Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rowada

Comet 21, montera stävögla?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en liten snipa och vänder mig till er för råd.

Jag har ingen stävögla att låsa/dra opp båten med.

Är det bara att borra och sätta ett kraftigt förstärkningsjärn innanför eller hur är stäven konstruerad på Comet?

mvh/Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen  till MarinGuiden.

Nu vet jag inte hur den snipan ser ut eller ens hört talas om, men i regel är skrovhalvorna ihopplastade i fören.

 

Hur mycket väger den?

 

Bild?

Man skall alltid ha en "bautastor" bricka under en mutter där det kan bli lite kraft på.

En karrosbricka tycker jag är för liten. 

Hade nog bockat till en rostfri plåt - den behöver ju inte va så tjock - så den passade in i fören. Blandat lite trögflytande epoxyspackel (det går ju lika bra med färdigköpt glasfiberspackel med) bakom plåten.

 

598c0ad8a3598_Stvgla.png.a57e62396e8fea73901634ae0d3f0045.png

Skulle nog gå med ett tex 20 cm långt rostfritt plattjärn tex 30x3 mm (ju bredare desto bättre), även den med spackel bakom.

Själv fick jag nästan skrämselhicka när jag tog ner panelen under fördäcket på min nuvarande båt. Brickan under muttrarna på den enda förtöjningsknapen hade en diameter på 1 mm större än muttern. Båten hade nog under sina 30år, aldrig varit utsatt för några hårdare vindar när den legat förtöjd. Nu finns det en Aluminiumbrika på 200x300 mm för bägge bultarna.

Båten har också varit utsatt för flera orkaner (vindar över 36 m/sek) där den ligger förtöjd - relativt oskyddat. Det som har hänt är att lovarts förände slets av en gång under en orkan.

Hade jag inte bytt brickorna hade jag haft två hål i däcket för snart 10 år sen. Hur det hade gått med båten vill jag nästan inte tänka på.

Skall man ändå göra nåt, så är det bättre att göra nåt ordentligt med en gång - det tar inte mycket längre tid, än att göra nåt halvtaskigt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

Båten väger ca 1000kg och ser ut så här. Jag ska ta flera bilder ikväll innifrån stäven.

Mina tidigare båterfarenheter sträcker sig till öppen alubåt på 4m med klen motor så detta inköp är minst sagt ett stort kliv för mig...

 

 

IMG-20170804-WA0000.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså - drar man  upp såna stora båtar på Trailer!?

Då behöver nog katten infästningen va stark.

Här ute där jag bor, sker ju de flesta sjösättningar med hamnkran, gaffeltruck eller kranbil och liknande.

Har en liten bohusjulle - på lilla bilden uppe till vänster. Under de åren jag hade tillgång till 4WD pickupp, brukade jag sjösätta och ta upp den med kärra på en av ramperna, och det var inte helt enkelt. Nu när jag bara har en liten bil, har jag återgått att sjösätta/ta upp den med hamnkranen. Det är värt dom hundralapparna att slippa ifrån alla bekymren

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kanske inte är jättevanligt men en bekant har en liknande snipa fast ett par hundra kg lättare och han menar att det är en baggis att sköta sjösättning och upptagning själv.

Min förhoppning är att det ska funka då man inte blir låst vid fasta upptagnings/sjösättningsdagar.

Nu har jag iaf ett par bilder på stäven för en ögla är ju bra att ha iaf :)

 

 

IMG_20170810_192646732_BURST001-1j170x2080.jpg

IMG_20170810_193005773_HDR-1t170x2080.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 26 fots båt på 2,5 ton som vi kör på trailer utan problem. Sätt öglan mitt i stäven (dvs mitt i på bredden) och förstärk med ett par stora rostfria brickor. Men för att det ska gå enkelt så se till att trailern är tillräckligt lång ner på rampen för att vinschningen ska gå relativt lätt. Det ska inte behövas dras med flera hundra kilo för att få upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj drar ni upp en 26-fot själva, då måste ni ha ett monster till bil?

 

Nu trodde jag isf att det bara skulle vara att köpa en std 80-trailer men läste sen att det kan bli tokigt med tyngdpunkten då min motor på dryga 200kg sitter nästan i mitten på snipavis och vanliga båttrailers är konstruerade för båtar med tyngdpunkt långt bak.

Kultrycket kan nog bli väldigt högt och då lär min framhjulsdrivna V70 få det jobbigt uppför rampen...

Min ambition är att få allt någorlunda rätt så jag inte bjuder på allt för mycket underhållning i hamnen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd när det blir större båtar å trailer e att sjösättning går bra med egna bilen men när den skall upp för rampen ring någon med stor bil riktig 4wd elle någon traktor kostar inte mycket och spar mycket på koplingen... sen när den e på plan mark e de bara att spänna för egen bil å fara hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tanken att sjösätta och ta upp varje gång båten skall användas!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tänkte bara en sjösättning + upptagning/år. Funkar det jättesmidigt kanske jag flyttar den någon gång per säsong.

Jag har automatare så kopplingen är ingen fara, kanske greppet om båten står fel på trailern....men låna bättre bil vid upptagning är förstås en bra idé.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag drar en 1200 kg Crescent 665 med framhjulsdriven bil, inga problem (liten VW buss, Touran men DSG automatlåda). Bra vagn är att rekommendera, själv kör jag Bålsta med tipp-vagga. Jag kör aldrig ner hjullagren i vattnet så jag vinschar ganska hårt. Jag har själv plastat in en förstärkning i fören, 30x10cm plywood med CSM-glasfiber lagd i isopolyester, ca 5mm. Som bricka har jag ett helt järn som sträcker sig rejält förbi varje bult. Inga som helst problem förutom att man blir lite trött i armen av att veva på lägsta växeln i vinschen. Tänker prova med skruvdragaren nästa gång, ska bara skaffa en adapter.

 

Ett tips är att måtta placeringen av öglan med båten på vagnen om du inte kan flytta vinschen upp eller ner.

 

Lycka till / Nojjan

 

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...