Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Caribic410

7e året å jag stöter på prakticerande skitstövel nr 3

Rekommendera Poster

I stort sett 100% båtmänninskor är hjälpsamma hövliga trevliga.

Av alla jag mött genom åren mötte jag motsatts nr 3 förra veckan.

En såndär "regler e regler-typ"

Jag seglade dikt bidevind å vehövde hålla så hög höjd jag behövde.

Mötte en som läns/slörade. Istället för att gå närmaste väg.. lång styrbordom mej och den kurs han höll... börjadehan svagt gira mit mej.. jag tog ännu mer höjd, hade lite flyt med vindkrökning bakom en ö.. ha girase då ännu mer mot mej.. jag var så näraön att han inte skulle fått plats mellan mej och ön.

"Man gör väl precis tvärtom.. om det inte gäller miljonprispott?" Strikt enligt regelverket kanske han hade "rätt" han hade storen med lä åt babord.. första lilla giren han gjorde.. tänkte jag att han tappat rorkulten... sen blev det uppenbart. Jag kryssade på egen hand.. annars hade jag fan filmat.

Hursom.. precis innan möte vek han av nästan tlll den kurs han höll efter mötet..

När dom passerade såg jag mannen göra "ajjabajja-tecken" påhejad av stackars, förmodligen kuvade, frun.. som gjorde likadan... 

REGLER E REGLER.. fast komuskt var det.

Misstänker dom blev liiite kladdiga i brallan av att få vifta med pekfingret... kanske mer än om jag hade tokgirat.. 

Dubbel glädje...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna typen av människor finns överallt tyvärr. Hade ju vart enklare för honom själv och dig om han läst situationen, satt sig in i problematiken och underlättat istället och obehaget hade aldrig uppstått.

dessutom säger sjövägsreglerna att den som inte är väjningsskyldig skall bibehålla kurs och fart för att underlätta manövern för den som är skyldig att ge väg.

På segelbåt så långt det rimligen är möjligt med avseende på vind och andra förhållanden.

Dessutom skall den som har rätt till väg, om man uppenbarligen är på väg att kollidera, göra allt för att undvika kolissionen.

om ni smällt hade han haft stora problem att förklara sitt handlande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några dagar sedan kom en front från söder och vinden ökade till 10-13 m/s när vi låg på kryss söderut strax söder om Stavsnäs i norra Nämdöfjärden.
En hel del båtar var ute och vi mötte många segelbåtar som slörande och länsande var på väg norrut. Även om vi ibland hade väjningsplikt så girade samtliga båtar något så att vi fick tillräckligt manöverutrymme och det var aldrig några tveksamheter om vägval för att undvika närkontakt.
När det inte är kappsegling så bör man underlätta för övriga båtar att passera även om man råkar ha rätt till väg enligt sjöväjningsreglerna.
Som sagt, skulle ni ha kolliderat så hade nog den slörande båten svårt att förklara sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Ginger säger:

Denna typen av människor finns överallt tyvärr. Hade ju vart enklare för honom själv och dig om han läst situationen, satt sig in i problematiken och underlättat istället och obehaget hade aldrig uppstått.

dessutom säger sjövägsreglerna att den som inte är väjningsskyldig skall bibehålla kurs och fart för att underlätta manövern för den som är skyldig att ge väg.

På segelbåt så långt det rimligen är möjligt med avseende på vind och andra förhållanden.

Dessutom skall den som har rätt till väg, om man uppenbarligen är på väg att kollidera, göra allt för att undvika kolissionen.

om ni smällt hade han haft stora problem att förklara sitt handlande.

 

 Hade han bara fortsatt sin kurs, den väg som var rakast med bäst vind, så hade det ju inte uppstått.

