Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Autopilotproblem i Visby

Rekommendera Poster

Gäst

Jag ligger i Visby hamn just nu och är i behov av någon som kan det här med autopiloter och då en Simrad WP 32. Den vill inte längre hålla kursen utan går bara upp i vind. Jag hör att den jobbar men när jag ska korrigera så händer inte mycket. Den börjar låta, hacka, gå åt fel håll så den gör inte som jag säger att den ska göra. Kvittar vindstyrka eller var vinden kommer ifrån. 

Jag har provat att spänna drivremmen med skruven men det hjälpte inte, så det var inte det. Det känns som den inte är kalibrerad eller något liknande. Den jobbar men den hittar inte var den ska styra till. En okunnigs tankar om felet. 

 

Nu är jag som sagt i Visby. Kom hit idag och ska ligga här till måndag. Ska sedan gå östra sidan ner och hem mot Malmö sen och är i ett stort behov av att få igång den för att slippa överfarten på 16h stående vid ratten. Jag är ensamseglare.  Här i hamnen finns en Watskibutik men butiksinnehavaren sa att han har fullt upp och sedan hjälper han bara kunder som har köpt hans prylar i butiken. Hm, verkar vara dåliga prylar han säljer till sina kunder om han har fullt upp nu under Gotlands lågsäsong med att reparera. 

 

En fråga då till forumets vänner; har någon en susning om vad som kan ha hänt min Simrad? Finns det några vanliga fel som kan uppstå på en tio år gammal rattautopilot? Vad kan jag göra? Och om det finns en gotlänning som läser detta och som är väldigt duktig på autopiloter, eller en annan båtägare i hamnen så kom ner till hamnen så ska jag ersätta dig för att du hjälper mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist. Förmodar att du kollat att den får tillräckligt med ström? För låg spänning hade jag problem med på en annan autopilot, dålig kontakt helt enkelt i det fallet. Servicemanual finns om du inte redan har den, Lycka till http://www.jgtech.com/shop14.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag hade med en annan typ av autopilot liknande problem som visade sig bero på dålig kontakt i en kabelskarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
34 minuter sedan, s841 säger:

Trist. Förmodar att du kollat att den får tillräckligt med ström? För låg spänning hade jag problem med på en annan autopilot, dålig kontakt helt enkelt i det fallet. Servicemanual finns om du inte redan har den, Lycka till http://www.jgtech.com/shop14.htm

Jo det hade kunnat varit så.  Bra idé.

Jag hade en rorkultautopilot på min gamla båt och där hände det ibland att det inte var tillräckligt med ström på batterierna och då "flippade" den ut, som min nu också gör. Likadant beteende. Men jag laddar batterierna varje dag direkt då jag kommer in i hamn nu och voltmätaren står på runt 12,5. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 minuter sedan, trewq säger:

Även jag hade med en annan typ av autopilot liknande problem som visade sig bero på dålig kontakt i en kabelskarv

En kabelskor till....? Båtens batteri eller finns det något annat som ska laddas? 

Ursäkta frågan men el är absolut inte min grej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 12,5 på batteriet? (75-80% laddat i så fall), eller har du mätt kablarna till själva autopiloten? Hoppas du förstår frågan, jag är själv rätt bortkommen när det gäller el och vokabulär i ellära.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan, s841 säger:

Är det 12,5 på batteriet? (75-80% laddat i så fall), eller har du mätt kablarna till själva autopiloten? Hoppas du förstår frågan, jag är själv rätt bortkommen när det gäller el och vokabulär i ellära.  

Det är mätaren till batteriet som visar det. 

Kanske bra idé att mäta kablarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var spänningen ok men kabeln till autopiloten var skarvad på ett ställe och pga korrosion i skarven kom inte tillräcklig ström fram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan, trewq säger:

I mitt fall var spänningen ok men kabeln till autopiloten var skarvad på ett ställe och pga korrosion i skarven kom inte tillräcklig ström fram

Det är nog värt att kolla detta i morgon. Jag måste börja någonstans. 

Tack för tipset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, prova att mata den med el direkt från ett bra batteri. Det är steg 1.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, olag säger:

Ja, prova att mata den med el direkt från ett bra batteri. Det är steg 1.

