Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salomaa

Motorstopp

Rekommendera Poster

Hej alla experter

Idag efter att ha åkt ca 45 min så la plötsligt motorn av å starta inte 

förrän den hade kallnat lite, väntade säkert 30 minuter. Sen gick han

igång igen, körde nåra  inuter så dog den igen. Sen starta den inte mer

och jag blev bogserad till bryggan. Motorn är en volvo penta b20,,,en 

så kallad aq130 eller vad dom nu heter. Påpekas skall att båten har

stått orörd i 10 år,,under tak. Byt tändstift och sugit ur gammal bensin

så gott det gick,,,dst är det enda jag gjort.  Motorn har gnista och såg oxå

att bensin kom till förgasarna,,,så mina herrar,,vad kan fela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag har kollat och gjort rent vattenkanalerna

och limpan såg bra ut å knappt nån rost invändigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett fel som uppkommer då det blir varmt i motorrummet, och upphör då temperaturen gått ned. Det man då först tänker på är gamla tändspolar och kondensatorer som brukar lägga av när de blir varma. Men i båda dessa fall borde det inte bli någon gnista... eller så blir det gnista med otillräcklig. Kolla även brytarspetsarna.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolen kan fela när den blir varm. Gnistan kan se bra ut, men är den för svag "slocknar" den i cylindern. Har varit med om detta i en bil, den gick, men startade den inte när den var varm. Löstes med ny tändspole. Är det samma problem borde det bli värre i ett slutet motorrum i en båt, så värt att kolla kan jag tycka.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren,,,ja tändspolen var verkligen varm,

Tänkte på  samma sak när jag letade efter felet, tändspolen var

varm till närmare smältpunkten faktiskt,,,nej men nästan säkert.

Ska köpa nytt idag, plus kondensator, brytare, lock, kablar,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har rätt resistans i tändspole och eventuell resistanskabel/förkopplingsmotstånd. Om detta blir fel så blir tändspolen kortlivad. 

 

En gammal installation kan ju ha blivit modifierad på ett felaktigt sätt.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Eld- säger:

Kolla att du har rätt resistans i tändspole och eventuell resistanskabel/förkopplingsmotstånd. Om detta blir fel så blir tändspolen kortlivad. 

 

En gammal installation kan ju ha blivit modifierad på ett felaktigt sätt.

Har inget motstånd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Salomaa säger:

Har inget motstånd

Ja då är det illa. Alltså 0 ohm? Kortslutning, kolla då att säkringen som försörjer tändspolen inte löst ut.

 

På "landsvägsvarianterna" av samma motor har jag använt Biltemas blåa tändspole, eller på en bil med öppet motorrum, Biltemas kromade högeffektspole. Denna matas normalt via förkopplingsmotstånden. Även på mina gamla volkwagnar använder jag den kromade, funkar jättebra. Men egenetligen använde både Volvo och Vw oftast en blå tändspole från Bosch.

Vid kallstart kan man koppla förbi motståndet, men jag tror inte det är nödvändigt på en motorbåt som inte används mitt i vintern.

 

Tändspolar innehåller två lindningar med många meter tunn koppartråd, som är isolerad med schellack. I princip ligger dessa lindningar i ett oljebad. I varama motorrum som på motorbåtar och gamla volkwagnar med luftkylda motorer blir det ofta ganska varmt i motorrummet. Tändspolarna kyls inte av, oljan blir varm, och schellacken smälter, det blir en liten eller stor kortis och då blir det ingen eller alldeles för svag gnista.

 

Kondensatorn skall släcka ut gnistan som man inte vill ha mellan brytarspetsarna. Om du tänker dig att du lindar ihop två remsar av aluminiumfolie med smörpapper emellan, så är kondingen konstruerad på ett ungefär. Detta "smörpapper" förtärs av av värmen, antingen blir det avbrott och då en gnista som förstör brytarspetsarna, eller en kortslurning som lägger spänning hela tiden över tändspolen som då kokar sönder... Ja i princip alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag nog att TS menade förkopplingsmotståndet när han/hon skrev "inget motstånd" och inte 0 ohms resistans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Gelis säger:

Nu tror jag nog att TS menade förkopplingsmotståndet när han/hon skrev "inget motstånd" och inte 0 ohms resistans

Ok, vanligaste felet är avbrott, oändligt antal ohm, visas på multimetrar med ett sträck eller en etta.

Hursomhelst är det lika bra att byta alla tänddelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle övervägt byte till "brytarlöst" istället!? Finns nog en del prisvärda alternativ fortfarande?

[Strömfördelarens lager på gamla motorer börjar oundvikligen glappa med tidens tand, kan lätt omöjliggöra inställning av korrekt brytaravstånd. Detta med brytaravstånd (vanligen 0,4 mm) är mycket känsligt för glapp hos utslitna strömfördelare (eng "distributor").]


Kompletta strömfördelare är dyra, förmodligen omöjliga att ens hitta "original" i nyskick längre? Bland annat därför finns "brytarlösa" tändsystem som eftermarknad. (Finns nog många exempel på bra fabrikat om du googlar?)


För även slitna strömfördelare kan bli som nya ifall brytarna ersätts med modernare vinkel-avkännande detektorer. Funkar nog sedan alldeles utmärkt i rejält många år framåt, detta utan den gamla onda tidens klassiska "ställ in tändningen". Försöker i bilden nedan visa varför axialglapp påverkar gamla mekaniska brytarspetsar (men knappast moderna vinkelavkännande detektorer)...

