Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Disa

Från landkrabba till egen segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej alla båtentusiaster! 

Som överskriften säger: hur gör man? Vilka steg är lämpliga att ta, och i vilken ordning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på bryggorna och prata med folk som har båtar som du tycker skulle passa. Du anar inte hur hjälpsamma och talträngda folk är, i synnerhet lite äldre gubbar. 

Ett förarintyg ska du ha förr eller senare, gå en kurs i vinter. Där kan man också träffa hjälpsamma människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att hänga med någon som har segelbåt. Testa om du gillar det.

Sedan kan du fundera över budget och vilka krav och önskemål som finns. Läs på om olika modeller. Fråga runt om för/nackdelar med olika båtar. 

Sedan är det dags att leta båt och ställa sig i kö till plats för båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller INTE med att man skall prata med gamla gubbar; de brukar ibland sitta på gamla sanningar och berättar för dig att långköl, låg rigg och trång sittbrunn är ett måste för annars kommer båten sjunka av en brottsjö när du slörar över första bästa fjärd, och att VHF är en superuppfinning som fortfarande är ett måste som man inte kan gå till badviken i en högsommardag i juli utan... utan bilda dig en egen uppfattning. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behemac : Precis,  förarintyg har jag läst mig till, finns kurser i det, de flesta dock enbart teoretiska. Känns som att man vill börja praktiskt. Är det kurser som gäller eller finns det andra alternativ? 

Haha, jag kan tänka mig det, men det ligger inte för mig att tränga mig på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PeterK: Det hade jag så gärna gjort, hade varit det bästa, tyvärr känner jag ingen med segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, tack för varningen PeterK, jag är en kritiskt tänkande människa,  så jag köper inte allt jag hör :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns du disa?

Hur har du täkt/ fantiserat/ drömt om att använda båten?

mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag håller INTE med att man skall prata med gamla gubbar; de brukar ibland sitta på gamla sanningar och berättar för dig att långköl, låg rigg och trång sittbrunn är ett måste för annars kommer båten sjunka av en brottsjö när du slörar över första bästa fjärd, och att VHF är en superuppfinning som fortfarande är ett måste som man inte kan gå till badviken i en högsommardag i juli utan... utan bilda dig en egen uppfattning. 

Som gammal gubbe delar jag inte din åsikt, dom gubbarna dog nog ut på 80-talet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, trewq säger:

Som gammal gubbe delar jag inte din åsikt, dom gubbarna dog nog ut på 80-talet.

Man hade ju hoppats, men de finns kvar där ute :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410: västsidan :)

Jag har drömt stort och på sikt. Vill varsamt testa om drömmarna kan bli verklighet någongång. Jag har ingen erfarenhet och därför kan jag ju inte säga hur det kommer att bli :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag håller INTE med att man skall prata med gamla gubbar; de brukar ibland sitta på gamla sanningar och berättar för dig att långköl, låg rigg och trång sittbrunn är ett måste för annars kommer båten sjunka av en brottsjö när du slörar över första bästa fjärd, och att VHF är en superuppfinning som fortfarande är ett måste som man inte kan gå till badviken i en högsommardag i juli utan... utan bilda dig en egen uppfattning. 

Det ligger en del i det, man får sortera lite och prata med många. Koster med lusplattingar i riggen kan man undvika.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med Gunnars seglarskola i Ljungskile. Hade jag haft kvar min större segelbåt hade jag gärna tagit dig med ut och skolat dig till att bli en seglare, har så gjort med ett flertal under 15 års tid. Numera har jag bara en liten Albin 57:a som mer är som en jolle i vattnet och dessutom ganska trång med sina 5.70 i längd.

