Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Larsakelarsson

Rödmögel i rullgenuan

Rekommendera Poster

Den hittills regniga sommaren har medfört att redan befintlig rödmögel har blommat upp igen. Speciellt i akterkant som ju ligger ytterst i det hoprullade seglet. Det verkar som om möglet migrerat in under förstärkningarna med dubbel segelduk och in i de limmade sömmarna.

En lokal segelmakare har offererat tvättning, lite drygt 3500 kr, och seglet skickas då till Köpenhamn (min båt ligger i mellersta Öresund).

Kan man fixa detta själv t ex genom att tvätta med klorinlösning och skurborste? Det finns ju anti-mosstvätt för husfasader och det kanske också funkar på ett dacronsegel? Finns det andra medel eller metoder att rekommendera?

Seglet är gammalt men funkar bra, men det kanske blir ny Genua i vinter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medel med Bensalkoniumklorid  dödar och tar bort.

Finns väl ganska många fabrikat.

Hag har fått ett som heter amigo.

Spä ut i vatten ca 10-20%

Dduscha på och låt det vara. Det försvinner av sig själv. Det gör ingen nytta att skrubba å håĺla på.

Likadant gör du med ex mossa, mögel mm på tak osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra att möglet är tillbaks.

 

3 500:- kr låter mycket när du troligen kan köpa ett nytt dacronsegel för 18 - 20 000:- kr från Boding om du beställer i höst. (Nu gillar jag ju inte att de syr i Kina, men...)

 

Hoppas du får bukt med möglet på något vis.

 

Mackey

 

PS

Om du vill ha ett billigt alternativ kan du få köpa en genua 2 av mig för 1 500:- kr om du misslyckas med rengöringen. Den har förlik för Furlex-profil.

Jag minns dessväre inte hur bra/dåligt seglet är så du får gärna pröva det. Vi var inte missnöjda med seglet när vi använde det, men det nya i cruicinglaminat är bättre...

Redigerad av Mackey
rättstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Caribic o Mackey o tack för era svar.

Hustrun har Fasadtvätt från Flügger som innehåller 'Kation tensider' och det har även Biltema

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Alg--mogeltvatt-2000036393/

så det blir en omgång med detta medel vid tillfälle. Enligt en kemiskt bevandrad kompis är detta samma sak som Bensalkoniumklorid.

Tack för erbjudandet Mackay men jag har redan en hyfsat bra G2 men använder hellre min G1, den går ju lätt att rulla in om det brallar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom tensiderna har många namn. Det är samma sak.

Kärt barn många namn.

Spraya på.. låt vara. Det kan ta lite tid men försvinner helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-13 på 14:14, Mackey säger:

PS

Om du vill ha ett billigt alternativ kan du få köpa en genua 2 av mig för 1 500:- kr om du misslyckas med rengöringen. Den har förlik för Furlex-profil.

Jag minns dessväre inte hur bra/dåligt seglet är så du får gärna pröva det. Vi var inte missnöjda med seglet när vi använde det, men det nya i cruicinglaminat är bättre...

Jag är intresserad av seglet. Har skickat PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...