 

Precis, det var så jag hittade orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Jag ligger i Visby hamn just nu och är i behov av någon som kan det här med autopiloter och då en Simrad WP 32. Den vill inte längre hålla kursen utan går bara upp i vind.

 

Seglar du med vindgivare?

Är det rorkultspilot finns det väl en lös manöverpanel mm.

På min rattpilot, finns det 5 olika enheter som är samman kopplade, plus fjärrkontrollen. Många anslutningar, varav några kan ge spänningsfall.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan, Thallatha säger:

 

Seglar du med vindgivare?

Nix, det är en rattautopilot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan jag mäta på ett batteri om det är fräsch, äldre eller helt slut med en spänningsmätare ( eller vad det heter) när det är fulladdat? När jag nu har sovit på saken och läst era svar känns det som att det är en möjlig lösning att batterierna inte är helt okej. Lampor lyser som de ska och motorn startar utan problem så det -r bara autopiloten som inte fungerar fullt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,5 volt känns lågt. Starta motorn och låt generatorn höja spänningen litet, se om det hjälper!

Jah hade ett bandankarspel med känslig elektronik, som också vägrade fungera bara spänningen sjunk några tiondelar, men kom igen när generatorn eller solcellspanelen höjde spänningen. Blev genast bättre när jag köpte nytt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn startar utan vidare med dess många gånger högre krav på ström tror jag inte att batteriets kondition är problemet. Testa som sagt med sladdar direkt från batteriet till autopiloten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något nytt magnetiskt i närheten av fluxgate kompassen? Min kunde inte gå mot waypoint när jag hade nya högtalare mot skottet där kompassen fanns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan, Mjoelner säger:

Har du något nytt magnetiskt i närheten av fluxgate kompassen? Min kunde inte gå mot waypoint när jag hade nya högtalare mot skottet där kompassen fanns.

Har också tänkt den tanken men nej, inget nytt som finns i närheten. Hängde förvisso upp en morakniv i hållaren till ratten förrra sommaren och såg då att kompassen gjorde utslag. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, trewq säger:

Om motorn startar utan vidare med dess många gånger högre krav på ström tror jag inte att batteriets kondition är problemet. Testa som sagt med sladdar direkt från batteriet till autopiloten

Detta är ett feltänk!

Initialt är startmotorn okänslig för några tiondelars spänningsfall. Men det är inte känslig elektronik.

Jag hade en gång ett bandankarpel som i många år funkade bra, men när det var några år gammalt protesterade elektroniken om batterispänningen sjunk under 12,5 men funkade ordentligt igen då generatorn började att ladda.

 

Men icke för ty, om spännigen sjunker ytterligare kan det innebära att batteriet håller på att lämna in, och då kan det inte heller leverera all den ström som behövs för startmotorn, i runda slängar omkring 100 ampere, en begagnad autopilot jag var spekulant på kunde dra 10-15 ampere, och klart, då sänker den förbrukningen i batteriet också, och då kanske elektroniken inte vill vara med.

 

Så starta motorn och se om autopiloten funkar då generatorn laddar, när generatorn höjer spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett liknande problem hade jag med min Autohelm och det visade sig vara Fluxgate-kompassen som hade dålig kontakt med resten av systemet. Passade på att flytta den in i kabinen och byta kablaget och sedan dess funkar allt som det ska.

Din Fluxgate är väl integrerad i autopiloten men kan vara trasig eller magnetiskt störd på något sätt.

Enligt manualen/specen skall din Simrad kunna jobba mellan 10 och 16 V så om detta uppfylls bör felet inte vara låg spänning.

Redigerad av Larsakelarsson
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-13 på 08:13, Silverfox59 säger:

Nix, det är en rattautopilot. 


Att det var en autopilot för ratt framgick, men eftersom du sa att båten gick upp i vind kunde man tänka att det var en vindgivare inkopplad. Om rodret står lite åt lä kan den ju lika gärna falla av.

På en rattpilot kan det ju finnas många enheter och anslutningar som kan förorsaka spänningsfall.

 

Har en Raymarin. Förutom elcentral och säkringar samt en brytare, så finns en huvudbox, flukgatekompass, roderlägesgivare, kontrollpanel och själva styrenheten på ratten plus en box för fjärrkontrollen.