 

http://www.gunnarsseglarskola.se/

 

https://www.facebook.com/Gunnars-Seglarskola-152302898157447/

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag bara haft motorbåtar i varierande modell tills jag fick för mig att jag skulle segla. Köpte en båt på 24 fot och efter ca 2 år så kan jag inte förstå att jag inte gjorde detta innan. Jag läste en hel del innan köpet och när det kommer till seglingen så löser sig det mesta. Och kunskapen på maringuiden är stor och oftast välvilliga till att dela med sig av sin kunskap..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack pseudonym vad fint! Har kollat där, det får bli nästa säsong då isåfall. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sventable: ja, ibland har jag tänkt att jag ska börja där, med en motorbåt.  Men sen kommer jag på att det visst kan vara kul en stund, men i längden skulle jag bli trött på ljudet. 

Fast då kunde du väl en del om båtar och sjöliv innan du skaffade segelbåten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt vs motorbåt...

 

Om man tycker att det bästa som finns är att komma fram snabbt från Punkt A till Punkt B, t ex till ön, till fiskestället eller vad det nu kan vara är en motorbåt det bästa. Eller om man gillar att "leka" med vattenskidor etc, eller att hög fart kittlar gött...

 

Tycker man att resan är minst lika viktig som målet, att det är en häftig känsla att ta sig fram mha naturens krafter även om det finns enklare sätt, och att det inte är skitviktigt med tidspassning när man är ledig är segelbåt att föredra. 

 

Tänker jag :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du vill precis som Peter_k säger vill man komma fram snabbt så är motorbåten bra men vill man njuta lite av turen och ha det tyst och skönt så  är segelbåten kanon. Jag byter inte tillbaka, inte i närtid iallafall är så avkopplande med seglingen och lugnar själen efter en stressig jobbvecka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag ju såndär motorseglare... Snipa med långköl, för liten rigg å allt. Jag föddes väl när surgubbarna dog ut kanske, under 80-talet.

Men jag gillart. 

Ett tips jag kan ge iaf. Även om din första segelbåt inte blir en "motorseglare", så se till att den ändå har en ok motor och fungerar bra för motor. 

Då kan du i lugn och ro lära dig en hel del om båtlivet först, sedan lära dig seglingen som steg två. 

Att bara vara ute och åka, lära sig navigera och lägga till bl.a, är mycket enklare om du slipper tänka på själva seglingen i början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter några år med motorbåt var vi trötta på ljudet och köpte segelbåt, utan tidigare erfarenhet. Har man intresset är det ganska enkelt att segla. Men det är skönt att ha en motor som fungerar. Och ta det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hörrni;  första steget är inte att köpa en båt, eller tycker ni det?

Så hur lärde ni er?

Och vad rekommenderar ni mig att göra? Stegvis? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte raketforskning att segla, man lär sig ganska snabbt att ta sig fram med vinden. Det är de sista procenten i prestandan som tar tid att lära sig. Så - om du vet att du vill segla är det bara att köpa en båt. 

 

Hur lärde jag mig... jo, seglade som liten med föräldrarna, så jag hade viss känsla för hur det går till. Köpte sedan en sjumetersbåt några år innan jag fyllde 30, fixade båtplats mm via båtköpet, sedan lärde jag mig genom att läsa, pröva mig fram samt att ta med en kompis jag lärde känna via båtklubben + att segla på hans båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att steg 1 är att prova för att se om man gillar det och inte blir för rädd när det lutar (segelbåtar välter inte)

Steg 2 fixa båtplats

Steg 3 köpa båt

Resten fixar sig. Jättekul att uppleva att man lär sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Disa säger:

Men hörrni;  första steget är inte att köpa en båt, eller tycker ni det?

Så hur lärde ni er?

Och vad rekommenderar ni mig att göra? Stegvis? :)

Njaoo, faktiskt nästan så.. Första steget är väl att du hittat hit. Kan du segla eller framföra en båt rent teoretiskt? T.ex läst en bok om seglingens grunder eller så? 

