Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AndW

Tulpanåret 2017

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har legat i Björlanda Kile två år med VC17m västkustfärg. Förra året var det vid upptagning i början på oktober slem och beväxning men inte mycket tulpaner. 

 

När jag simmade ner för och skrapa lite ca 1 augusti i år - alltså med en hel del sommar kvar - så var botten redan täckt av tulpaner. Även "mitt på" släta partier satt de med ca 1 cm mellanrum. Förra året mest på vissa partier (kölens fram och bakkant, roder, samt "mittsträngen" där bak).

 

Trodde den kalla sommaren skulle hämma tillväxten. Jag kan inte stå och spreja syra och skrapa rent hela jämrans botten varje år. 

 

Har andra på västkusten extra mycket tulpaner i år? Ni med vc17m? Vet ju att vc17 var tokdålig under några år för ca 10 år sen när man experimenterade med regelverket men den har funkat ok för mig. Undrar därför om 2017 var extra illa generellt. 

 

Till vc17m:s försvar så snålade jag lite med färgen vilket tillverkaren varnar för. Rullade två tunna lager med. Men gjorde inte åt så mycket färg som jag borde gjort enligt databladet.Å andra sidan gjorde jag samma året innan.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu bara kollat akterspegel och drev, och jodå, det finns en och annan koloni med havstulpaner. De har vid två tillfällen hindrat interceptorerna. Men båten har inte legat stilla speciellt mycket, får väl se senare under hösten hur det blir. Jag har endast två lager av Biltemas västkustfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten legat still länge? Jag ligger i björlanda och har märkt att man, flera års erfarenhet, inte kan låta båten ligga mer än 2 veckor på sommaren för då är det tjockt med tulpaner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för färg?

 

Jo den låg förvisso stilla en månad, ungefär juni. Trodde det var för tidigt för att spela roll?

 

Den låg stilla ganska långa perioder förra året också.

 

för övrigt - även om båten känns trög nu pga tulpaner så kom nog uppemot hälften av fartminskningen första veckorna från isättning - på vägen från mastkranen gick hon som en hal tvål. Och det är klart, även lite slem förstör den annars hydrodynamiskt släta ytan (jag har ärvt en bra bottenfinish) Det känns lockande att ha internationell vc17 och slippa även slemmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med vc17, svenska i år. Det är stor skillnad mot den internationella... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, AndW säger:

Ni med vc17m? Vet ju att vc17 var tokdålig under några år för ca 10 år sen när man experimenterade med regelverket men den har funkat ok för mig. 

 

 

 

Uschja - det året minns jag med fasa. 

 

 post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.af77f501eb783dddc4303da3dd06f79b.jpg

Har vare sig använt VC17 eller den båten sen dess

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...