Så här snabbt tänkt blir det 9 anslutningar x 2, dvs närmare 18 anslutningspunkter som det kan bli dålig kontakt i.På mina rorkultspiloter har jag dessutom haft problem med själva motorn.

Har du inget mätinstrument, så skulle jag besöka BILTEMA´s butik i Visby och köpa en ångamperemeter. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

Med den kan du mäta allt vad du behöver - ombord - och mer därtill

Min förra rorkultspilot fungerade inte en vår - och det var en del annat som krånglade. Hade haft ur motorn för att bygga en kylbox. Hade inte fått anslutit huvudnollan till motorn, när jag satte tillbaka motorn. Glappkontakt. Det förorsakade mycket problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en autopilot, där fluktgatkompassen satt monterad i samma låda som manöverpanelen, hade balansvikten lossa och ramlat ner på lådans botten. Detta gjorde att kompassen svängde okontrollerat och autopiloten, Autohelm 2000, styrde ungefär som om den var berusad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thallatha säger:

.....Har du inget mätinstrument, så skulle jag besöka BILTEMA´s butik i Visby och köpa en ångamperemeter. .....

Ursäkta, men just den varianten har dom nog inte i Visby, mäter den måhända i enheten Ångström?

kanske "ångamperemetern" laddas med metatabletter?:P

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Ursäkta, men just den varianten har dom nog inte i Visby, mäter den måhända i enheten Ångström?

kanske "ångamperemetern" laddas med metatabletter?:P

 

Hur var historien med elefanten som fått snabeln avbiten av en krokodil!?

 

Fast länken visade på rätt "multimeter" - hurra, jag fick med alla bokstäverna. :rolleyes: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Hur var historien med elefanten som fått snabeln avbiten av en krokodil!?

 

Fast länken visade på rätt "multimeter" - hurra, jag fick med alla bokstäverna. :rolleyes: 

Jag vet inte, förutom någon sällsynt gästande cirkuselefant har vi varesig elefanter eller krokodiler i den naturliga faunan här i stan. Ej heller aligatorer eller kajmaner.

Men jag har krokodilklämmor på testsladdarna till min multimeter, en svart och en röd.

På ett val-fritt museum, Sjöfartsmuseet-Akvariet hade vi under många herrans år en mississippialigator, hon hette Smilet. Efter dennas bortgång gjordes en avgjutning i plast. Man kunde lika gärna lagt tillbaka avgjutningen på Smilets plats, ingen hade ändå märkt någon skilland.

Avgjutningen finns däremot på ett icke valfritt museum, Naturhistoriska.

 

Efter denna utsvävning skall det bli intressant att höra om det löste sig i Visby, eller om trådstartaren tvingades styra manuellt hela vägen tillbaka från Gotland till fastlandet.

 

See You later.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det verkar var problem med drivremmen eller något som driver den. Troligtvis aldrig bytts så den är sliten eller något mekaniskt som har med den att göra. Min egen bedömning. Har varit i kontakt med "alla" i sverige och även Nederländerna och en sväng på Storbritannien, som hade semesterstängt en vecka till, men ingen av dem kunde hjälpa mig. 

Så jag får tyvärr nog bara gilla lägret och ta tag i detta då jag kommer hem. Tufft bara att stå vid ratten hela tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Silverfox59 säger:

 

Så jag får tyvärr nog bara gilla lägret och ta tag i detta då jag kommer hem. Tufft bara att stå vid ratten hela tiden. 

 

Förr när man seglade med rorkult, kunde man ju surra den på ett smart sätt och fåettroderlås. Eller använda hackebräda på de av mina båtar som hade en dylik.

Är din båt välbalanserad kan du kanske göra en enkel surrning av ratten.

Krok - tamp - calvleats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Förr när man seglade med rorkult, kunde man ju surra den på ett smart sätt och fåettroderlås. Eller använda hackebräda på de av mina båtar som hade en dylik.

Är din båt välbalanserad kan du kanske göra en enkel surrning av ratten.

Krok - tamp - calvleats

Du har helt rätt där om tillfällig lösning. Jag har använt säkerhetslina med krok och silvertejp som funkar bra. Det är svårt att inte ha något om man måste lämna en kort stund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen chans att du kan fulmeka ett spännhjul som tajtar drivremmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...