Fast det bjuder jag på. Måhända jag "gjorde deras dag"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, per_62 säger:

För några dagar sedan kom en front från söder och vinden ökade till 10-13 m/s när vi låg på kryss söderut strax söder om Stavsnäs i norra Nämdöfjärden.
En hel del båtar var ute och vi mötte många segelbåtar som slörande och länsande var på väg norrut. Även om vi ibland hade väjningsplikt så girade samtliga båtar något så att vi fick tillräckligt manöverutrymme och det var aldrig några tveksamheter om vägval för att undvika närkontakt.
När det inte är kappsegling så bör man underlätta för övriga båtar att passera även om man råkar ha rätt till väg enligt sjöväjningsreglerna.
Som sagt, skulle ni ha kolliderat så hade nog den slörande båten svårt att förklara sig.

Precis så upplever jag i stort sett 100% av båtlivet.. å det känns ju självklart när man möter kryssande båt att försöka lista ut var den ska och om dom  har behov av höjd.. fler ggr har jag snabbt satt upp preventor för att undvika gipp.. för att kunna "ge väg".

Ungefär som att bilar enligt reglerna måste stanna vid övergångsställe.. självklart kommer ett ensamt tungt fordon just när man kommer fram till övergångsställer.. hinner man inte fram får man väl springa.. så det 50ton tunga måste tvärnita.?

Såklart man planerar stt kroppspråk å rörelsemönster så att chaffisen förstår att han har fri väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man väjer fast man har rätt till väg ska det göras så tidigt och tydligt att det är uppenbart annars kan man skapa en ännu värre svårtolkad situation

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte ha varit så att han låg och balanserade på ett vindvrid för att undvika en gipp..?

Klart personerna kan ha varit rövhål, men det är också ganska irriterande när den som skall väja inte gör det och tvingat den som har rätt till väg att göra en manöver (säger inte att det var så; jag var inte där, vill bara vända på tanken...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behövde du hålla höjd?

Hade du gjort ett slag och lämnat väg, som du ska göra som babordsbåt, så hade ju allt varit frid och fröjd och du hade sluppit bli förbannad.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Det kan inte ha varit så att han låg och balanserade på ett vindvrid för att undvika en gipp..?

Klart personerna kan ha varit rövhål, men det är också ganska irriterande när den som skall väja inte gör det och tvingat den som har rätt till väg att göra en manöver (säger inte att det var så; jag var inte där, vill bara vända på tanken...)

Dom höll på att åka på en gipp.. det var nog därför dom inte vågade sväga upp mer.. i annat fall hade det såklart varit ett alternativ och dom hade nog tigare tydligt visat var dom ville.

Den snabbaste vägen för dom hade varit att styra rejält åt andra hållet, då hade dom inte hamnat lika mycket i lä för ön.

Det enklaste hade varit att bara fortsätta den kurs dom hade tills dom va ca 50-100 meter för om mej.. då hade vi inte varit närmare än 30 m från varandra.. 

Och ja... det är min version mm. kommentarer som du säkert har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps... om båda hade hållit sin kurs... hade ingen behövt "väja".... det är det som liksom är hela grejen. Annars hade jag såklart väjt i tid om inte han tydligt visat (normalt hyfs)..ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Skoter säger:

Varför behövde du hålla höjd?

Hade du gjort ett slag och lämnat väg, som du ska göra som babordsbåt, så hade ju allt varit frid och fröjd och du hade sluppit bli förbannad.

 

Jag tyckte det var mest komiskt men... trots allt mitt 3:e möte irl med ett skithål under min tid som båtgubbe. Fast det ändrar inte min syn generellt.. egentligen bekräftar.. att de allra flesta är extremt hjälpsamma, öppna, trevliga..

Om jag räknar..

Har varit ute ca 100 dgr om året i 6.5 år.

Träffar väl minst 10 båtar/ båtmänniskor mm. /dag.. lågt räknat.

3st rövål under den tiden ger under 0.5 promille.

Visserligen över alkogränsen.. men jag tror min uppskattning på 10/dag, för att inte överdriva, är extremt lågt tilltagen.

