petelars 14 Postad 9 Augusti , 2017 Var och kikade på en båt igår och funderar på batteriseparatorn, som är en Volvo Penta original. Det satt enbart klena kablar till den och när vi varit ute och provkört kände jag på den och kablarna som var ganska varma. Ska det vara så? Kopplade in en sådan för ett tag sedan och då har jag för mig att jag kopplade de kraftiga batterikablarna från generator och vidare till batterierna där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 952 Postad 9 Augusti , 2017 Hur klent är klent? Minst 16mm2 behöver dessa laddningskablar vara om det inte är längder över 3m. Då gäller 25mm2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 9 Augusti , 2017 Kändes som 6 mm2... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 952 Postad 9 Augusti , 2017 Kanske funkar om generatorn inte kan leverera så många A (<20 typ). Kabeldimensionerna jag skrev ovan baserades på separatorns spec., 70A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 9 Augusti , 2017 Standard generator är väl 60A, så då känns det klent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 9 Augusti , 2017 Spänningsfallet mellan generator och batteri bör inte vara mer än högst 0,1V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser