Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Blank eller halvmatt fernissa?

Rekommendera Poster

Jag har en plastbåt med en del utvändiga teakytor. Dessa har sedan länge varit fernissade med blank fernissa och sedan sista strykningen med en halvmatt ytfinnish (International Satin).

Nu är det dags att slipa ned och lacka om igen. Är det längre hållbarhet om man avslutar med blank lack istället för matt?

Och kan man blanda något pigment i fernissan för att få en något mörkare ton av teak? Vad blandar man i så fall i för något?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt teaken åldras obehandlad utvändigt.

 

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj glömde svara på frågan, nej ingen skillnad, förr körde man alltid med högblankt, halvmatt är någon modernare företeelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvblank tycker jag mer är för inredning, faktiskt.
Vet inget om UV-beständigheten för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mahognypigment som du kan blanda i för att få teaken att bli mörkare. Det blir mer mahogny look, jag har bara sett inte provat själv.

Vet inte om det är någon skillnad i hållbarhet om et är blank eller halvmatt finnish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt att solutsatt lackad teak utomhus behöver årlig lätt lackslip och sedan ett lager fernissa. Jag gjorde iallafall så på alla solutsatta teakytor på min förra båt, och lackad teak kan då se ut som ny i flera decennier. Du kan inte lägga många lager mattlack över varandra (tror jag) och därför rekommenderar jag klarlack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par lager högblank + ett lager halvmatt inne. Ute, ett antal lager högblank enbart. Kräver årlig refresh. Alternativet ute är Kinaolja. Aldrig olja inne.

Tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...