Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Hur laga skadad akter?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har en akter på min segelbåt som är skadad på ytan på ett par ställen, troligtvis genom påkörning av bryggor när man har backat in. Det är tidigare ägare som gjort detta så egentligen vet jag inte, men det kvittar. 

 

Egentligen är det inget problem förutom att man ser skadorna om man är nära. Men jag vet att de finns där och tänkte nu försöka dölja dem. 

 

Det bästa hade varit att lägga på en mjuk V-gummilist runt om men jag är tveksam att den går att runda utan att det blir veck på listen och det funkar ju inte. Det är 2,5 meter som bredast upptill och 1 meter längst ner. Finns det någon form av krymplist tror ni? Eller har ni någon annan lösning på problemet?

 

På bilden ser ni skadorna och formen på aktern. Inte stora men som sagt märkena finns där. 

FullSizeRender.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rostfri plåt fungerar för en del. Tidigare ägare hade nog behövt plåtsko hela aktern. Bryggfender brukar också funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte tänkt fortsätta traditionen att backa in i bryggor så kan du ju laga skadorna med gelcoatspackel.

 

Mackey

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Silvertejp skall man inte förakta! ;-)

(Bilden lånad från 'Förra ägaren...' )

 

Siver är guld.jpg

Redigerad av Larsakelarsson
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, Mackey säger:

Om du inte tänkt fortsätta traditionen att backa in i bryggor så kan du ju laga skadorna med gelcoatspackel.

 

Mackey

Jag har aldrig backat in så det kommer nog inte hända. Men visst kan det vara så att man klipper aktern i en för snäv och snabb gir på väg ut när man legat långsides.

 Det är reparerade skador, och så klart av varierande kvalité, så det är att dölja detta jag vill göra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om det är lagade skador bilden visar fötstår jag att du vill dölja dessa. Jag trodde det var olagade skador.

 

Kan det vara ett alternativ att lacka en snygg rand i någon lämplig färg?

 

Om det går att hitta en lämplig list i samma material som en relingslist kan det kanske gå att värma den ordentligt och sträcka den så att den inte veckar sig.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Enklast" är väl att laga i med gelcoatspackel - om man kan får tag på någorlunda rätt färg (eller blanda) 

Är man snitsig och konstnärligt lagd, skulle man kunna måla kanten i en bård i en avvikande färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan, Mackey säger:

Jo, om det är lagade skador bilden visar fötstår jag att du vill dölja dessa. Jag trodde det var olagade skador.

 

Kan det vara ett alternativ att lacka en snygg rand i någon lämplig färg?

 

Om det går att hitta en lämplig list i samma material som en relingslist kan det kanske gå att värma den ordentligt och sträcka den så att den inte veckar sig.

 

Mackey

Jo det är så det är, redan lagade skador. Vissa bättre och vissa har till och med lossnat delvis. 

 

Det är det jag helst är inne på att hitta någon list som går att värma och böja utan veck. Nog har man sett lister som svänger utan att det blir bucklor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan, Thallatha säger:

"Enklast" är väl att laga i med gelcoatspackel - om man kan får tag på någorlunda rätt färg (eller blanda) 

Är man snitsig och konstnärligt lagd, skulle man kunna måla kanten i en bård i en avvikande färg.

Hade jag haft den ådran så visst är det ett alternativ. Men jag vågar mig inte på att kladda. 

 

Förra ägaren har målat om hela akterspegeln så den är vitare än övrig gelcoat, som har gulnat. Det syns inte på bilden utan bara då man är nära.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kanske kunna göra en "avgjutning" med modellera, därefter i formen jämna ut alla skador, göra en "hanplugg" och sen plasta en list i den som passar perfekt, utan att nåt behöver böjas eller bockas. Med reservation för att jag aldrig testat själv. Men hade jag varit i din sits hade jag troligtvis försökt med detta först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
15 minuter sedan, Thallatha säger:

Vad har han målat med för färg!?

Vet inte vilken färg han har målat med men det är en halvmatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Silverfox59 säger:

Vet inte vilken färg han har målat med men det är en halvmatt. 

Då är det ju svårt med gelcoatspackel.

Det låter ju nästan som du skulle behöva måla om hela akterspegeln, eller så göra den konstnärliga bården :o

Det behöver ju inte va så svårt. Maskera med vattenlinjestape - är inte den lite tunnare  och så måla i en vit nyans som ligger  så nära de två nyanserna som möjligt. Du får ju spackla upp skadorna först och slipa slätt.

 

Sen finns det ju sån färg som sträcker sig. Hade det inte varit på förkommen anledning, så skulle jag  rekommendera dig att segla till Kungshamn och gå in i Fisketångens hamn/ som ju är den södra sidan av Springets småbåtshamn (där jag har mina båtplatser) och så lägga dig vid Fisketångens varv. Det är ju där som Hedbergs industri håller till. De som säljer den holländsk färgen - som sträcker sig.

 http://www.de-ijssel-coatings.se/

Innehavaren påstår att han kan blanda vilken nyans som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...