Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
maxipelle

Laddningslampa lyser

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag upptäckte alldeles nyss och inte har hunnit felsöka. Men jag kan inte sluta fundera på vad det är som orsakar detta.

 

Jag har en laddningslampa som ibland har lyst svagt när vi haft kylen igång vid motorgång. Det visade sig att en lödning till en strömskena gått sönder, så när jag fixat detta har jag inte haft det problemet mer. 

 

Men nu senast när vi hade lanternorna tända så lyste lampan rätt så starkt. När jag släckte lanternorna slocknade laddningslampan. Larmet gick aldrig trots att lampan lyste.

 

Kablar till akterlanterna är förhållandevis OK eftersom de inte är skarvade någonstans. Hur lanternorna är inuti vet jag inte. Sidolanternorna har en ganska taskig skarv i ankarboxen och topplanternan har en gammal däckskontakt.

 

Jag fattar ju att jag kan lösa detta genom trial and error, det finns ju bara x antal punkter att rota i. Men vad är det som orsakar detta? Spänningsfall? Jordfel? Kortslutning? Fel på generatorn? Lanternorna lyser som vanligt (i mina ögon).

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, tag fram en voltmeter och mät över batteriets poler med motorn igång och avstängd samt med eller utan lanternor tända.

 

Det behöver ju inte vara fel på varesig lanternor eller kylen, det kan vara generatorn som ger för låg spännng eller snarare för litet ström. Det kan också vara så att batteriet lämnat in en avskedsansökan.

 

Men du kan ju börja med att mäta med voltmetern över batteriet med motorn igång och när den är avstängd, samt kolla att drivremmen inte slirar.

 

En bra laddningsspänning är omkring 13,8- max 14,1 volt. Men man brukar få nöja sig med omkring 13,9 volt.

image.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningslampan lyser om du tar ut mer än vad generatorn kan ge.

Dålig regulator, fel på generatorn, dålig rem mm är möjliga orsaker.

Kolla med en tångamperemeter hur mycket ström generatorn ger innan lampan börjat lysa. Kolla även spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri och rem är helt nya. Generatorn har några år på nacken och jag tror dessutom att den har för klena kablar, kablarna är inte bytta när man bytte från 35 till 50A generator (före min tid). Spänningen sjunker ju lite när alla förbrukare är på, men jag trodde det var normalt. Jag ska införskaffa en strömtång och se vad den säger.

 

Spänning vid laddning och på batterierna brukar jag hålla koll på och har inte sett något konstigt (med mina begränsade kunskaper). Det blir till att dubbelkolla detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln mellan generator och laddningsdördelaren/skiljerelä/batteriseparator... eller vad du nu har...vidare till batteribankerna är ju i stort sett båtens viktigaste kabel. Minst 8mm2 men gärna 10mm2 är ju inte fel, det gör nu inget inget om man överdimensionerar denna. Det som begränsar kabeltjockleken, eller "ledningsarean" är ju hur trångt man har bakom inredningen etc.

 

I lågspännings- och likströmssystem har man ju alltid en del spänningsfall, det går ju inte att komma ifrån, men det gäller ju hela tiden att se till att detta är så litet som möjligt, frächa väldimensionerade kablar, rena anslutningar och egentligen skall man inte ha några kabelskarnar över huvud taget.

 

Jo det är ju normalt att spänningen sjunker med alla förbrukare påslagna men är det normalt att ha allting igång samtidigt?

 

Polskorna, ja alltså de stora kabelskorna som sitter på batterierna (inte Polens kvinnliga befolkning:wacko:) samlar ofta på sig en massa oxid. Här gäller det att hålla dessa rena, polfett rekomenderas, emedan jag istället ser till att det är rent utan fett. Här brukar jag använda Skyllermarks polskor. Erfarenhetsmässigt vet jag att glappa illa åtdragna polskor kan ge en skillnad på en hel volt. Eller att all belysning funkar, men att strömmen till startmotorn inte förmår att passera.

 

Byt ut kabeln från generatorn till en så kraftig som du får plats med och inom rimlighetens gränser, hela vägen från generator till batteribankerna via

laddningsfördelaren.

