Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

Ryssen kommer

Rekommendera Poster

I måndags på väg ut, så ser jag ett otroligt vackert segelfartyg. Självklart tog jag inte fram kameran, men man kunde se kanske 16 kanonluckor och bak vajade den Ryska flaggan. En väldigt stor flagga för en sådan båt förövrigt

 

Jag tyckte att båten smet in mellan Känsö och Vargö och förde nordlig kurs, men gjorde ingen egentlig mer notis. Men senare när jag stävade ut emot öppet hav, så ser jag senare båten igen, och nu går den söderöver, förbi Donsö Svartskär. 

 

Då slog det mig att Vargö och Känsö är ju militära områden och båten som är Rysk har alltså gjort den här svängen av någon anledning. Gissar på att det är för att tyka sig. Och tänker man sig, här kör ett Ryskt fartyg förbi skyddat område, ett äldre militärskepp, så blir man ju lite fundersam. Är det så här illa läget är? Kan det vara så illa att de håller på att spana in hur det ser ut vid våra militärbaser, eller är det mer ett Ryskt vodkaskämt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ryss på västkusten? dom brukar åka omkring på ostkusten för det mesta... Men det finns väl inga aktiva skyddsområden i dag?

 

Men jag har noterat mera militära båtar i rörelse under denna sommar på ostkusten, vilket känns tryggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem tror på allvar att det är ett problem? Det finns inget som står öppet som är värt att hålla hemligt. All information som "fienden" vill ha, kan de lätt skaffa sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah... filminspelning!

Du såg inte kamerabåtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det var en ren slump att det stora segelfartyget åkte förbi där då?  Jag tycker att de tykar sig. Jag tycker att kustbevakningen skall tvinga hela besättningen att alkotesta sig. Det hade varit Svenskt motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Ah... filminspelning!

Du såg inte kamerabåtarna?

Vilken var båten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kruzensthern har ju tysk flagg så inte kan det väl vara den?

Tarvar lite mera beskrivning för att kunna gissa sig till vilken det var.

Den stora flaggan har de ju ofta men kanonluckorna får mig att fråga om det kan ha varit Shtandart:

 

Shtandart.thumb.jpg.3078242e046952bcf69918cfb3622b5f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som Kruzenshtern, fyrmastad bark. Hon är rysk och borde ha den ryska flaggan. Avgick från Rostock mot Kaliningrad den 13:e. 

Shtandart är en tremastad fregatt, avgick idag från Ebeltoft.

 

Kruzenshtern

 

KRUZENSHTERN.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kruzenshtern för rysk flagg på de foton som dyker upp vid en Googlesökning.
Flaggan är dock inte särskilt stor vilket inte överensstämmer med Crabmeats observation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt www.marinetraffic.com lämnade Kruzenshtern Rostock på söndag kväll den 13/8 och är nu på väg till Kaliningrad så den var definitivt inte vid Vargö den 14/8.
Det går säkert på något sätt att söka på historiska AIS-data om man vill veta vilka båtar som var vid Vargö i måndags (om AIS var påslagen).

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, LonelyBird säger:

Kruzensthern har ju tysk flagg så inte kan det väl vara den?

Tarvar lite mera beskrivning för att kunna gissa sig till vilken det var.

Den stora flaggan har de ju ofta men kanonluckorna får mig att fråga om det kan ha varit Shtandart:

 

Shtandart.thumb.jpg.3078242e046952bcf69918cfb3622b5f.jpg

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Det låter som Kruzenshtern, fyrmastad bark. Hon är rysk och borde ha den ryska flaggan. Avgick från Rostock mot Kaliningrad den 13:e. 

Shtandart är en tremastad fregatt, avgick idag från Ebeltoft.

 

Kruzenshtern

 

KRUZENSHTERN.jpg

Jo visst, jag såsar. Visst bär hon rysk flagg. Det är en tid sen hon bar tysk flagg och då hette hon Padua...

Själv fotograferade jag henne 23.7 när hon gick ut från Åbo (TallShip 2017).

 

Kruzenshtern.thumb.jpg.95593a2b032e1b819274ce3e56b02bf6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartyget Tarvar stämmer väldigt bra överens med vad jag kommer ihåg. Kommer definitivt ihåg att det var guldaktigt på sidan, men slängde ju bara en blick. Vackert skepp verkligen. Antar att den inte har någon AIS.

