Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
soderholm

Rigga en Triss Magnum

Rekommendera Poster

Hejsan.

Funderar lite på hur en Triss Magnum är riggad original.

Om ni kollar på bilden som jag länkar till så ser ni hur min båt också ser ut.

www.netauktion.se/uploads/extrabilder430817_large.jpg

 

Som ni ser sitter det 2st skenor per sida. Första på var sida om rufftaket och de andra längre föröver och mera in mot masten.

Är dessa för genuaskotet (det första) och skot till stormfocken (det längre föröver)?

Var har suggorna till spinnakern suttit fast då?

Eller är det så att skenorna föröver är för skot till genua/stormfock och längre akterut för suggorna till spinnakern?

 

Hur har spinnakern suttit fast i aktern då? Finns inga block där.

 

Sen sitter det någon "hållare"/lin ledare på var sida om rufftaket. Mina är svängda utåt med bult + bricka fastskruvad.

Vad skall dessa användas till?

Lin ledare för skoten?

 

Blev några frågor där =)

 

 

 

Redigerad av soderholm
Bilden syns inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är långt ifrån alla båtar där det är förberett för spinnakersegling med block för suggor mm. Speciellt på båtar av den här typen som kanske inte främst var tänkta för kappsegling, om inte en tidigare ägare varit och fixat lite själv med förhoppningsvis bra resultat. 

 

Jag skulle säga att då skenorna är korta är den bakre för genua och den främre för kryssfock. 

 

Linledaren och cleaten är sannolikt till fall eller trim. Jag gissar att det kan vara för t ex kicken (om det finns en, ska man inte vara säker på när det gäller den här typen av båtar) och/eller fall. 

 

Den som köper den här båten kan antingen välja att segla med det som finns, eller så kompletterar man själv med det som saknas och man känner att man behöver, men båten har ju seglats i 40 år (?) så det borde ju gå att få till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten skall ha spinnaker original, iaf enligt gamla bilder på den.

Ex.vis den bild jag laddat upp eller denna:http://malungsforetag.se/Bildspel/JOFA/Sportbatar/Jofa triss magnum 0040/album/slides/Jofa triss magnum 01.jpg

 

Finns både kick och dirk.

Tror att dirken kanske gått till sittbrunnen på ena sidan.

På min båt finns det cleats på båda sidor av rufftaket vilket jag tänkte använda för kick+dirk samt fixa så jag även får cunningham dit (troligen inte funnits tidigare).

trissbrochure2full.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast bara för att en reklambroschyr från när båten tillverkades visade spinnaker betyder ju inte att just detta exemplar någonsin haft en sådan. För att jämföra; bara för att Volvo i sin broschyr för en 240 visar att den har skinnklädsel betyder ju inte att alla betalade extra för att få det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, de e klart. Men om någon har använt en Triss Magnum med spinnaker skulle det vara intressant att veta hur linorna varit dragna.

Såg nån som hade satt fast block därbak ovanpå knappen som finns (eller om det var där förtöjningslinan är fastgjord) men vet inte hur de gjort med suggorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...