Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Danielsundin

Hjälp med val av snipa

Rekommendera Poster

Hej alla goa båtfolk!

 

Familjen har tyvärr vuxit ur min fina gamla julle så nu är jag på jakt efter nåt större och mer bekvämt.

Snipa är det som gäller och storleksmässigt någonstans runt 23-27 fot. Modeller jag kikat på är bland annat Nidelv 24, Marex 24, Saga 24, Monark 690, ja ni förstår vad jag letar efter. 

Nu behöver jag hjälp av er som har erfarenheter, både bra och dåliga av snipor i den klass jag letar efter! Alla åsikter är av intresse när det gäller tex sjöduglighet, byggkvalité, materialval och liknande. 

Hoppas nu på massa bra inlägg som kan hjälpa mig i jakten på en trevlig båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En du bör titta på är Nidelv 26. Eftersom du säger att ni vuxit ur er julle, och är ute efter någon snipa 23-27 fot så är Nidelv 26:an bra. Stabil, snygg, akterruff... Kolla den, är mitt tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Nidelv 24, har väl nästan bara bra saker att säga om den, men å andra sidan är det den enda snipa jag haft, så... Men undrar du nåt speciellt så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi växte ur vår julle, en J17, köpte vi en Winga25 som vi fortfarande trivs med. Dock den enda snipan jag haft så jag har svårt att jämföra den med de andra du nämner. 

Den känns hursomhelst mycket välbyggd, men det gör ju å andra sidan de flesta båtar från den tiden. 

En fördel för oss med småbarn är att det är mycket höga sittbrunnsarger, den går nästan inte att rymma ur. 

Den känns trygg när det blåser och ligger stadigt på platt vatten när man rör sig ombord tack vare sin bredd (kosterskrov). 

Fick jag önska något mer hade det varit lite större toautrymme, men det är väl den där trefotssjukan som drabbar oss alla... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren hittills! Hoppas dock på fler såklart! :)

Nidelv 26 ser ju onekligen väldigt fin ut men tyvärr en bra bit över min budget. 

Winga 25 ser ju också väldigt fin ut och mer min prisklass, ska kika mer på den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inget ont om  Nidelv 26, men är det verligen en snipa? Visst, över vattenlinjen är den spetsgattat, men under vattelinjen ser den nästan ut som vilken halvplanande båt som helst?. 

Det är väl en halvplanande båt och jag antar att den är motoriserad därefter? 

Jag själv kan inte något om den konstruktionstypen så jag menar inte att det är dåligt på något sätt. Men ni som vet, upplys oss gärna om för/nackdelarna. Kan en nidelv 26 puffa fram lika lugnt och snålt som en "riktig" snipa i deplacementsfart t.ex? Och om man vill vara den som ä den.... Är det en snipa eller ska den kallas något annat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Absolut inget ont om  Nidelv 26, men är det verligen en snipa? Visst, över vattenlinjen är den spetsgattat, men under vattelinjen ser den nästan ut som vilken halvplanande båt som helst?. 

Det är väl en halvplanande båt och jag antar att den är motoriserad därefter? 

Jag själv kan inte något om den konstruktionstypen så jag menar inte att det är dåligt på något sätt. Men ni som vet, upplys oss gärna om för/nackdelarna. Kan en nidelv 26 puffa fram lika lugnt och snålt som en "riktig" snipa i deplacementsfart t.ex? Och om man vill vara den som ä den.... Är det en snipa eller ska den kallas något annat? 

 

Halvplanande snipa säljs den som, av både privatsäljare och företag... I mina ögon är det en snipa, fast med högre fart :)

 

 

Har själv Nidelv 28...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kan också rekommendera Nidelv 24. Mycket plats i förhållande liten båt. Mitt tips är att leta efter en som har u-soffa bak.

Skulle kunna tänka mig att du kan göra ett ekonomiskt kap nu. Det är verkligen köparens marknad på denna typ av båt.

// Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt och kollade på en Marex 24, en Nidelv 24 och en Joda 24 idag. Fina båtar alla tre men jag tror nog att jag blev mest förtjust i planlösning i Nidelven. Annars känns det som att det är tre väldigt likvärdiga båtar? Är det till och med samma skrov, någon som vet?

Ägaren till Jodan hävdade att den gjorde ca 11-12 knop som max men att den gick som bäst runt 7-8 knop. Låter inte detta mycket? Motorn var en VP md17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Danielsundin säger:

Jag var faktiskt och kollade på en Marex 24, en Nidelv 24 och en Joda 24 idag. Fina båtar alla tre men jag tror nog att jag blev mest förtjust i planlösning i Nidelven. Annars känns det som att det är tre väldigt likvärdiga båtar? Är det till och med samma skrov, någon som vet?

Ägaren till Jodan hävdade att den gjorde ca 11-12 knop som max men att den gick som bäst runt 7-8 knop. Låter inte detta mycket? Motorn var en VP md17.

 

Jag har hört att Marex och Joda är samma skrov men är inte säker på om det stämmer. Skulle tro att de tre är likvärdiga båtar. Vi hade VP md3b som är md17's föregångare med samma effekt i vår Nidelv och toppade 9 knop med med bra förutsättningar.

Det kanske skiljer något i skrovet mellan Nidelv och Joda som gör att Jodan får bättre fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår Nidelv 24 och provkörde påstods det att den gjorde runt 12-13 knop med runt 4 pers ombord, vilket även visades vid provkörning att mäyaren som går till 10 knop bottnade en bit innan fullt pådrag.

Men kollade man med GPS visades en helt annan hastighet.

Jag har fått upp den i 9,9 knop en gång, lugnt vatten och ensam i båten. Några till i båten så är det lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...