Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

7e året å jag stöter på prakticerande skitstövel nr 3

Rekommendera Poster

7 timmar sedan, Caribic410 säger:

Var i landet.. låter som "min" tjomme.

Hade han nånting på 88 i slutet av segelnumret.

Min var på södra sidan av stendörren... nästan på samma ställe där jag träffade min... "tönt" nr 1.. fast det var bara fånigt, hade inget med rätt och fel att göra.

 

Detta var på norra sidan, kommer inte ihåg något segelnummer. Endast att han hade toppluva & heltäckande klädsel, seglarvästen utanpå vindjackan, seglandes en blå Maxi 77, medan jag satt i shorts + t-shirt i solskenet.

Så nu har jag lärt mig att alla Maxi-seglare är överklädda paragraf-ridande strebrar.. ;D  

Redigerad av LilleNo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LilleNo säger:

 

Detta var på norra sidan, kommer inte ihåg något segelnummer. Endast att han hade toppluva & heltäckande klädsel, seglarvästen utanpå vindjackan, seglandes en blå Maxi 77, medan jag satt i shorts + t-shirt i solskenet.

Så nu har jag lärt mig att alla Maxi-seglare är överklädda paragraf-ridande strebrar.. ;D  

Det kanske va sonen.. "min" va ingen maxi.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle ni prova att köra motorbåt bland segelbåtar. 

Tydligen är det enda nöjet med att "segla" nuförtiden att djävlas så mycket som möjligt med alla andra? 

 

Värst är det på västkusten. 

Låg och jobbade strax söder om Sotenkanalen.

Signalflaggorna för "fartyg med begränsad manöverförmåga" i masten. AIS:en sände "restricted manouvrability". Kranen 13 meter upp i luften med en kätting spänd som en fiolsträng som försvann ner i vattnet med vinkel från kranen.

Vilt manövrerande fartyg så jetwash och svartrök yr om vartannat. 

 

Fyra segelbåtar inom loppet av ca, 20 minuter är tvungna att demonstrativt passera på mindre än 10 meter! 

Sen blev de jätteförvånade/upprörda när de hamnade i vår jetwash eller i duschen från hetvattentvätten... 

 

Fanns gott om plats att passera på säkert avstånd. 

Kan inte vara något annat än illvilja.  

 

Detta uppträdande från så många seglare har fått mig att själv lägga ner seglandet privat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snarare handlade det nog om att de var nyfikna på vad det var för konstigt flytetyg med kran som låg där och gjorde nåt mystiskt, så de ville passera så nära som möjligt för att se. Har man inte AIS (vilket de flesta knappast har) och inte kan signalflaggornas betydelse (det kan förmodligen inte så många) är det inte konstigt att de inte förväntade sig nåt ovanligt.

Jag förstår inte vad en 13 m hög kran med kätting ner i vattnet och "jetwash" (för mig innebär "jetwash" den kraftiga gasstrålen från en jetmotor, men ni hade väl knappast en jetmotor som stod och blåste rakt ut?) har för samband. Vad var det ni sysslade med egentligen???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

Snarare handlade det nog om att de var nyfikna på vad det var för konstigt flytetyg med kran som låg där och gjorde nåt mystiskt, så de ville passera så nära som möjligt för att se. Har man inte AIS (vilket de flesta knappast har) och inte kan signalflaggornas betydelse (det kan förmodligen inte så många) är det inte konstigt att de inte förväntade sig nåt ovanligt.

Jag förstår inte vad en 13 m hög kran med kätting ner i vattnet och "jetwash" (för mig innebär "jetwash" den kraftiga gasstrålen från en jetmotor, men ni hade väl knappast en jetmotor som stod och blåste rakt ut?) har för samband. Vad var det ni sysslade med egentligen???

 

 

Isåfall är inte motorbåtsförare lika nyfikna? Passerade ju massor av båtar men bara seglare som behövde passera nära? 

 

Kran, kätting mm, var för att illustrera att det borde varit uppenbart för alla att någon form av arbete pågick. 

Flaggorna kan jag ta att man inte förstår. Är ju mest till för att jag själv ska ha juridiskt torrt på fötterna.

Dessvärre är det samma sak med dykflagg. Den borde man väl kunna? 

 

Med jetwash menar jag samma som propellervatten fast med vattenjet. 

I detta fall 1300 hästar som blåser vatten i två högkoncentrerade strålar. 

På 10 meters håll kan de bjuda en segelbåt på en åktur som heter duga. 

Obegripligt hur man inte kan fatta att man kanske inte ska segla där? 

Ser ju ut som Niagarafallen i ytan. 

Självklart slackade jag av precis när de passerade. Vill ju inte visa dåligt sjömanskap. :) 

Men samtidigt stör jag ju då arbetet på däck och utsätter min egen besättning för en potentiell risk. 

 

Finns ju en massa olika anledningar till att jobba på liknande sätt som vi gjorde. 

Musselodling, sjökabelarbeten, undervattensbyggnation eller underhåll av sjömärken till exempel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att landsignaler fungerar bättre. Stora, röda varningsskyltar/flaggor är en bra start, och även gula varningsljus som blinkar eller blixtrar. Sånt signalerar fara/arbete.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde rubriken ändrast till …skitstövel nr 4. 

 

Om den andra båten har rätt till väg och får samma vrid från ”vridkrökningen bakom en ö” måste de kunna ändra kurs. Om de gör det bara för att jävlas för att de var styrbordsbåt i en klassisk styrbords babordssituation så stämmer det att de var skitstövlar, alternativt hade de inte koll när det vred runt ön. 

 

Anser fortfarande att den största skitstöveln som inte finns med bland dina första tre skitstövlar är den som kommer in för babord ”seglade dikt bidevind å vehövde hålla så hög höjd jag behövde” och därför inte höll slog sig bort från situationen. Lite udda att dessutom också börjar gnälla på ett forum när man vet att man är väjningsskyldig. 

 

Personligen tycker jag det är mycket stökigare när man möter ovana semesterseglare än på banseglingar eftersom deras uppfattade säkerhetszon är väldigt mycket större än vana kappseglare. Glömmer ibland bort mig själv och går bakom styrbordsbåtar mycket närmare än vad de känner sig bekväma med och brukar då få både arga miner och höjda röster. En halv båtlängd akter om en styrbordsbåt är långt bakom för en erfaren kappseglingsbåt men super nära för en semesterseglare. I de fallen gör jag inget fel formellt men får nog ta på mig att jag bör ha lämnat större avstånd för att vara mer hövlig. 

 

Du hade dessutom kunnat fråga om du fått gå före…

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...