 

Som redan rekommenderats är ju en tångamperemeter bra att ha ombord, förutom att superlätt kunna mäta strömmen i tjocka och klena ledningar utan att koppla loss dem, dessutom fungerar ju instrumentet som en vanlig multimeter samtidigt. 

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelarean begränsas inte av någon utrymmesbrist i alla fall, så den som sitter där nu verkar vara dumsnål. Den är max 8mm2 i alla fall.

 

Polskorna (till batteriet:D) har jag bra koll på då jag bytt batteriet nyligen. Passade även på att byta några av kabelskorna då de gamla inte höll måttet.

 

Alla förbrukare var väl kanske att ta i, men när vi är ute och seglar med grabben så kan man ju garantera att större delen är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningslampan lyser när spänningen hos generatorn är lägre än hos batteriet, det har inge med hur tjocka kablar mellan generator och batteri är.

Plus till lampan kommer via tändningslåset, de kopplingarna/kablarna bör man kolla.

Mät mellan startbatteriets minus och laddningslampans plussida (dvs den som inte går till generatorn), spänningen ska vara  lika hög som hos startbatteriet. Mät sedan mellan andra sidan på lampan och batteriminus. Spänningen ska vara lika hög där när motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, bhemac säger:

Laddningslampan lyser när spänningen hos generatorn är lägre än hos batteriet, det har inge med hur tjocka kablar mellan generator och batteri är.

Plus till lampan kommer via tändningslåset, de kopplingarna/kablarna bör man kolla.

Mät mellan startbatteriets minus och laddningslampans plussida (dvs den som inte går till generatorn), spänningen ska vara  lika hög som hos startbatteriet. Mät sedan mellan andra sidan på lampan och batteriminus. Spänningen ska vara lika hög där när motorn går.

Det är det väl heller ingen som skrivit? eller...?

Men med för klena kablar eller dåliga anslutningar uppstår det det ju då lätt ett spänningsfall mellan generator och batterier, som oftast orsakar ett spänningsfall som i kombination med ett för kabelarerana för högt effektuttag kan sänka generators spännng under batteriets...

 

Det är ju så att för att en växelstrmösgenerator skall kunna leverera en spänning och sedan även en elektrisk ström, krävs det att en spole roterar inuti ett magnetfält, eller här är det så att magnetfältet roterar inuti tre spolar. 

 

Inledningsvis krävs det att en liten ström passerar genom den roterande fältspolen för att denna skall generera ett magnetfält. Detta kallas för "förmagnetisering". Denna förmagnetiseringsström tas från tändningslåset och passerar en glödtråd i en glödlampa, för att sedan gå till D+ på generatorn, D+ är ansluten via kolborste till en släpring vidare till den roterande spolen mot minus via en annan släpring och kolborste till D- och vidare till minus.

 

När sedan generatorn börjar att rotera skapas det en intern spänning som försörjer denna spole, D+ blir nu nte bara positiv, den får även en högre potential än batterispänningen, kontrollampan får nu plus från två håll och slocknar. Rent teoretiskt skulle den kunna glöda litet då det är högre spänning på generatorsidan än det är på tändningslåssidan, men den lilla överspänningen går ut i elsystemet och jämnas ut i batteriet.

 

Däremot om generatorn av någon anledning laddar dåligt eller inte alls, försämras eller upphör den interna magnetiseringen, så den hämtas via kontrollampans glödtråd som därvid tänds och larmar om utebliven laddning, eller om lampan lyser svagt, dålig laddning.

 

Om laddningslampan går sönder under gång fortsätter generaton i allmänhet att ladda, men om lampan är trasig, saknas eller ersatt av en LED-lampa kommer aldrig laddningen i gång från stillastående.

 

Ibland på ändre generatorer finner man även DF. Då är D+, DF och D- kopplase till en extern regulator (som är inbyggd i modernare generatorer). D+ har då en förgrening till kontrollampan.

Regulatorn känner av belastningen och efter det lägger ut en passande magnetiseringsström till fältspolen.

