Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MarkusF

Gamla busterbåtar

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en mindre styrpulpetare. Är sugen på en Buster och sneglar på de äldre mindre modellerna. De ligger dock lite högre i pris än  motsvarande plastbåt, så vad får jag för pengarna om jag väljer en Buster? Och är det något särskilt jag ska kolla när det gäller nitar etc? Ser att en annons nämner att den är nitad i spanten. Gäller inte det alla Buster? Och är det svårt att nita om så att det blir tätt, om det nu skulle läcka? Jag har bara haft träbåtar och de tätar ju sig själva efter en tid i vattnet. :)  Det gäller ju knappast en aluminiumbåt...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitar är ett förbannat gissel enligt mig. Skulle aldrig skaffa en nitad båt. Om man behöver nita om, se till att det är någon annan som står inne i båten och håller emot. Gärna någon du inte tycker om. Har en kamrat som lät sin fru agera mothåll, och hon hade nersatt hörsel och huvudvärk i över en vecka....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du själv var inne på. Det är nitarna som kan släppa. Vet ej vilka årsmodeller du kollar på. Men på RS, och Big Buster var det vanligt med nitar som stack. Så kika hellre på en helsvetsadmodell, eller plast. Mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det äldre modell, typ Buster RS. Så finns ju TEX Sjöjeepen 43, som är helsvetsad. Som likvärdigt allternativ. Finns även i någon större variant, åt Big Buster hållet. Sen finns Yxlö 501, som är kanske lite mer ovanlig. Men väldigt robust. Dryga 30 knop med 70hk. Ungefär vad Buster RS, och Sjöjeepen 43 gör med 40-50Hk. Säkert inte någon större prisskillnad nu, 25 år senare.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Och för tipsen på alternativ.

Redigerad av MarkusF
Tänkte om....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...