Bildkälla: denna UTMÄRKTA YOUTUBE-FILM.
brytarglapp.jpg.2e0ff080e147d9162a4ca10f6cd763ef.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använde denna modellen, " no name" brukar finnas på Ebay, ibland på Tradera.

Passar Boschfördelare till de flesta europeiska motorer, fyra eller sexxylindiga, möjligen dinns dessa även för V8:or, men sådana har jag inte konverterat till brytarlöst.

Vill man iinte handla på Ebay finns dessa billigare satser hos Dalhems också.

image.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Salomaa säger:

Har inget motstånd

Och du vet att det ska vara så??

Är det 1,5 eller 3,0 Ohms tändspole?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ George Ohm: "No Name" är nog ett gott val! :-)
            [Fanns/finns andra billigare "NoNamnes" där man slapp undan billigare genom att behålla sin gamla och kanske glappiga strömfördelare,  i sådant fall pillar man in detaljer som endast ersätter själva brytarspetarna inuti strömfördelaren. (En billighets-lösning men en bra sådan kan jag tycka, dumt att byta hela strömfördelaren om axelglappet bara är runt 0,2 mm. Med borttagna mekaniska brytare - ersatta med "vinkelkännande" snarare än "axelglapp-kännande" - så kan man gott fortsätta att köra med sin gamla slitna original-strömfördelare!?)]

          Finns f.ö. bra videor sökbara på nätet för bilder/film kan ibland enligt talesättet säga mer än tusen ord. Sådana uppsökta filmsnuttar är naturligtvis av olika kvalitet, tydlighet och djupgående angående detaljer beroende på "youtube-källan".


Nå, MITT FILMTIPS angående skickligt hopkomna(*) serier av "koncentrerad" motorkunskap!
Vi forumsvarare får ofta "tjata" om precis samma grejor år efter år, här kan alla liksom se/uppleva varför. (Inte bara elektriska grejor som bensinares tändgnista, även förgasares funktioner inre funktioner visas.)  Liksom mycket annat, allt helt gratis!!

         I det länkade filmklippet ovan startas klippet strax innan rubriken "dwell angle", den är viktig för motorns funktion men även för tändspolens "trivsel o hälsa". Kan lätt överhettas ifall detta med "dwell angle" (läs: att typ bristande frekvens av bladmåtts-justeringar mellan de slitbenäga brytarspetsarna med tiden ändrar tändspolens "livs/trivelmiljö", att den kort sagt kan överhettas!?

[ *) Ständigt ytterst skickligt utformade animationer kombinerade med filmbilder, vad mer kan man egentligen begära av en internetsajt? Sajten innehåller alltså många filmsnuttar av samma pedagogiska toppkvalitet, djupdyks i många av motorers funktioner.  Haha, säger rent av ... Just enjoy! A masterpiece filmseries in the field off making boatmotors understandable!? Vete fan, nåt ditåt? :-)]     

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Vi forumsvarare får ofta "tjata" om precis samma grejor år efter år, här kan alla liksom se/uppleva varför. (Inte bara elektriska grejor som bensinares tändgnista, även förgasares funktioner inre funktioner visas.)

 

OT-fråga: finns det sökfunktion på detta forum? Jag hittar i alla fall ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kane säger:

 

OT-fråga: finns det sökfunktion på detta forum? Jag hittar i alla fall ingen.

Sitter med telefon nu så vet inte om samma sak gäller på dator men i telefonen finns det en sökfunktion (förstoringsglas) längst upp i den svarta topplisten där navigationen också finns. Kan bland annat söka i specifikt ämne, specifikt forum eller bland alla ämnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pezlin säger:

Sitter med telefon nu så vet inte om samma sak gäller på dator men i telefonen finns det en sökfunktion (förstoringsglas) längst upp i den svarta topplisten där navigationen också finns. Kan bland annat söka i specifikt ämne, specifikt forum eller bland alla ämnen. 

Tack! Inte helt lätt att hitta jämfört med andra forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Nu bytt alla elektriska delar såsom tändspole, brytarspetsar, kondensator,

fördelarlock, tändkablar, nya stift, etc,,,Och efter detta startade inte motorn,,,

men startade innan jag bytte allt. Kan inte begripa detta, ställde in brytarna

på 0.4 mm som det ska vara. Bytte plats på tändspolen längre bort från

motorn och det var det enda jag gjorde "om",,,,så kablarna är rätt. Blev så

besviken så jag kollade aldrig gnistan utan åkte hem,,men sitter å grubblar

nu var felet kan vara? Mera ideer gott folk,,,

Köpte grejerna på mekonomen och dom hade även grejer till penta motorerna.

Redigerad av Salomaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tändspolen jord/minus ?

Är inte säker om den behöver det men det är säkert någon som kan svara på det.

Mvh Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Amiga säger:

Har tändspolen jord/minus ?

Är inte säker om den behöver det men det är säkert någon som kan svara på det.

Mvh Peo

Tändspolen skall ha plus från tändningslåset och "minus" från brytarspetsarna. Kopplar man konstant minus så blir det ingen puls till tändspolen och ingen gnista.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på höljet på tändspolen eftersom den är flyttad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...