Isåfall kan nästa steg faktiskt vara att köpa en båt. En "förstabåt" är inte alls en så stor investering idag som det var för 20 år sedan. För 10000kr får du en fullt funktionsduglig liten segelbåt i helt ok skick, kanske med båtplats betald säsongen ut som du kan överta. Så var fallet när jag sålde min j17 i fjol iaf, en utmärkt förstabåt. 

Då har du provat och lärt dig massor redan i höst när båten ska upp, då lär du dig hela den proceduren också, med vinterförvaring, grejer du vill fixa, drömma inför nästa sommar. Då lär du dig hela sjösättningsproceduren när det är dax för det och lär dig segla mer nästa sommmar i din båt du redan lärt känna. 

DÅ först vet du vad du saknar. Större båt? Annan båttyp? Kompetens? Du kanske skriver in dig på en kurs för att bli bättre. Båtklubb kanske? 

Men inkörsporten kan definitivt vara att bara kolla blocket, köpa nåt lämpligt som redan är sjösatt nu i augusti och gå all in, det kostar inte så mycket längre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justja.. Köp Salta Boken innan du ger dig ut på sjön! Den är kortfattad och enkel utan trams, bara det du behöver för att inte krocka eller gå på grund. Den förklarar även hur du lägger till. Ser lite barnslig ut men har bra bilder och är vattentålig så du tar med den ut i båten. 

Köp även två repstumpar och öva tills du kan dubbelt halvslag om egen part, pålstek, åttan, och råbandsknop utantill. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag håller INTE med att man skall prata med gamla gubbar; de brukar ibland sitta på gamla sanningar och berättar för dig att långköl, låg rigg och trång sittbrunn är ett måste för annars kommer båten sjunka av en brottsjö när du slörar över första bästa fjärd, och att VHF är en superuppfinning som fortfarande är ett måste som man inte kan gå till badviken i en högsommardag i juli utan... utan bilda dig en egen uppfattning. 

 

14 timmar sedan, bhemac säger:

Det ligger en del i det, man får sortera lite och prata med många. Koster med lusplattingar i riggen kan man undvika.

 

Både Peter_K och Bhemac är kloka seglare och båtmänniskor med stor kunskap i allt som hör båtar, segling och sjömanskap till.

Mig skall du definitivt inte lyssna på. Jag är en gammal gubbe. Har i stort sett seglat långkölade kostrar hela livet. Har tom haft lusplattingar i riggen på en av kostrarna.

5987f58fc330e_ovanifrn.jpg.2d3dd75137486a8b46ebcd8c8c41f985.jpg

 

Min morfar kommer från en släkt från ett litet sammhälle nor om Kungshamn/Smögen som heter Väjer. De manliga medlemmarna i den släkten är kända för att va argsinta och griniga. När jag var lilte kommer jag ihåg att jag tänkte;"En sån sur och grinig gammal gubbe som min morfar - det skall jag aldrig bli"

Nu är jag just det. Känner ofta innombords, att jag är just en sur och grinig gammal gubbe. Jag tro att jag ofta lycka dölja att jag är sur och grinig i möte med människor.

Till mitt försvar kan jag anföra att jag aldrig har haft en VHF. Jo det fanns en i min nuvarande båt. Den plockade jag bort. Dessutom prackade en yngre kompis, som jobbat med komunikation bl.a. under FN-uppdrag runt om i världen, på mig en. Den la jag i "bra och ha lådan". Hur många årtionde sen det var kommer jag inte ihåg - den ligger i varje fall där än. 

 

Tack i alla fall - Smoegen. ;)

 

Jag är storväxt - så saker som är trångt är jag allergis mot - tex trånga sittbrunnar.

Sen är det ju så, att skall man långsegla på världshaven, så är det bra om sittbrunnen inte kan rymma för mycket vatten om man får en överbrytande sjö akterifrån, och dessutom bör självlänsen ha bra kapacitet att dränera ut vattnet.

Så lyssna inte på vad jag säger - jag tillhör fel grupp av seglare. :wacko:

 

Eftersom jag rekommenderar att du skall läsa denna webbsida, så skall du naturligtvis undvika att göra det.

