Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Krille_persson

Gamla segel

Rekommendera Poster

Jag har köpt en gammal Rock 20 och storseglet är ganska gammalt, slitet och slappt.

 

Går det att fixa till, göra lite styvare eller fastare?

 

är inte så erfaren när det gäller segling,

 

mvh/Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig.

Nä jag tror att det är ingen mening att göra något med ett gammalt segel, försök att hitta ett bättre begagnat eller ett helt nytt från något billigt ställe typ tuss segelmakeri finns att hitta på nätet. att börja segla med för gammalt segel gör att det bara lutar och du får ingen fart i båten..

Redigerad av Anders-pe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men släng inte det gamla. Skadar inte med reservsegel, tycker jag. Även ett dåligt segel är bättre än ett trasigt segel, om olyckan skulle vara framme.


Annars kan man ju tillverka ett ankarsegel för akterstaget, för att minska svaj när man ligger på svaj... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Annars kan man ju tillverka ett ankarsegel för akterstaget, för att minska svaj när man ligger på svaj... :)

 

 

Till min bohusjulle var det med en pytteliten fock. Lät segelmakaren sy upp en större fock.

 

De senaste 15 åren, har jag haft med mig den lille jullefocken att ha som ankarsegel på mina "större" båtar.

 

Jag har inte använt det en enda gång! :unsure:

Hur många av Maringuidens seglande medlemmar använder regelbundet ankarsegel vid svajankring, eller har använt över huvud taget!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett någon med ankarsegel hissat vad jag vet...

Som tidigare skrivits är det nog det enda raka att beställa ett nytt segel. Snart kommer "höst-rabatterna" då man får seglen levererade i vinter/innan våren. 

Att hitta ett begagnat storsegel som passar och är i bra skick till en såpass liten båt kräver mer än skitmycket tur. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej, men det förekommer ju. Gissar att några få kvadratmeter räcker gott, så det tar obetydligt med plats ihopvikt och väger väl under kilot.

Jag seglade med rejält urblåsta segel på vår Seacat och hade massa skoj med den båten. Så länge nåt inte är helt oanvändbart tycker jag personligen det är synd att slänga det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...