Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AdrenaLinus

Fågelskrämma mot fågelavföring

Rekommendera Poster

Fåglar bajsar ner båten. Jag behöver en fågelskrämma eller dylikt och söker tips!

 

Mestadels är det sädesärlor som sitter och bajsar på båten. På bara ett dygn är båten totalt nerbajsad. Båten är en segelbåt som ligger på boj en bit ut i vattnet utanför Luleå i Norrbotten. Jag söker tips efter fågelskrämmor eller dylikt som kan avleda de spillningsglada fåglarna. Tack!

 

/Linus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med en plastorm mot måsar utan resultat. Kommer nog försöka få till linor att spänna upp så att fåglarna inte kan sätta sig till nästa år. Får bara hitta en lösning som är lätt att plocka upp/ta ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske sånt där tunt grönt nät som man använder för att skydda växter mot fåglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra hamnen där min båt låg, hade en båtägare satt upp en uv, en sådan där som vred på huvudet i vinden.

Här var det måsfåglar som bombade båtarna, och dom lät väl sig skrämmas i 14 dagar, sedan var de tillbaka och hade tillockmed bajasat på ugglan.

Det finns ju de där jätteliga roterande fågelskrämmorna, hondrar ju iallafall fåglarna från att landa.

Sedan kan man spänna upp en lina med buntband som också hindrar landningsförsök.

Men fåglarna, iallafall måsar, släpper sin avföring i flykten, och då hjälper inte dessa fågelskrämmor så värst mycket.

 

Sedan finns ju de där drakarna som är formade som rovfåglar, dessa ser man mycket av i stan, kanske de är effektiva mot småfåglar...?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl iofs sant att måsar skiter i flykten men den skiter definitivt även när de sitter stilla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Pezlin säger:

Det är väl iofs sant att måsar skiter i flykten men den skiter definitivt även när de sitter stilla. 

Det ena utesluter inte det andra.

 

Att kunna skrämma bort eller avleda fåglarne fungerar bara i stunden.

Jag tror att den enda lösningan är att skydda båten med en extra kapellduk ovanpå den ordinarie.

 

Jag har även sett att man hängt upp CD-skivor som ger solreflexer, kanske skrämmer det en och annan pippi, men det är effektivare mot älgar och rådjur, men sådana är sällan problem för båtägarna som vill hålla sin båt ren.

 

Det lär finnas apparater som alstrar ljud också, inte bara för att skrämma gnagare, utan även för fåglar, men jag vet inte var man köper sådana, kanske på Conrads?

 

Sedan gäller det ju att se till att det inte finns personer i närheten som matar fåglarna.

Jag har sett hur såväl yrkesfiskare, som fritidsdito slängt ut fiskrens till måsarna, förutom att de för att herrans liv skitar de också ned måsarna alltså...

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten mini-anekdot ang plastormar. Vår senaste plastorm blev tagen av en mås... den kändes sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Jag har installerat en uggla med solceller som får lysande ögon när det blir mörkt och hoar när något rör sig framför den. Fåglarna tycks inte skrämmas av ugglan och de har bajsat på den.  Två plastormar och en kromad vindsnurra gav inte heller något resultat.

 

Nu har jag spänt upp en tråd runt båten där jag har fäst små bitar av en svart sopsäck som dansar i vinden. Vi får se om det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blänkande material som svajar i vinden (om det blåser) ska tydligen fungera. Ultraljudskrämmare fungerar på gnagare men lämpar sig inte för fåglar eftersom dom inte hör dessa ljud. Bättre i så fall med inspelat rovfågelljud eller tex några träbitar som smäller ihop då och då. Leksaksormar fungerar ibland. Trådar strax ovanför ytan där man inte vill att fåglar ska sätta sig. Finns även "fågelpropellrar" som svänger långsamt om det blåser. Prova på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...