Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
oyster

Koppla två-polig strömbrytare

Rekommendera Poster

Har köpt en strömbrytare på Biltema som ska jag koppla ihop med ett USB-uttag. Brytaren är två-polig och stiften är märkt 1,2,3. Fattar jag rätt om kopplingen ska vara såhär?

 

 

Screen Shot 2017-08-04 at 20.30.40.png

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är dum men om du kopplar brytare till jord så får du kortslutning alternativt ström till USB uttaget beroende på brytarens läge. Du borde inte ansluta något alls till utgång 2 på brytare.

Egentligen så skall du ansluta det du vill växla till när du inte har ström på USB uttaget. Varför du vill bryta strömmen till USB uttaget förstår jag inte ( För du har väl huvudströmbrytare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så får du en fin kortslutning i det ena läget!

Strömbrytaren du ritat är trepolig!

Hur många lägen finns det för "knappen"?

Ansltningen i mitten är ingången, plus in.

De båda andra är plus ut, beroende på vilket läge omkopparknappen står i.

 

Men om det är så att du köpt en tvåpolig atrömbrytare med belysning kan det stämma.

 

För att kunna svara på sin fråga måste jag veta vilken strömbrytare du köpt, lägg ut bild och artikelnummer!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ska lampan lysa måste du ha minus oxå så din första skiss var rätt, du skulle skrivit att det var lampa i så hade du fått rätt svar direkt :) Sen är inte brytaren 2-polig utan 1-polig 2-läges, dvs on och off. 2-poliga brytare bryter hela kretsen, både + och - och inte bara + som denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...