 

http://www.landkrabban.se/

Det finns två skäl.

Dels kan du skratta ihjäl sig - och det hade ju varit synd när du kommit på du vill börja lära dig segla.

Dels skulle du kunna lära dig en hel del - fast inte med den vokabulär som vi  sura och griniga gamla gubbar bestämt vet att man måste använda om man talar om båtar.

Hur jag kom in på seglingens bana.

När jag var 14 år och var en liten rar scout (nåja) fick min scoutkår en gammal gaffelriggad Bohusjulle, av en nedlagd sjöscoutkår i ett grannsamhälle. Båten hade legat på land i några år och hade börjat få stora torrsprickor i bordläggningen. Man kunde stoppa en EKA-fällkniv igenom den. Inte bara bladet, utan hela fällkniven.

Kårschefen, som var en gammal kappseglare, hade nog förstått vilken "fomme" jag var - redan då - så han gav mig ansvar för båten.

Hemma visste de inget om båtar - där var bara bilar och motorer som gällde. Både i generationerna före mig och nu även i de yngre generationerna efter mig.

Jag förstår nu pga denna tråden att jag gjorde en stor tabbe. Jag rådfrågade de gamla griniga gubbarna i hamnen och fick råd och tips hur jag skulle göra med båten. Klä båten invändigt med trasmattor och hålla dem fuktiga. Båten blev nästan tätt. Det var en spricka under vattenlinjen som inte gick riktigt igen.

Fick då nästa råd av de gamla griniga gubbarna i hamnen. Ta upp båten på den lilla slipen på "Christens Holme" - intill där gamla ABBA-fabriken låg på den tiden. Dränk lite säckväv i tjära och lägg över sprickan och spika en tunn blyplåt med kopparnubb över det hel.

Båten blev tätt som en potta - åtminstone när vi inte seglade. När vi seglade hårt - dikt bidevind, så sprutade det vatten in genom sprickan i överta bordet.

När jag fick båten sjösatt och ganska tät uppstod nästa problem. Att segla den. 

En annan a scouterna "Bosse kue" hade segeleka och kunde segla. Han var med mig ute en gång.  Nån dag senare, ville jag naturligtvis ut och segla igen. Om Bosse inte kunde eller om jag inte fick tag på honom - kommer jag inte ihåg.

 

Båten låg vi "SolJohans" Magasin - där en resturang som - i varje fall under en tid - hette "Havsnära", ligger.

 

5987fe9a53d9f_Havsnra.jpg.105bde9214ba9ec438e545d517c73cb0.jpg

Hissa segel kunde jag ju nu. Dessutom intalade jag mig själv att jag hade en plan. 

 

Om det inte fungerade, så kunde jag hamna på Rösholmen, Där ABBA-fabriken låg. Där fanns det folk och båtar som gick i land. Hamnade jag på Hasselön (eller Smögen som okunniga envisas att kalla ön) och inte kunde ta mig vidare, så gick det bilfärja i land. Hamnade jag på Grindholmen, kunde jag gå till "Sunnepinan" och ropa på hjälp. Hamnade jag på fastlandet, var det bara att förtöja båten och gå hem.

 

Den största utmaningen var om jag hamnade på Stensholmen. Då hade jag lite större problem. Det kunde ju dröja innan nån upptäckte  och förbarmade sig över mig.

 

Nå ja - jag hissade segel och började kryssa ut genom "Väståre sunt" mellan Rösholmen och Hasselön (Smögen). Så småningom var jag ute vid Hållö. Sen var det bara att glida med vinden tillbaka till "SolJohans" bugång. Efter det har det under 54 år inte varit nåt större problem att med segel ta sig från punkt A till punkt B, även om jag seglar hellre än bra.

