Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
-PLM-

Montera axeltapp från Jula på trailer

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny trailer för 4000kg på Tunatrailer förra året.

Jag är rätt besviken på flera saker, bland annat satte de gamla spruckna däck med mindre än 1mm gummi kvar på axlarna.

 

Däcken ser ut som pannkakor trots 4kg lufttryck för min lilla båt på ca 3500kg, känns grovt underdimensionerat.

Jag funderar på att sätta på en axel till och undrar hur jag går till väga.... Jula säljer axeltappar för 1000kg per tapp, fyrkantsprofil.

Hur monterar man dessa? Om jag skjuter in axlarna i en fyrkantsprofil och svetsar blir inte hela axeltappen svetsad. Det är så den är utförd nu som jag kan se.

 

Sedan undrar jag också hur stor risken är för axel/fälg knäckning när man har tre axlar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var skitdäck på en ny trailer så borde du väl rimligtvis reklamera det till säljaren. Men det kanske var en beggad trailer men ny för dig, då är det ju ett annat läge.

 

Är det inte bättre att investera i 4:a nya förstärkta däck som tål 1200kg styck än att labba med en tredje axel. Finns på däckonline.

 

Jag har sådana på min trailer med singelaxel och båtvikt på över 2 ton + trailer. 4 kg luft funkar klockrent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en ny trailer, företaget slutade vara tillgängligt efter leverans och jag behövde få upp båten. 4st däck med fälg som tar den lasten måste kosta betydligt mer än att svetsa på en tredje axel. Men jag ska ta en kik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inget däck med "lagom" klassindex, och samma sak med fälg med 5bult för normal släpvagnsbultcirkel.

Du får gärna tipsa om däck så underlättar det.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte anv. befintliga fälgar? Nu vet jag inte vad du för dim. men för runt 800-900 kr finns det däck. måste bli billigare än att hålla på med nya axeltappar, du måste ju ha däck o fälg även till dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Gelis. Dina fyra nuvarande däck blir ju inte bättre av att du sätter dit två till, är de torrspruckna så är de och du kommer få köpa sex däck istället. Antal axlar väljer man för att för att få godkänt axel/boggi/trippelaxeltryck utifrån bärighetsklass på vägen och vad axlarna är godkäna för. Dina är ju godkända för 4t och du väger 3,5. Vägen är garanterat klassad för mer än så. Så det finns ingen anledning att bygga fler axlar, byt till riktiga däck istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ja, det är trögstyrt med trippelaxel! Det sliter i bästa fall däck, men du kan även bryta av axlar eller fästen. 

Lite kuriosa... En fullt lastad tridem/trippelaxlad lastbil där ingen axel är medstyrande (ovanligt jag vet), knölar lätt ihop asfalten under sig om man gör fulla styrutslag på torr asfalt! Du har säkert sett märkliga vågformade dragspelsmönster i asfalten nån gång.

Så blir det givetvis inte med en 3,5t båtvagn, men ändå, det visar att fler inte alltid är bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan hitta bättre begagnade c-däck hos någon däckfirma? Då behöver du bara betala någon för att kränga av de gamla och på med de "nya".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undermånliga däck på en ny trailer ska givetvis reklameras till säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när firman är skit och du redan är lurad, tror jag Olleman är inne på rätt spår. Antingen däckfirma eller skrot kan ha ok c-däck till vettigt pris...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte satsa på beggade däck, kan ju bli samma sits som TS redan är i. Beror förstås lite på hur långt vagn + båt ska rulla. Är det bara lite inom en marina så funkar det nog. Men ska ekipaget ut på stora vägen några kilometer eller mer så satsa på nya däck, inget kul med haveri på vägen.

 

Ett ex från däckonline behövs ju inga top of the line däck https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=96497128.121.26890&sowigan=So&Breite=215&Quer=75&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=&Marke=&ranzahl=4&Transport=T&tyre_for=LLKW&x_tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=17&rsmFahrzeugart=LLKW&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&search_tool=standard&Label=E-C-72-2&details=Ordern&typ=D-118547

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. 

Ni har övertygat mig om att byta däck. Har fått tag på kompletta nya fälgar med däck för ca 4000 för alla fyra, däcken klassade för 900kg så det bör vara ok. Jag ska bara kontrollera vad skräpdäcken som sitter på har för beladtningsindex så jag inte skaffar samma eller sämre. Däcken blir oroväckande platta som de är idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga möjligheter alls att sätts press på säljaren? 4000 är ju rätt sura pengar om den nu var ny!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ta upp det med företaget igen, och hoppas att de vill göra rätt för sig.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PLM har nog tagit rätt beslut med att skaffa rejäla däck. Treaxlat blir trixigt att vända när det är trångt. 

Kan ändå dela med mig om hur jag gjorde när jag byggde min trailer. Jag gjorde fyra skåror längs sidorna i fyrkantröret, ca 1 cm breda och nästan lila långa som axeltapparna. Då får man åtta rätt långa svetsfogar, det borde hålla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om fyrkantrörets dimension har sugpassning mot axeltappen kan man också borra rakt igenom rör och tapp och låsa tappen med lämpliga bultar. Så har exempelvis TK-trailern gjort på sina grövre trailers sedan länge tillbaka. Då kan Du med enkelhet byta axeltappen om den av någon anledning skulle haverera.

 

En av våra TK-trailers har vi på samma sätt för flera år sedan kompletterat med en tredje axel. Vi har också byggt en likadan trailer själva men med högre lastförmåga på grund av en av båtarnas vikt. De fungerar hur bra som helst och är inte det minsta trixigt. Fälgarna har inte spruckit och däcken har inte heller vrängts av. Det är ju trots allt inte tunga maskiner vi transporterar, det är ju bara båtar vi har på våra trailers. Och vi kör heller inte runt runt i snäva cirklar, vi åker som vanligt på vanliga vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Det är vi som bygger och äger Tunatrailer,  jag tror vi minns dig, du valde utkörning av din trailer om jag minns rätt. Att du fick vagnen levererad med begagnade däck är inte ok. Vi kan dock inte förstå riktigt hur det gick till. Men vi vill givetvis göra rätt för oss och kommer att skicka nya däck. 

 

Ring gärna oss på måndag så tar vi mot leveransadressen däcken ska till, visst var det 5/112 -5 bultade axlar på din trailer?

 

eller skicka ett mail med adress på till

 

info@tunatrailer.se så återkopplar vi innan måndag vid 12:00 

 

 

ha en bra dag

 

Med vänlig hälsning Jocke Tunatrailer 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...