Det innebär ju att 999.5 promille är jättetrevliga. Så dom få möjligheterna att se ett extremt sällsynt exemplar är ju faktiskt lite trevligt.. bara för att jag skrev skithål betyder det inte att jag blev förbannad.. tycker bara det är ett märkligt beteende. Vet ej vad som ligger bakom, vad som hänt.. dom kan ju precis ha fått ett samtal om någon nära anhörigs bortgång eller vad som helst.. eller så tillhörde dom den lilla skara av... som finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också råkat ut för att möta en som hela tiden ändrade kurs och hävdade "med vinden i höger öra är det bara att tuta och köra". Han hade väl hört det på någon ABF- kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan e hur man gör dessa stackare riktigt nöjda?

På nåt sätt vill man ju ge dom den där... "va va de jag sa"- känslan.. så även deras sommar blir till guld. Det händer ju så sällan så det kan man bjussa på.. 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Caribic410 säger:

Frågan e hur man gör dessa stackare riktigt nöjda?

På nåt sätt vill man ju ge dom den där... "va va de jag sa"- känslan.. så även deras sommar blir till guld. Det händer ju så sällan så det kan man bjussa på.. 

:)

En variant är ju att slå i god tid om det är du som skall väja - då blir nog de flesta glada. Eller - få blir ledsna i alla fall. 

^_^

På sommaren brukar jag hålla lite extra avstånd när jag ser att det är skärande kurs; många är ovana och blir skitnödiga om man passerar närmare än kanske 50 meter, men ser jag att besättningen i den andra båten har koll har jag inga problem att passera ett par båtlängdet ifrån den andra båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att ha marginal när det gäller nöjessegling och man har inte en susning om hur besättningen på den mötande båten uppfattar situationen. Även man själv kan få problem med att hålla kursen av olika anledningar så dumt att gå för nära, det kan sluta med kontakt. Att ha en marginal på några båtlängder borde normalt inte vara något problem.

Vid kappsegling är saken en helt annan då man ibland har ytterst små marginaler (ibland nästan närkontakt) för att inte förlora distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

En variant är ju att slå i god tid om det är du som skall väja - då blir nog de flesta glada. Eller - få blir ledsna i alla fall. 

^_^

På sommaren brukar jag hålla lite extra avstånd när jag ser att det är skärande kurs; många är ovana och blir skitnödiga om man passerar närmare än kanske 50 meter, men ser jag att besättningen i den andra båten har koll har jag inga problem att passera ett par båtlängdet ifrån den andra båten. 

I "normala fall" hade vi ju mötts med 30 meters marginal.. om båda valt att fortsätta sin kurs. Hittils har jag inte farit med om att man måste gira, köra en bra bit, för att hinna till rätt sida. Inte säkert jag hade hunnit heller om han valt att fortsätta sin kurs.. tanken 0.5 promillen... slog mig inte förränn det var för sent. Men såklart. Precis som med mc.. man ska betrakta alla som mot- inte med- trafikanter.. köra så att dom inte ska kunna köra på dej även om dom försöker... om man ska vara 100%... har bara lite svårt att leva upp till det.

Men tack för det goda rådet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.s.. om "rätt sida" i alla lägen ska förväntas vara högertraffik. Här var den prickade leden ca 100 m bred. Han körde mot lä bakom en ö.. vind ca 4m/s.. så jag är100% säker på vad som hände, att det var på flit, att"motståndaren" inte kunde tjäna någonting på det mer än möjligheten att vifta finger.. däremot tappade ju även ha fart.. 

Däremot har jag ingen aning om ev syfte.. skulle passa i en kommed typ s.o.s:2

DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter... vem sa att det var skärande kurs.. det var det inte.. nä han var tillräckligt nära försökte han få det till skärande.. han fick gira minst 15-20 grader.. delat på 2 omgångar.. när vi passerade hade vi ändå typ 8-10 meters avstånd...

Annars hade det varitnärmare 30m.. harsvårt att se det som "skärande"... men jag e ju nybörjare så jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ha varit så att du har en större och till synes dyrare båt än din medseglare hade?

Avundsjuka kan ta sig märkliga uttryck ibland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man krocka, eller ens vara nära att krocka, om inte kurserna skär varandra..? Åkte ni ifrån varandra menar du, och i så fall - hur kunde detta uppstå..?

