Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PatrikEk

Val av 70-80-talsfamiljesegelbåt?

Rekommendera Poster

Vår lilla familj - jag, fru och 2 barn (3 & 0,5 år gamla) har bestämt oss för att köpa segelbåt. Vi är båda uppvuxna med båt (jag Albin 25, hon Maxi 77) och vill att våra barn ska få samma fina minnen från sjön som vi har. Vi har gått seglarkurser och lånat svärfars Maxi 77 några somrar. Så nu är vi sugna på segelbåt för familjen.

 

Storleksmässigt har vi tänkt oss lite mer bekvämlighet än vad vi vuxit upp med, tex ståhöjd i kajutan för mig (180 cm), någorlunda bekväm toa och minst 5, gärna 6 kojplatser. Inga extravaganta krav mao. Vi har tänkt oss en beg plastbåt från 70-80-tal för 150-250 tkr. Ögonen har först dragit sig till Maxi 95 (för att svärfar har en Maxi 77) och har läst att den har bra rymlighet inuti och separat akterruff. Seglingsegenskaperna har jag ingen uppfattning om och kan inte bedöma i vilken grad det skulle påverka oss. Det blir nog väldigt lugn segling de första åren med tanke på våra små vilddjur... Har tänkt oss självslående fock för att underlätta seglandet men både jag och frun tycker det är kul med lite fartkänsla. Vidare har jag förstått att en viktig sak att tänka på är om motorn är renoverad/bytt på så gamla båtar. 

 

Finns det nu någon erfaren seglare som har tips på liknande båtar/modeller i samma storleks- och prisklass som skulle kunna vara aktuella? Jag har inte så bra koll på vad som finns där ute... Vad är fördelarna/nackdelarna med de modellerna och vad ska man se upp med?

 

Patrik

Redigerad av PatrikEk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Nova, Linjett 32, Comfort 32, Comfortina32,  Arcona 32, Compis 97,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har dryftats i många trådar på nätet men självslående fock är väl mer naturligt på en 7/8-delsrigg, inte på en masthead som maxi 95 är. Mastheadbåtar seglar bäst med genua som skotas till nånstans i trakten av sittbrunnen. Har som du mest erfarenhet av maxi 77 men har nu börjat inse att stora något tunga försegel inte är nåt som en segelbåt måste ha.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många båttyper att välja på. Med barn kan det på sikt när de blir lite större vara bra med separat akterruff där de kan få vara ifred. Motorer är svårt och kan många gånger vara en chansning, att installera en ny kostar dock en del. Mindre försegel och framförallt självslående fock underlättar kryssandet. Prova http://www.sailguide.com/   där man kan filtrera sin sökning, (finns ca 1400 st längre än 9 m i databasen).

Har själv S30, senaste modellen, som är enkel att segla och rymmer lätt en familj på 4 personer. Läs mer här om S30: http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/s30.pdf

Snabba båtar har högt SRS-tal, jämför i SRS-tabellen för kölbåtar:
http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/SRStabeller

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, pseudonym säger:

Albin Nova, Linjett 32, Comfort 32, Comfortina32,  Arcona 32, Compis 97,

Alla dessa (och Maxi 95 och många andra) är relevanta alternativ. Välj någon med rullgenua (eller självslående fock) och med Lazybag för att underlätta hanteringen av seglen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi95 är ett bra exempel på en praktisk båt, volymen är tex betydligt större än hos en 30 fotare. Akterhytt är perfekt för barnen som kan få en egen lekstuga. Djup mittsittbrunn är tryggt och praktiskt och det finns plats för alla. Sen tycker kanske inte jag att Maxi95 är den bästa i klassen.

Den är massproducerad med billigaste tänkbara lösningar. Tex motorn i salongen är i vägen och det blir ganska bullrigt. Däcket ligger högt och sikten för rorsman är begränsad. Avsaknaden av skarndäck gör att det gärna känns lite osäkert att gå där, något som kvinnor brukar klaga på. Akterhytten är väldigt trång osv.

Jag jagade en Rasmus 35, Najad 34 el liknande men fastnade för en Targa96 framförallt för att för att jag fick ungefär samma utrymmen för 100-150tkr lägre pris. 

