Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Storless

Behöver hjälp med motortrassel

Rekommendera Poster

Tja! Testar ett forum med förhoppningvis kunnigt folk, gått in i väggen här..

 

Suzuki DT 28 hk -81:a tror jag. Startar och går bra.. tills den blir lite varm då havererarde tomgången och det blir svårt att skifta växel. 

 

Rev hela skiten och insåg att jag borde ha läst på lite och kollat noga innan jag slog till på blocket..  Avdragna skruvar och trassel.

 

Hur som!

 

Problemet är att jag inte får någon kylning eller inget där skvallervattnet ska ut. Bytt impeller.. upptäckte med stöttning från kunnig person att termostaten tvärhavererat så den rev jag bort helt och hållet. Blåser jag i röret som går upp från impellern upp i motorn så känner jag ett tydligt "drag" i skvallerhålet så det är inte stopp. 

 

Stod bakom snurran skruvade drivaxlen medurs när jag monterade impellern så den ska väl sitta rätt? 

 

Tycker det är en hyggligt simpel pryl detta, det är inte stopp mellan insuget och själva impellern heller. Vad gör man???

 

Jävligt tacksam för råd från någon kunnig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tyvärr så finns det inte mycket dokumentation om såpass gamla Suzuki-utbordare. Åtminstone inte fritt länkbara manualer - användbara i foruminlägg.
Din beskrivning av motormodell "Suzuki DT 28 hk -81:a" tror jag nog istället gäller DT30?
(Exempelvis brownspoint.com har dock reservdelsskisser från 1983 och framåt för DT30.)


Liten brasklapp:
Tja, att renovera en gammal utbordare kan vara lärorikt om du vill få god motorkännedom, men rent ekonomiskt kan nog utbyte till nån modernare snurra vara klokare?
(Man kan annars lätt slänga goda pengar efter dåliga, hamna i situationen att redan köpta reservdelar liksom höjer insatsen alltefter. Alltså på ett sådant sätt att man till slut efterklokt inser att man faktiskt redan från början borde ha skrotat motorn och kommit billigare undan? Typ tågtunneln under hallandsåsen om man så vill. Vi är nog alla professorer i efterklokhetens universitet.)


Nå, du frågade:
Stod bakom snurran skruvade drivaxlen medurs när jag monterade impellern så den ska väl sitta rätt?
Vilket håll den vertikala motoraxeln normalt snurrar vid framåtdrift kan lätt säkerställas genom att titta/känna på propellern med framåtväxeln ilagd. Här en videosnutt med tre metoder.
(Finns nog i och för sig andra tänkbara pumpfel men men.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man skulle råka vända vingarna på impellern fel vid montering så kommer de vändas rätt direkt när motorn startar så det brukar aldrig vara något problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! 

 

Tack för svar!

 

Jo det är helt säkert en DT 28. Motornr och allt stämmer. 

 

Innan jag rev toppen för att kolla kanalerna där så gjorde jag ett sista test med balja i stället för spolmuff. Fyllde som jag trodde högt nog men inget skvallervatten.. fyllde lite till på inrådan av kunnig och DÅ funkade det! 

 

Spolmuffen är inte tillräckligt tät och har inte tillräckligt tryck uppenbarligen.

 

Så nu funkar det och den går rätt bra faktiskt! Dock verkar den bli lite gnällig att starta när man kört ett tag.. fick köra startmotor ganska länge sist vi skulle hem. Jag är osäker på om det är förgasaren eller om tändningen som strular? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-16 på 13:11, Thomas-1 säger:

Hej, tyvärr så finns det inte mycket dokumentation om såpass gamla Suzuki-utbordare. Åtminstone inte fritt länkbara manualer - användbara i foruminlägg.
Din beskrivning av motormodell "Suzuki DT 28 hk -81:a" tror jag nog istället gäller DT30?
(Exempelvis brownspoint.com har dock reservdelsskisser från 1983 och framåt för DT30.)


 

 

http://www.brownspoint.com/store/pc/suzuki/dt28.asp

 

Iövrigt så är din tanke där om att byta motor nog rätt klok.. Tror att jag kommer att hamna där, hade känts bra bara att få ordning på den här snurran så jag kan sälja den och se köparen i ögonen. 

Redigerad av Storless

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...