 

Bris.jpg.b47003a3164d723f7cf69b8c9361b063.jpg

Det värsta är att man bör avråda alla som funderar på att börja segla - från att  börja. För vissa kan det bli en livsång kronisk sjukdom - det där med båtar och segling. Vissa drabbas oerhört hårt och det tar både tid och kostar pengar. Det tycker i alla fall de som inte förstår tjusningen i det hela.

Lycka till med seglandet.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som mitt användarnamn säger så är jag en mycket entusiastisk seglare och älskar att tända nya seglarsjälar. Jag tror att det finns en sådan hos alla bara man är här och nu samt får en bra coachning. Redan under första seglingen tillsammans brukar jag lära ut att segla på känsla genom att använda sina ögon, öron och att det snabbt sätter sig i ryggen att det känns rätt då man seglar närmast vinden. 

Med vinden kommer man alltid. 

Att kryssa är en konst! 

Oftast upplever man att som nybörjare att det känns som farligast när segelbåten lutar, men det är det inte. 

Det farligaste momentet är då båten inte lutar och man har vinden rakt bakifrån/akterifrån. Styr man någon grad fel eller vinden vrider lite så kan den ta tag i seglet från andra sidan och föra över seglet både snabbt, kraftfullt och överraskande pm man inte är observant. Detta kallas för en slänggipp. 

Jag är arbetslös, håller hus i Stockholmstrakten och kan lära dig att segla om du betalar. 

Skicka ett intern meddelande till mig om du tycker det här kunde vara intressant för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-06 på 20:54, Disa säger:

Men hörrni;  första steget är inte att köpa en båt, eller tycker ni det?

Så hur lärde ni er?

Och vad rekommenderar ni mig att göra? Stegvis? :)

Vi hade motorbåt som vi drog till lite insjöar.

Köpte av ren impuls segelbåt. (I början av februari)

Hade kommit överens med säljaren han skulle vara med å masta på, sätta dit segel och visa hur man seglar, första våren.

Det med mast å segel var bra,hade tagit tid att komma på själv... framförallt att hitta rätt mast i mastskjulet.

Seglade själv några ggr innan förra ägaren va med. Som många säger.. ingen kärnfysik att ta sig dit man vill.. men man blir bättre och bättre på det hela tiden (stor del av rjusningen tyckter jag).

När förea ägaren väl var med en dag.. lärde jag mej massa fina knep... som jag inte skulle kunnat tillgodogöra mig om han hade varit med första gången.

Under vårvintern tog jag, interaktivt, förarbevis.. enkelt och logiskt at förstå hur sjökort och navigering funkar. Man vill ju inte gå på grund.

Segling.

Kör eller stå med fören mot vinden.. dra upp storseglet, det segel som löper i masten och sträcker sig akterut med undre delen fast i en bim.. inte alltid det största seglet.

Det seglet kan du srgla med åt alla håll och prova dej fram.. när du övat lite med det.. seglar du så du får vind lite från sidan och rullar ut förseglet (om du har rulle) har alltid haft det men tror du kan göra likadant fast dea upp förseglet.. om du inte har rulle.

Sen är det bara att segla på.. då får du fart åxå. Inom ett par timmar känner du att du kan segla precis dit du vill..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att gå en seglingskurs eller om du kan göra det privat med någon pedagogik seglare

Gå in på Youtube och sök på seglingsteori eller liknande. Vet att det finns väldigt bra o lärorika filmer där. 

Läs böcker om seglingsteori.Salts boken är en riktig klassiker Som innehåller att du behöver känna till förutom gps och vitsen med att gå med i Sjöräddningssällskapet

Gå en navigationskurs i höst eller i vinter. 

Bestäm dig hur mycket segelbåten får kosta. Rådfråga om båttyp här på Maringuiden. 

Innan du köper en båt är det mycket viktigt o kolla upp var det finns tillgängliga båtplatser, ev kötid o hur mycket det kostar. 

Jag återkommer senare med min väg till seglingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag nyss en Havsfidra och seglade hem den med två kompisar. Efter en veckas segling och ett par hundra sjömil börjar det sitta, inbillar jag mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...