 

Jaja. 

Jag var som sagt inte där, och kan då bara gissa omständigheterna. 

 

Vad gäller att hålla till höger inen farled är det en rekommendation mer än en regel, bl a står det ju att seglare får nyttja hela farledens bredd om man kryssar - vilket jag utgår ifrån att du gjorde. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag kunde väjningsreglerna som ett rinnande vatten när jag började segla. Nu har de nästan fallit i glömska, eller jo, jag kan dem väl, men får allt tänka till lite ibland. Varför? För att i praktiken behöver man dem sällan, iaf inte här på mälaren. Helt enkelt för att alla använder sunt föruft och i god tid girar lite åt det håll man vill gå, så mötena blir aldrig dramatiska. Jag gör själv likadant, "jaha, han verkar ta den sidan, ja då tar väl jag den andra", vad reglerna säger tycks kvitta för det mesta. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Peter_K säger:

Hur kan man krocka, eller ens vara nära att krocka, om inte kurserna skär varandra..? Åkte ni ifrån varandra menar du, och i så fall - hur kunde detta uppstå..?

 

Jaja. 

Jag var som sagt inte där, och kan då bara gissa omständigheterna. 

 

Vad gäller att hålla till höger inen farled är det en rekommendation mer än en regel, bl a står det ju att seglare får nyttja hela farledens bredd om man kryssar - vilket jag utgår ifrån att du gjorde. 

 

Kursen hade blivir "skärande" om "medseglaren" haft högre fart och girat ännu mer.. men då hade han varit tvungen att skota.. om du anstränger dig kan du nog föreställa dig situationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Jag måste erkänna att jag kunde väjningsreglerna som ett rinnande vatten när jag började segla. Nu har de nästan fallit i glömska, eller jo, jag kan dem väl, men får allt tänka till lite ibland. Varför? För att i praktiken behöver man dem sällan, iaf inte här på mälaren. Helt enkelt för att alla använder sunt föruft och i god tid girar lite åt det håll man vill gå, så mötena blir aldrig dramatiska. Jag gör själv likadant, "jaha, han verkar ta den sidan, ja då tar väl jag den andra", vad reglerna säger tycks kvitta för det mesta. 

Håller med 110%. Fast jag brukar kolla.. vem, jag eller den jag möter, har enklast att bara styra och åka. Vem behöve ev slå en/fler ggr i onödan om ja fortsätter.. och agerar därefter... tydligt.

Det gjorde jag nu åxå.. svängde upp så mkt jag kunde mot vind.. och nära land.. jag kunde/ vågade. Han fortsatte en bit.. sen agerade även han.. det var då jag trodde han tappade rorkulten.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att denna seglare inte kunde sjövägsreglerna och trodde att han gjorde rätt. Det finns såna också därute; och de brukar vara väldigt påstridiga om att ha rätt. Även när det är käpprätt åt skogen.

 

Ingen som hamnat i svårigheter i år på grund av öldrickare som solat och kollat bakåt vid full läns? Det har vi gjort, men som maskingående går det ju alltid lätt att väja.

Redigerad av AM2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, AM2010 säger:

Det kan ju vara så att denna seglare inte kunde sjövägsreglerna och trodde att han gjorde rätt. Det finns såna också därute; och de brukar vara väldigt påstridiga om att ha rätt. Även när det är käpprätt åt skogen.

 

Ingen som hamnat i svårigheter i år på grund av öldrickare som solat och kollat bakåt vid full läns? Det har vi gjort, men som maskingående går det ju alltid lätt att väja.

Hur kan någon inbilla sig att ma "ska" skära in mot mötande båt..?

Fast de e klart en tanke.

Det var lite komiskt i alla fall..

Ja ja.. fortfarande minst 999.5 promille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång diskussion om egentligen ingenting. Den väjningsskyldige väjer, den andre behåller kurs och fart. Inga problem uppstår, det är ju det väjningsreglerna är till för. Men en del i...ter har inte fattat att det gäller den som inte är väjningsskyldig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog en kappseglare du mötte som tyckte det var kul att utnyttja reglerna maximalt...

