Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
torso500

Vilken motor?

Rekommendera Poster

Hej!
Vi är ute efter lite köpråd på en passande motor till en Torsö 500. Båten är c:a 5m lång och 1.70m bred. Vikten är omkring 200 kg (plastbåt).
Båten är precis inköpt, så ingen premiärtur har skett ännu. Båten är idag årdriven, och det är ingen glädjehöjare direkt.

Båten kommer att användas nära kusten i Öresundsregionen.

Vi har funderat en hel del på elmotor, men vi är lite misstänksamma på actionsradien. Efter att ha läst en del om elmotorer verkar det som att motorn skall ha åtminstone 20-25kg dragkraft. Jag inbillar mig att denna båttyp är relativt tung att driva fram, varför vi lutar mer åt en traditionell bensindriven motor... Rätt eller fel?

Vi har inte tänkt att försöka oss på att testa några maxfarter, utan är mer ute efter att puttra runt och fiska lite. Trollning kommer ske. Vad tror ni motormässigt lämpar sig bäst för oss? Tror ni en 5-10hk skulle räcka, eller bör vi kliva upp en bit i effekt?
Lång eller kort rigg?

Bifogar även ett par bilder så att ni kan få en uppfattning hur båten ser ut.

Tacksam för all hjälp vi kan få
 

DSCF3222.JPG

DSCF3205.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor kommer att begränsa dig ordentligt om du inte fyller båten med batteri.... Eftersom det är en deplacementsbåt med en realistisk fart på kanske 4-5 knop, skulle jag rekommendera en liten bensinmotor. En fyrtaktare på sisådär 6-7 hästar skulle göra jobbet. Av bilden att döma, lång rigg.

Redigerad av ziggemannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...