Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Disa

Plastad båt

Rekommendera Poster

Är ny på det här med båtar, så ställer en massa "dumma frågor"...

Plastad båt = någon slags plast man satt på över något annat grundmaterial i båten...?

Om båten är gammal, måste man antingen sätta på ny plast eller ta bort den gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "plastad båt" kan vara en båt byggd av plast. Det är i så fall bra. 

 

Det kan också vara en träbåt någon har plastat. Vanligtvis gjordes det på gistna träbåtar för att de skulle klara några år till, och man får då en tung båt med de sämsta egenskaperna av plast och trä kombinerat. Detta är en ganska riskfylld konstruktion som brukar leda till att träbåten ruttnar efter några år.

De brukar därför vara billiga och svårsålda. 

Rekommendationen är - köp inte en sådan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast när man hör talas sägas att en snipa eller bohusjulle eller dylikt är"plastad" så rör det sig om en träbåt där någon har bestämt sig för att nu är det dags att plasta...

 

Om detta har skett för att förlänga båtens livstid eller för att ägare har ansett att de tröttnat på att ösa skall jag kanske inte spekulera i.

 

Rörande plastbåtar/glasfiberbåtar så kan man behöva lägga på lite ny plast ibland, då oftast för att fixa till de skador som uppkommit vid hastig och oplanerad kontakt med fasta land... En plastbåt som ej har råkat ut för något slags yttre påverkan behöver man i regel inte plasta om..

 

Inom kort så kommer nu den här tråden troligen att handla om huruvida en plastad träbåt är en katastrof eller om plastandet är ett ypperligt sätt att förstärka och förlänga livet på flytetyget...

 

Fair Winds

 

Stefan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - så om det är en träbåt med plast på så är det ofrånkomligt dåligt? Jag gillar träbåtar, och skulle föredra att ta bort plasten isåfall. Men om jag ska ha en plastbåt kan den likaväl vara rakt igenom plast. Det är min nybörjare-åsikt iallafall. 

Men som ni säger så är det inget bra alternativ att ta bort plasten på en plastad träbåt... för då får jag, vad? En båt som läcker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har säkert blivit plastad av en anledning; brukar vara pga läckage av olika anledningar. 

Köp en ren plastbåt eller en träbåt istället. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att avlägsna plasten ifrån en träbåt är nog inget att rekommendera.. Ett jättejobb som ytterst sällan genomförs. Då får man nog vara en ytterst kunnig och kompetent träbåtsälskare.

 

Vill du ha en träbåt så anser jag nog att det är bäst att du finner ett exemplar i gott skick och sedan håller båten i skick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fniss,, Ser ut som om Peter är snäppet snabbare än mig idag... =) Tror bestämt att jag tar och seglar istället ( idag ombord min plastbåt... =)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar :) . Nu lärde jag mig visst någonting idag, yey :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K och Smoegen vet vad de pratar om. När det gäller plastade träbåtar vet Smoegen/Stefan (min gamle vapendragare) mest.

En plastbåt är en båt vars skrov /och däck) byggs av "plast" dvs glasfiber som "limmats" ihop med polyesterplast. Färgen på skrovet är också polyesterplast med färgpigment - Gelcoat. Skall man uttrycka sig drastiskt (men sanningsenligt) så är en plastbåt en båt som bygds av glas. Det är glasfibertrådarna som ger styrka. Glasfiber som "limmas" ihop med plast kallas för laminat.

En plastad båt är alltid här ute på västkusten, en träbåt som i regel är så dålig, så att man lägger ett lager - tunt eller tjockt utanpå trät, för att förlänga livet på båten. Plastar man en träbåt ordentlig/riktig och tillräckligt tjockt, håller den lika länge som en plastbåt. Kanske 50-100 år.

Om trät ruttnar innuti kan man plocka bort det om glasfiberlaminatet som omger träbåten är tillräckligt tjock. Förr när "plasten" var billig la man på ordentligt. Idag när plasten är betydligt dyrare blir det inte lika motiverande att plasta gamla träbåtar som tjänat ut.

Jag har en bohusjulle i plast/glasfiberlaminat. En sk Hållöjulle som byggdes i ett antal ex.

 

598dce4107f41_HlljullenBertilA.jpg.30bbe63b03ea9681f0fc60c225cc629d.jpg

Det var en kille - nu i det närmast gubbe - som lånade en gammal, ganska dålig ekjulle  från Vigarne. (Sotekanalens södra inlopp)

Håkan, som mannen hette plastade jullen, ganska tunt, och spacklade och slipade ytan så att den blev blank och fin. På det skrovet göts en form, som man sedan byggde min och ett antal liknade båtar i. 

Håkan fick stå i ett plastbåtsvarvs lokaler som också stod för material till formen (om jag uppfattat det rätt). Efter några år gick varvet i konkurs och formen försvann i konkursen. 

Originalbåten - som i sådana här sammanhang kallas "plugg", kom så småningom i allmogebåts föreningen "Tôllar ô seiel´s" ägo.

http://www.tollaroseiel.se/smabatarna.html

 

I hästsammanhang talar man ju om fodervärd, vad man skall säga om samma företeelse när det gäller båtar vet jag inte.

Min kompis Smoegen/Stefan blev "fodervärd" för pluggen till Hållöjullen.

En höst hade han båten liggandes mellan Ybommarna, där han annars brukar ha sin stora båt.I en västlig storm hände det något och aktern fastnade i bryggan på något sätt. När Stefan skulle försöka få loss båten gick akterspegeln sönder. Tät var ruttet och plastningen tunn. Båten blev skrot. 

Har för mig att Stefan tog vara på det som var användbart och hamnade på hans "nya" träjulle.

 

598dd20848074_PluggentillHlljullensomvrak.jpg.4b4e02b2924f92173652d37b20f3e293.jpg

En gammal träbåt är ju aldrig symmetrisk.

När jag renoverade min Hållöjulle efter att jag köpt den - jullen var nog ca 25 år då och jag har haft den i styvt 15 år -  satte jag dit ett nytt 30x3 mm rostfritt plattjärn i botten längs hela kölen. Det gamla halvrunda galvade järn som satt var löst pga vissa skruvar hade rostat bort.

Jag fäste plattjärnet i akter och efterhand som jag kom allt längre föröver fick jag pressa plattjärnet åt styrbord. Kölen var krokig. Det var ju så den gamla ekjullen som var plugg var - med en krokig köl. Den kanske var rakt när båten byggdes, men under dess 100 åriga liv hade det hänt mycket med träet.

 

598dd5c5400f2_Hlljullenunderommlning.jpg.499cd1eac343c8695642876623edff15.jpg

En sak kan vi i alla fall konstatera. En sån gammal julle, med en sån gammal rigg, seglar förvånansvärt bra.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...