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tarvar är inget fartyg, det är en synonym för ordet kräver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, pseudonym säger:

Tarvar är inget fartyg, det är en synonym för ordet kräver.

 

Annars är Tarva ett inte helt ovanligt namn på båtar österifrån... 

 

Edit: åtminstone ett från det sista öststatlandet,  Norge.

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelfartyget Shtandart passerade mellan Vargö och Känsö 09.15 i måndags, och väster om Donsö svartskär kl. 10 samma dag. Allt enligt MarineTraffic. Men det är väl en farled mellan Vargö och Känsö? Så jag ser inget konstigt i att de gick där.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja då vet vi. Du som verkar ha betalversionen av marinetrafic, var kom båten ifrån innan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Crabmeat säger:

Såja då vet vi. Du som verkar ha betalversionen av marinetrafic, var kom båten ifrån innan? 

Göteborg, innan dess besökte den Köge, Köpenhamn och Helsingör.

Eller menar du hur den gick från Göteborg? Ner söderut i farleden öster om Asperö och Köpstadö till Knarrholmen, där den sedan följde farleden västerut.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shtandart deltog i TallShip race och lämnade Åbo den 23.7 för att vara i Klaipeda den 29.7. Avgick till Szczecin den 1.8. Angjorde Szczecin 5.8 och avseglade 8.8. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Abbe2 säger:

Göteborg, innan dess besökte den Köge, Köpenhamn och Helsingör.

Eller menar du hur den gick från Göteborg? Ner söderut i farleden öster om Asperö och Köpstadö till Knarrholmen, där den sedan följde farleden västerut.

 

Men visst är det en konstig väg? Varför inte ta böttöleden då? Eller bara söderut via Valö? Nu blev ju kursen först sydlig sedan västlig, därefter nord.  Men visst, de kanske missade den trånga passagen vid Styrsö och kände sig trängda att gå nordöver igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte speciellt konstig med tanke på att det är ett "skolfartyg" för ungdomar. Det måste vara mäktigt att gå med ett så stort skepp i den relativt smala passagen. Och jag tror inte att de har speciellt bråttom någonstans.

Norrut gick de aldrig, som mest VNV. Att gå mellan Vargö och Styrsö kan jag också förstå att de inte gjorde, det är rätt smalt vid Svarta Båden.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det trekantiga området där heter fortfarande "Wargö Håla". Här ankarads ostindiefarare och andra fartyg upp under vintersäsongen eller i väntan på bättre vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" Det måste vara mäktigt att gå med ett så stort skepp i den relativt smala passagen"

 

Ja speciellt förbi en Svensk militärbas och tillhörande skyddsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Crabmeat säger:

" Det måste vara mäktigt att gå med ett så stort skepp i den relativt smala passagen"

 

Ja speciellt förbi en Svensk militärbas och tillhörande skyddsområde.

 

Det är en allmän farled utan några begränsningar för vem som får färdas i den, vad jag vet. Så om man kan se något viktigt från den så vet nog främmande makt det redan, utan att behöva använda ett civilt skolfartyg för att titta på det.Det är bra att vara uppmärksam, men detta är nog lite överdrivet. Men om du är ärligt orolig, så tycker jag du skall kontakta militären: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/09/militarregion-syds-tipslinje/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Abbe2 säger:

 

Det är en allmän farled utan några begränsningar för vem som får färdas i den, vad jag vet. Så om man kan se något viktigt från den så vet nog främmande makt det redan, utan att behöva använda ett civilt skolfartyg för att titta på det.Det är bra att vara uppmärksam, men detta är nog lite överdrivet. Men om du är ärligt orolig, så tycker jag du skall kontakta militären: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/09/militarregion-syds-tipslinje/

 

Hehe, orolig?  Jag surnar till när andra nationer tykar sig. Och min tykometer får maxutslag i detta fall.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresseklubben bör notera att Finland portade Kruzensthern från det demilitariserade Åland nyligen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla "Professorsfartyg". Det finns en etablerad praktik där man använder civila båtar för militära ändamål.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...