Targa96 är byggd i Finland och med finsk kvalitet. Målgruppen är densamma som Maxi95 men man har lagt ner mer energi på kvalitet. Akterhytten är ganska rymlig, här bor två vuxna bra. Sittbrunnen är något mindre men kapell och vindruta förlänger säsongen rejält. Ganska stort längsgående pentry och stickkoj. I min har man tagit bort navgationsplatsen (vem behöver den nuförtiden) och satt in ett gasolkylskåp som håller sig kallt i två månader utan att förbruka någon ström.

Kvaliteten är utmärkt, träribbor på sidorna för alla kojer. Taket är en innerliner, ingen matta som blir solkig med tiden. Innerliner under soffor och kojer, helt torra.

Djupgåendet var viktigt för mig, jag har blyköl och sticker 1,40. Masthead med kutterstag som kan kopplas bort. Men självslående fock om jag vill. Rejäla tankar, 160+160liter.

Osv. Prisklass: <200tkr med "ny" motor dvs en som är installerad på 90-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger till Omega 30 och Albin Delta på listan av alternativ. Dessa har ofta självslående fock och det är relativt lätt att hitta en båt med utbytt maskin. 

Positivt är också att båda har avskild akterruff (om man hittar en A-modell av Omegan). 

Lätthanterliga är de också, går med lätthet att hantera ensam.

Roliga att segla är de också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att välja en båt som är ritad med självslående fock från början om man vill ha en sådan. Visst kan man skruva på en fockskena på en båt (dock inte Maxi 95 som har ett inre förstag) som inte är ritad så, men den blir oftast väldigt trög. Min båt, en Dixie 27, hade eftermonterad skena för självslående fock, och det var helt hopplöst att segla med - båten fick för lite kraft, både när det blåste lite, men även när det blåste mer för då orkade den inte genom vågorna på kryssen - så den är nu bortmonterad och jag kör numer traditionellt med genua i semestervindar samt en "vanlig" fock när det blåser mer. Precis som båten ritades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten och önskemål om 5-6 kojer samt ståhöjd hade jag tittat på något större båtar än många av de som föreslås i tråden. Bhemac nämnde både HR Rasmus och Najad 34 som känns som bättre alternativ än en Maxi 95 (utan att säga att det är något fel med Maxi 95). Fartkänslan blir nog svår att få i alla dessa båtar, men vill man ha lugn segling med barnen så är det starka och trygga båtar. Färre dagar som man är inblåst för att vädret känns hårt alltså.

 

Fundera på hur viktigt självslående fock är för er - det kommer begränsa utbudet kraftigt och försämrar seglingsegenskaperna. Utan självslående fock kan ni om en 3-4 år börja involvera barnen i seglingen genom att de får vara med och hantera skoten vid slag. Försegel på rulle låter dock mycket vettigt. Montera sedan helst en lazybag eller i alla fall lazyjacks på båten för lättare hantering av storseglet, men det måste inte finnas på båten när ni köper den - är man lite händig är det enkelt och billigt att ordna själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att göra en lista med vad man prioriterar och sätta en siffra på varje punkt. I sådan diskussioner ges ofta självslående fock en hög prioritet. Men hur viktigt är det för familjen? Med en hel familj ombord skulle jag nog prioriter tex stor vattentank, 70 liter för fyra personer räcker kanske 2 dygn men 160 liter kanske fem dygn.

Fungerar pentryt att laga riktig mat? Går toaletten att använda under gång? Osv.

Om man nu inte ska ha en båt där bara mannens krav är väsentliga. Då riskerar man att få segla ensam.

Rasmus/Najad34, lägg till Malö40. Utmärkta båtar, klassiska, tåliga och välbyggda. Lite långsammare och lite högre pris.

Kapell/vinruta ger mycket. Man kan bekvämt ta sig hem när vädret börjar bli lite sämre. Med små barn sätter man inte på sig överlevnadsdräkt, bottenrevar och sticker ut i styv kuling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med vatten- och toatank är värt att fundera lite extra på tycker jag.

 

Kommer ni att vara sparsamma med dricksvattnet och använda sjövatten till mycket behövs inte så stor tank, men är det tvärt om så blir det viktigt med stor tank.

