Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

Däcksbeslag för kutterstag

Rekommendera Poster

Jag har tänkt att montera ett extra förstag, ett s.k. kutterstag på min HR 352.  För att kunna få till detta behöver jag ett specialtillverkat däcksfäste i rostfritt. Känner någon till en bra svetsare i Sthlms-området som ni kan tipsa om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt dig det ska se ut? Jag är mest nyfiken, jag har ett men inte använt det ännu.

 

IMG_1397.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar några bilder hur en annan HR 352:a har gjort. Något liknande hade jag också täkt mig. Den nedre bilden är alltså fästet i förluckan. Fastbultad i skottet mot förpiken.

2.png

3.png

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort nåt liknade (fast på en annan båttyp) - tyvärr har jag inga bilder tillgängliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår S30 sitter det ett fällbart öglefäste, typ "SELDÉN Padeyes", för infästning av förstaget. Under däck är det säkrat med rostfri plåt och förankrat som inlägget med " annan HR 352:a ".

Borde väl kunna fungera även för kutterstag, bara välja rätt dimension.

Fördelen är att den är fällbar, speciellt om det ska vara till ett löstagbart kutterstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde ett sådant här beslag från Wichard. Fördelen med dubbel variant är att det även ger en fästpunkt för halshornet.

 

padeye.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering:

En Padeye är många gånger praktisk men hur lätt är det att kroka i en pelikanhake och samtidigt hålla upp Padeyen? En hand går ofta åt till att hålla sig i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtminstone när det gäller Wichard-beslaget, så monteras det på en gummiplatta som ger en viss tröghet. Ringarna faller alltså inte ned av sig själva, utan stannar i det läge man ställer dem.

Själv använder jag inte pelikanhake.

Mitt råd till trådskaparen är att noga tänka igenom inte bara däcksbeslaget och dess infästning, utan också på vilket sätt staget ska fästas till däcksbeslaget och hur staget sedan ska spännas. Allt detta samverkar och påverkar vartannat.

Ovanstående utgår från att det extra förstaget ska vara löstagbart, alltså bara användas vid behov. Om kutterstaget ska vara permanent monterat är detta förstås inte alls lika viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, speljakt säger:

Åtminstone när det gäller Wichard-beslaget, så monteras det på en gummiplatta som ger en viss tröghet. Ringarna faller alltså inte ned av sig själva, utan stannar i det läge man ställer dem.

Om man nu inte råkat trampa på beslaget....

Ofta är det lite skalpigt när man ska koppla kutterstaget då är det bra om det går snabbt och smidigt. En fast ögla, en pelikanhake och en snabbt justerbar vantskruv underlättar.

 

Wichard Pelikan kutterstag 2.jpg

Wichard Pelikan kutterstag.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...