand och styrman (jag var chief, så gjorde morgonrunda i maskin istället) att gå över lack och rostfritt med vatten/vinäger-blandning och sämskskinn. Detta var ju dock varje morgon vilket man kanske inte orkar med, men jag antar att principen borde funka. Att "färska" av ytor (spola med färskvatten helt enkelt) är också något som kan vara bra att göra - om man nu har tillgång till större mängder färskvatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Färska" däck har man väl alltid gjort på alla fartyg med teakdäck, dels för att inte torka ut teaken, dels för att saltet inte ska göra däcket halt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

"Färska" däck har man väl alltid gjort på alla fartyg med teakdäck, dels för att inte torka ut teaken, dels för att saltet inte ska göra däcket halt.

 

Görs även på stora passagerarfartyg (t.ex. som jag jobbar på). Där färskas väderdäck (både däck, ventiler och skott) av varannan dag eller så... och då pratar vi ståldäck/skott målat med ordentlig färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...