Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Låg spänning från generatorn?

Rekommendera Poster

Har haft laddproblem med min VP 4.3 GXI sedan jag köpte båten begagnad för två år sedan. Då visades en laddspänning under 13V på displayen. Efter tips härifrån forumet bytte jag den spänningsätande diodavskiljaren mot ett skiljerelä, och sedan dess visas 13,7-13,9 V. Är inte det också för lågt? Spänningen varierar heller inte med motorns varvtal. Remmen verkar spänd och hel.

Till saken hör att det ska finnas en gul sensorkabel från generator till batteribank. Den kan jag inte hitta på generatorn eller vid batterierna. Är denna ersatt med någon annan funktion i EVC-systemet?

Tacksam för alla råd och synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min generator från 90-talet är märkt 14,0V. Då är inte 13,9V onormalt. Spänningen ska vara konstant oavsett varvtal, det sköter regulatorn om.

Alla generatorer har inte sense-kabeln åtkomlig, kolla specen på generatorn om den ska finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma motor x2 i min båt och har haft samma problem. Dessa generatorer har ingen senseledning vad jag har kunnat hitta. Jag monterade för några år sedan CTEK D250S+Smartpass men det var ingen hit då jag aldrig kom över ~25A laddning. Till i år åkte CTEK-burkarna ur och jag monterade istället en Sterling "alternator to battery charger" och drog redigt kablage direkt från B+ på generatorn och har nu problem med att jag passerar de 100A min Nasa BM-1 klarar... :-)

 

Min rekommendation blir alltså att skaffa en Sterling A-B charger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset, ska kolla upp Sterling!

Kan sensefunktionen möjligen vara integrerad i EVCn? Det går ju en kabel med spiralhölje bakåt mot EVC-enheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag EVC och kan därför inte säga med säkerhet men jag tror inte att det påverkar. Kolla på baksidan av generatorn, jag gissar att du bara har B+, jord och kabeln med spänning till fältlindningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Bobba säger:

Jag har samma motor x2 i min båt och har haft samma problem. Dessa generatorer har ingen senseledning vad jag har kunnat hitta. Jag monterade för några år sedan CTEK D250S+Smartpass men det var ingen hit då jag aldrig kom över ~25A laddning. Till i år åkte CTEK-burkarna ur och jag monterade istället en Sterling "alternator to battery charger" och drog redigt kablage direkt från B+ på generatorn och har nu problem med att jag passerar de 100A min Nasa BM-1 klarar... :-)

 

Min rekommendation blir alltså att skaffa en Sterling A-B charger.

Det där skulle jag vara försiktig med. Vilken laddspänning lägger den på för att få batterierna att sluka 100A ?  Du måste nämligen i normala fall ha en rejält häftig batteribank (500-1000Ah) som dessutom är urladdad för att nå dessa strömmar.

 

Tänk på att det är batterierna som bestämmer hur mycket laddning de vill ha. Inte som laddning av många andra batterityper där du kan "trycka" i ström.

Det är ytterst sällan mina 400Ah slukar mer än 25A, och då är det inte speciellt länge de ligger där. Att höja spänningen över 14-14,5V (som krävs för att stressa i mer i ett blybatteri) är inte nyttigt alls....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under mina år sett många olika laddare och anordningar som ska optimera laddningen lanseras med stora trumman, ingen har väl levt upp till reklamen, utan varit mest till glädje för batteriförsäljarna.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Det där skulle jag vara försiktig med. Vilken laddspänning lägger den på för att få batterierna att sluka 100A ?  Du måste nämligen i normala fall ha en rejält häftig batteribank (500-1000Ah) som dessutom är urladdad för att nå dessa strömmar.

 

Sterling stressar ite batterierna men håller uppe spänningen under laddningen vilket generatorn inte gör. Det funkar! Dessutom övervakas både batterierna och generatorns temperatur.

Det finns mycket skrivet om Sterling på de utländska forum och alla som har egen erfarenhet är mycket nöjda, jag kollade mycket noga innan jag köpte. Fungerar även som skiljerelä.

En vanlig generator fungerar bra i bilen men är nog det sämsta sättet att ladda batterier i en båt.

En rejäl batteribank gör att det fungerar bättre, ungefär 3 ggr större batterikapacitet än vad generatorn ger funkar.

Alternativet är en intelligent regulator till generatorn men Sterling är enklare att koppla in och fungerar med flera generatorer.

Det har funnits/finns div mystiska burkar som ska bättra på laddning men som mest minskat batteriernas livslängd. Sterling fungerar (det finns även andra men de är bara dyrare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara alls med min batteribank. Jag har 425Ah Leoch Deep Cycle AGM-batterier. De är specade för laddspänning upp till 15V men jag har satt Sterlingen på 14.4V för att ha lite marginal. Normal bulkladdning av bra AGM-batterier är 30% av kapacitet vilket i mitt fall blir ca. 125A. Inga konstigheter alls och skönt att kunna skjuta i ett par dygns förbrukning på en timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, IngemarE säger:

Det är ytterst sällan mina 400Ah slukar mer än 25A, och då är det inte speciellt länge de ligger där. Att höja spänningen över 14-14,5V (som krävs för att stressa i mer i ett blybatteri) är inte nyttigt alls....

 

Då är det nog dags att se över din batteribank. Med en vilospänning innan motorstart på 12.7V på förbrukningsbanken (~85% laddningsstatus) tar mina Leochbatterier emot 40-60A ganska så länge med en laddspänning på 14.4V. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...