Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LilleNo

Skotvagn kaputt

Rekommendera Poster

När jag seglade hem idag så börjar min skotvagn (Lewmar) att kärva och ut ramlar lite plastkulor (mindes att jag sett dessa vid ett tidigare tillfälle utan att då förstå vad det var), för att slutligen kärva ihop totalt.

 

En sidoplåt av plast på sidan av skotvagnen hade spruckit och nu ramlade de kvarvarande "kullagerkulorna" ut. (sidoplåten hade nog spruckit pga att det saknades ändgummi påsen änden av skotskenan)

Gav upp seglandet då jag inte visste hur mycket som var trasigt (risk att skotvagn lossnar från skena etc) och gick in i hemmahamn för motor. 

Plockade av skotvagnen och synade den samt skenan lite snabbt, vissa hack & småskador på båda som är gamla i lätt oxiderad aluminium (strävt/trögt).

 

Ska jag gå lös lite med en fil + smärgelduk/motsvarande på vagn & skena, samt köpa nya kullagerkulor i plast. Eller bör man köpa nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastkulorna är slitdelar; behöver bytas med jämna mellanrum. Är övrigt helt finns ju ingen anledning att byta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sätt dit någon form av gummistötdämpning vid ändstoppen. Annars får du snart köpa nya sidostycken och kulor igen.

Köp helst torlonkulor, de är hårdare än delrinkulorna.

Problemet med spräckta sidostycken uppstår oftast av att kryssfocken slår från sida till sida vid plattläns. Sätt ett extra skot via ett block i relingslisten vid plattläns så eliminerar du risken att sidostyckena går sönder av den anledningen. Å så går det fortare som en bonus :).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Lintott säger:

Problemet med spräckta sidostycken uppstår oftast av att kryssfocken slår från sida till sida vid plattläns. Sätt ett extra skot via ett block i relingslisten vid plattläns så eliminerar du risken att sidostyckena går sönder av den anledningen. Å så går det fortare som en bonus :).


Jag har permanent två tunnare skotlinor dragna till focken just så, en på varje sida. Vid läns för att hålla ut focken på "fel" sida. I övrigt för att ibland hjälpa focken att komma över helt när den är hårt skotad (då rullar inte skotvagnen lika lätt) och även för att kunna låsa focken på "fel" sida vid biliggning. Jag kallar dem "undanvindsskot".
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite otydlig, det handlar om storskotet (antar att det inte gör någon skillnad).

 

Min självgående fockskena har flyttbara stopp, som jag kan styra från sittbrunnen. Dessa använder jag på det sättet ni beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, LilleNo säger:

Jag var lite otydlig, det handlar om storskotet (antar att det inte gör någon skillnad).

 

Min självgående fockskena har flyttbara stopp, som jag kan styra från sittbrunnen. Dessa använder jag på det sättet ni beskriver.

Storskotstravaren tar nog mest stryk vid hårda okontrollerade gippar. Skota hem storen ordentligt före gippen så minskar smällen på sidostyckena när storen går över.

 

Ett alternativ är att göra en kontrollerad slänggipp med storen. Släpp ut bommen så den står precis framför vantet. Gör en kraftig gir för att provocera fram gippen. Giren ska fullföljas hela vägen tills bommen kommit över till andra sidan. Om du girat tillräckligt snabbt så kommer bommen att stå snett ut i sida på den nya bogen. Bommen hinner inte slå över så fort att den kommer fram till vantet om du girar tillräckligt kraftigt. Då girar du tillbaka så att bommen åker framåt mot vantet på den nya bogen och fortsätter seglandet.

En sådan slängipp kräver att det finns lite utrymme för att göra S-kurvan. Prova i lite måttlig vindstyrka första gången. När tekniken sitter så kan du använda metoden även i hårdare vind. Jag har själv gippat på detta sätt i över 10 m/s utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man reservdelar till gamla Lewmar-skotvagnar? (sthlm, norra sidan)

 

Har sett att vissa har delrin & torson-kulor - dock inga sidostycken, men Lewmars nuvarande skotsystem ser ju inte likadana ut som mitt (troligtvis från 1985).

 

Är det de vanliga butikerna (SeaSea,Watski, Erlandssons, Hjertmanns)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Lintott säger:

Storskotstravaren tar nog mest stryk vid hårda okontrollerade gippar. Skota hem storen ordentligt före gippen så minskar smällen på sidostyckena när storen går över.

 

Jo, det har hunnits med ett par ofrivilliga gippar (dock sällan dramatiska). I synnerhet när jag försöker att saxa seglen och vinden varit turbulent pga påverkan av land, byar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, LilleNo säger:

Var hittar man reservdelar till gamla Lewmar-skotvagnar? (sthlm, norra sidan)

 

Har sett att vissa har delrin & torson-kulor - dock inga sidostycken, men Lewmars nuvarande skotsystem ser ju inte likadana ut som mitt (troligtvis från 1985).

 

Är det de vanliga butikerna (SeaSea,Watski, Erlandssons, Hjertmanns)?

Tag med en bild av travare o skotskena (profilen) o gå till betjäningsdisken. Det kan vara bra att även mäta bredd o höjd på skenan.

 

Om du bor i Stockholmstrakten så kan jag rekommendera ett besök på Benns i Orminge om du inte lyckas få hjälp "i din närbutik". Benns säljer nog även "på postorder" om du har långt till Stockholm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...