Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pattan

Vilken motor tycker ni??

Rekommendera Poster

Hej!

 

Helt ny på forumet men framförallt helt ny på sjön. Till råga på allt så är jag HELT oteknisk på alla fronter dessutom inte begåvad med logiska tankar gällande båtar och motorer.. Har precis i sommar köpt en Yamarin 415 med en 3 cylinders Johnson som går kanon. Denna båt tränar jag mig med och funnit en stor lycka på sjön! Blivit helt frälst till min sambos stora rädsla för vad jag kan åstadkomma..:huh:

Därav att jag är på gång med en lite större båt. Ryds 510 Gti med 75hk Mercury Optimax eller Mercury F80 båda årsmodell 07. Vilket är klokast ?

Skall användas till fiske och lite lek med gummiring. Inga längre turer direkt då jag inte kommer hitta tillbaka.. Kanske när jag blivit tryggare så kan det ske att pröva åka i Vättern en fin dag. 

Går det ens att trolla lite med dessa motorer då alla säger att det krävs att båten går väldigt långsamt?

 

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaksak. Optimax är tvåtakt, F80 fyrtakt. För trolling behöver du drivankare oavsett vilken motor. Jag trollar med en DF300 och med två drivankare funkar det ypperligt. Båten blir väldug kursstabil med drivankare också. Hade jag varit tvungen att välja hade jag valt den något tystare fyrtaktaren just för trollingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ziggemannen! 

Ok tack då vet jag. Vilken ryds 510gti eller gts? Synpunkter och erfarenheter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu Vet jag inte om det här gäller just -07erna på Yamaha. Men där någonstans hade, annars felfria Yamaha problem med svänghjulen. Någon annan som vet exakt vilka modeller det gällde? Jarb kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...