...för att inte vinna något alls.

 

Tveksamt beteende hur som helst.

Hålla kurs är ju rimligt när man fritidsseglar, farten kan ju vara svårare att hålla då den beror en del av vindstyrkan.

 

Teorin om att hen inte ville/kunde gippa kan ju stämma, men då ber man väl om ursäkt när man möts.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Mackey säger:

Det var nog en kappseglare du mötte som tyckte det var kul att utnyttja reglerna maximalt...

...för att inte vinna något alls.

 

Tveksamt beteende hur som helst.

Hålla kurs är ju rimligt när man fritidsseglar, farten kan ju vara svårare att hålla då den beror en del av vindstyrkan.

 

Teorin om att hen inte ville/kunde gippa kan ju stämma, men då ber man väl om ursäkt när man möts.

 

Mackey

Han skulle gått upp mot vind om han gått åt andra hållet.. hade han styrt ännu mer mot mej... hade han gippat.. det var det som var lustigt.. han kunde inte krocka.. hah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att man inte är ensam om att stöta på "strebrar" därute ;-)

 

Än så länge kan jag bara räkna till en sådan seglare (i alla andra fall överaskas jag ständigt av hjälpsamhet & trevligt bemötande).

 

Min historia (ett par veckor sedan):

 

Möter två båtar i rymlig farled som ligger efter varandra med viss förskjutning. Jag går som mötande på motsatt parallell kurs med vinden in från babord (jag skall väja). 

Första båten - inga problem när jag håller höger & möter honom, samt vinkar.

 

Nästa båt ligger på en kurs närmare min egen, så jag faller av lite åt höger - bort från hans kurs. Han tycks börja "vingla" lite på kursen så jag faller av ytterligare åt höger. När han sedan återigen styr in på kollisionskurs mot mig (med vilje förmodar jag då vi hela tiden kunnat se varandra), faller jag återigen av  (nu för tredje gången). 

Nu börjar det bli nära och ögonkontakten bryts pga hans segel och vi passerar varandra med ett par meters marginal samtidigt som han muttrar något.

Efter mötet återgår han till sin ursprungliga kurs som han höll innan jag började falla av. 

 

Suck, det kändes som att han prompt skulle försätta mig i en situation där han kunde hävda sin rätt till väg om han så jagade upp mig på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LilleNo säger:

Skönt att höra att man inte är ensam om att stöta på "strebrar" därute ;-)

 

Än så länge kan jag bara räkna till en sådan seglare (i alla andra fall överaskas jag ständigt av hjälpsamhet & trevligt bemötande).

 

Min historia (ett par veckor sedan):

 

Möter två båtar i rymlig farled som ligger efter varandra med viss förskjutning. Jag går som mötande på motsatt parallell kurs med vinden in från babord (jag skall väja). 

Första båten - inga problem när jag håller höger & möter honom, samt vinkar.

 

Nästa båt ligger på en kurs närmare min egen, så jag faller av lite åt höger - bort från hans kurs. Han tycks börja "vingla" lite på kursen så jag faller av ytterligare åt höger. När han sedan återigen styr in på kollisionskurs mot mig (med vilje förmodar jag då vi hela tiden kunnat se varandra), faller jag återigen av  (nu för tredje gången). 

Nu börjar det bli nära och ögonkontakten bryts pga hans segel och vi passerar varandra med ett par meters marginal samtidigt som han muttrar något.

Efter mötet återgår han till sin ursprungliga kurs som han höll innan jag började falla av. 

 

Suck, det kändes som att han prompt skulle försätta mig i en situation där han kunde hävda sin rätt till väg om han så jagade upp mig på land.

Var i landet.. låter som "min" tjomme.

Hade han nånting på 88 i slutet av segelnumret.

Min var på södra sidan av stendörren... nästan på samma ställe där jag träffade min... "tönt" nr 1.. fast det var bara fånigt, hade inget med rätt och fel att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...