 

bhemac kalkylerar med  8 - 10 liter per dygn och person och så kan det vara.

Vi använder 2 - 3 liter per person och dygn.

Genomsnittet i Sverige (på land) är 160 liter per person och dygn. Då ingår ju dusch, tvätt, mm.

 

Sedan har vi toan.

Vi har en 40-liters tank. Gör vi alla behov ombord klarar vi två personer åtminstone i en vecka.

Vi försöker spola sparsamt och det funkar bra för oss.

Jag tycker ni ska prioritera en betydligt större tank än 40 liter, särskilt om ni inte kommer att ligga i gästhamnar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör av med 2 liter vatten per person och dygn  (+det vatten som finns i vinet). Men jag tror mig ha förstått att på västkusten används knappt sjövatten alls pga salthalten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

bhemac kalkylerar med  8 - 10 liter per dygn och person och så kan det vara.

Vi använder 2 - 3 liter per person och dygn.

 

Det är bara en grov uppskattning. Själv kanske jag gör av med 5-10 liter/dygn/person. Inget sjövatten, eftersom jag (ännu) inte har varmt sjövatten. 2 liter krävs för att överleva, 3 liter är ett vanligt mått för långsegling. Men med små barn som förhoppningsvis ska lära sig tvätta sig själva tror jag det snabbt springer iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Albin 82. Oerhört bekväm och uppfyller många av era önskemål. En del klagar över dess dåliga seglaregenskaper, men många seglarvänner jag har bjudit med i båten har ändrat uppfattning i den frågan. Väldigt bekväm och rymlig. Perfekt för fyra personer. 6-7 kojplatser och akterruff. "Världens största 27-fotare" har den kallats. Rymligare sittbrunn går inte att hitta i den här storleksklassen. Höga fribord (bra med barn) samt ståhöjd för er (inte riktigt för mig med mina 192) i förruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i några trådar skrivit att priset för 70- och 80-talsbåtar pressas nedåt av större båtar byggda i slutet av 90 talet eller början av 2000-talet. Tänket är att en 80-talsbåt som bytt motor tex år 2002 ändå är 20 år äldre än en Bavaria från samma år, 2002. El, ledningar och rör, spis, kyl, kapell, madrasser, ankarspel.... ja.... mycket kan vara bytt men annars kostar det ju en del att renovera och uppgradera? 

 

Så har ni en budget upp till 250' redan så säger jag bara att det är ca 15 st Bavaria inom räckhåll om ni lånar upp 200' till eller delar båten med någon ( tänk utanför boxen...) Och en modern båt är MYCKET större inuti... barn växer. Gå och titta på en modern 30-31 fotare och jämför!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Funkis, titta även på några andra båtar som ni (kanske) inte har möjlighet att köpa just nu. Antingen kommer ni på en ekonomisk lösning eller så kommer ni fram till att ni ändå inte gillar de dyrare båtarna och då har ni ju inget problem alls. Gillar ni de dyrare båtarna, men inte priset, så har ni ju något att längta/sträva efter...

 

Låna eller köp boken "500 segelbåtar i test" eller "700 segelbåtar i test" av Curt Gelin.

Läs på och sök sådant ni tror ni vill ha.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tittade på framförallt Maxi 95 när vi letade större segelbåt för tre år sedan.

Det vi kom fram till när vi valde bort det alternativet och köpte en Bavaria 30 var att för 200-250 tkr till fick vi en 25-30 år nyare båt med samma antal kojer men ändå rymligare.

Vi är idag glada att vi inte har separat akterruff till våra barn, nu 7 och 4 år. Det hade funkat dåligt att ha dem sovande så "isolerat".

 

Vi klarar oss ledigt en vecka på 150 liter vatten och brukar klara oss även på 50 liter septitank.

För vår del prioriterade vi rullgenua och rullstor framför seglingsegenskaperna för enkelheten.

 

Mitt tips annars är att se till att motor och segel är någorlunda nytt för att slippa dessa stora investeringar inom de närmsta åren. Sittbrunnskapell är värt hur mycket som helst för höstsegling.

 

Båttips kan annars vara Maxi 909, 999 eller Scanmar dock är alla över budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...