Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arvikaglava

Laurin 32

Rekommendera Poster

Jag har alltid vurmat för Laurin32an. Nu har min ekonomiska ställning blivit såpass god att det kanske går att förverkliga.Men vågar man köpa en med balsa som distansmaterial? Om det kommer in vatten är det väl ett nästan hopplöst jobb. Råd mig.

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en L32, byggd på Malmö flygindustri 1965. Den hade ett distansmatrial som liknade "porolon". Dvs sån mjukt skumgummiliknade material som man använder som ljuddämpning kring motorer.

En mycket erfaren plastbåtsbyggare här i Kungshamn - en av delägarna i varvet OSMAB på Smögen,  som byggde ett stort antal båtar av olika typer - talade varmt för balsa som distansmaterial. Balsan är ju rutskuren och om man gör jobbet riktigt omsluts varje balsabit av polyeterplast som hidrar inläckande vatten att sprida sig till nästa balsabit.

Dessvärre var ju "båtihopsättarna" runt 1970-talet långt ifrån båtbyggare. Det gällde att vränga ihop båtar så snabbt som möjligt. Man tjänade mer på ackorden då. Resultatet var ju inte så noga. Det tog ju många år innan fusket upptäcktes. Jag har haft två båtar byggda av samma välrenommerade varv. Bägge hade samma typ av byggfusk, som visade sig efter 20-30 år.

En sak du skall undvika är båtar med teakdäck monterade med den gamla metoden. Dvs skruvade med tusentals skruv genom det yttre plastdäcket. Där är det inte frågan om - om det blir problem, utan när.

Ett gammalt visdomsord; "Teakdäck - det är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck"

 

598955ec6a38a_frstabilden.thumb.JPG.b6fc897edc73489e748bf19b896980cf.JPG

 

Min L32 den dan jag köpte henne (ovan) och två år senare

 

598955a77133f_vrutrustning03klar.thumb.JPG.75c4e43629b48700032282b7f414d891.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...