Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jockey_swe

Val av segelbåt

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en fråga.

 

Mitt mål är att "bara" ta mig till Kanarieöarna. Jag har inte jätte bra erfarenheter, men har gått på segelskola tre år i rad för ungdomar för ca. 8år sen. Och det blev mest bara småbåtar som jolle och laser.

Så min fråga är: Vad för slags segelbåt och storlek skulle ni rekommendera mig att köpa för att på ett TRYGGT och på ett BRA sätt kunna ta mig dit? (Jag kommer såklart segla ett tag innan.) Men vill inte behöva byta båt. Kommer antingen vara jag ensam eller nån till. Har funderat på en Vega? Hade tänkt mig max 80.000. Men föredrar lite billigare. 

 

Tack i förhand.Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon rutinerad långseglare men upplever att storlek mest är en fråga om vilkenm komfort man föredrar.
Det finns de som har seglat jorden runt med segelkanot och Sven Yrvind byggde sin första Bris efter måtten på sin mammas källardörr.
Dock skulle jag nog välja en ganska tung och något underriggad båt.
Visst kan du segla en lätt och överriggad båt till Canarias men det blir säkert mycket jobbigare.
Albin Vega är ju ett klassiskt val bland de som vill segla långt på lägre budget.
En Laurinkoster eller Allegro tror jag är OK och kan hamna inom din budget.
Storfidran verkar sjövärdig och bekväm.
Vill du ha en något snabbare båt så vimlar det av äldre halvtonare i bra skick.
Ballad, Comfort, Scampi m fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte två yngre kvinnor som långseglade i en B31..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Janken säger:


Storfidran verkar sjövärdig och bekväm.
 

 

Storfidran är inte dum, skulle jag ge mig på lite längre segling, så skulle jag sätta min i stånd. Har legat upplagd några år med en kass motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

27-31 fot är billiga. Min fd Bianca 27 hade jag gladeligt seglat med, tung med lugna rörelser i sjön, gott om ståhöjd mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...