 

Sedan produceras det tre fasförskjutna växelspänningar i de fasta lindningarna, dessa leds genom minst var sin diod varvid de någorlunda "likriktas", ut i en anslutning som på boschgeneratorer heter B+. Detta är den egentliga laddningsspänningen. Hur stor laddningsströmmen blir bestämms av hur mycket magnetfält regulatorn producerar som i sin tur är avhängt av hur "hungrigt" batteriet är och naturligtvis summan av hela belastningen.

 

Kopplinsschemat neda är iofs till en motorcykel, men skit samma 

 

image.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Men med för klena kablar eller dåliga anslutningar uppstår det det ju då lätt ett spänningsfall mellan generator och batterier, som oftast orsakar ett spänningsfall som i kombination med ett för kabelarerana för högt effektuttag kan sänka generators spännng under batteriets..

Ja men det har inget med lampan att göra. Generatorn är självmagnetiserande men behöver ibland en liten kick för att komma igång, därav laddningslampan. Har magnetiseringen kommit igång så upphör den inte förrän generatorn stoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, bhemac säger:

Ja men det har inget med lampan att göra. Generatorn är självmagnetiserande men behöver ibland en liten kick för att komma igång, därav laddningslampan. Har magnetiseringen kommit igång så upphör den inte förrän generatorn stoppas.

Det kanske låter enkelt men vänta tills vi förklarat, och sedan utvärderat och omarbetat själva förklaringen....:unsure: Och sedan bråkat en stund om vem som skall få sista ordet.

...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_ohm, satan i gatan vad du kan mycket om båtelektronik. Dig skulle jag vilja ha som båtgranne den dagen det strular i båten! :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kjellman säger:

Georg_ohm, satan i gatan vad du kan mycket om båtelektronik. Dig skulle jag vilja ha som båtgranne den dagen det strular i båten! :)

Jag tror inte du vill det.

Det brukar sluta med att jag tar fram den stora avbitartången och klipper av allting och drar ett nytt elsystem. Ett och annat elsystem har byggts i båtar, husbilar, veteranfordon av olika slag och de flesta funkar ännu utan att allt för många brunnit upp...

Det finns ingenting här i världen som är så in i helskotta logiskt och förutsägbart som el i lik- och lågspänningssystem, det tror jag även att Bhemac kan hålla med om. Men det är alltid lättare att tycka en massa så här bakom en bildskärm, väl intrasslad i sladdar, kablar, kontakter och kabelskor av olika slag är det lätt att få hjärnsläpp. Särskillt i elsystem som andra gjort med en annan typ av tänkande än det man själv har.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag en fjärrstyrd dimmer som jag skulle koppla in så jag skulle kunna dimma ned ljuset inne i båten. Hur svårt kan det va. Två kablar bara... öppnade elcentralen och efter en kvart stängde jag den igen och min fina dimmer ligger fint förpackad i en låda i båten i garderoben! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Det finns ingenting här i världen som är så in i helskotta logiskt och förutsägbart som el i lik- och lågspänningssystem, det tror jag även att Bhemac kan hålla med om.

Ja, det håller jag med om. Sen finns de inga som likt båtägare kan trassla till det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar ju här så att jag kan låta bli att trassla till det alltför mycket. B)

 

Jag har kontrollerat anslutningar vid tändningslås/laddningslampa i sommar (i ett annat ärende). Det som jag inte kontrollerat tillräckligt är ju framförallt generatorn, vilket är nästa steg (ska bara få leverans på den där strömtången först). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, greppa med tångamperemetern över kabeln mellan generatorn och batterierna, svårare kan det inte bli... Så ser du hur mycket ström det flyter i den kabeln.

 

Greppa bara en kabel i taget, en plus- eller minuskabel, spelar ingen roll, men inte båda, då tar dess!svaga magenteriska kraftfält (som instrumentet känner av) ut varandra och det blir noll komma noll ampere.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett år senare har denna historia fått sin upplösning. Generatorn byttes då den inte levererade rätt ström och rätt spänning. Och eftersom det var fel på den gamla så funkar givetvis allt som det ska nu med den nya generatorn. Men tack för alla svar som hjälpte mig på vägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...