Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Modesty77

Raspberry pi - från 12v till 5v

Rekommendera Poster

Hej

 

Ser att det är flera av er som har har installerat Raspberry pi i era segelbåtar.

 

Undrar hur ni löste det med strömförsörjningen, alltså från 12v batteri till 5v som Raspberryn vill ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett enkelt sätt är USB-uttag.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DC/DC Buck omvandlare. Typ DENNA. Den typen använder jag ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är Raspberry känslig för att få rätt spänning, eller kan spänningen få variera? USB borde väl vara enklast. 

Vad kan man använda en Raspberry till förutom att visa filmer och spela mp3. Vore kul med förslag på fler tillämpningar för segelbåt/motorbåt.

 

 

Redigerad av per_62
Justering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst fungerar USB omvandlare men dessa är av ytterst olika kvalitet, jag föredrar nog en ren DC/DC omvandlare av buck-typ som dessutom har god verkningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

.... kan man använda samma DC/DC omvandlare av buck-typ för flera brukare?

 

Tänkte koppla nån slags skärm till Raspberry Pi  ( kanske tablet som jag har liggande hemma) och undrar om jag behöver en till  DC/DC omvandlare av buck-typ för det? eller om jag kan koppla både Pi och tablet på samma omvandlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara något problem bara omvandlare kan ge tillräckligt med ström. Men för 10 spänn styck så sätter jag helst flera. Så gör man ju tex i en mobilstation, där sitter mängder med omvandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok... då köper jag några stycken :)

 

det är väl så man ställer in de 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Under åren har jag varit med om att någon lagt av så det är bra med någon i reserv. Jag brukar inte belasta med mer en ca 2A, de blir onödigt varma annars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har fått en massa fina svar. Skall bara komplettera med att Raspen, som jag kallar den, är väldigt känslig för spänningen. Så vanliga "laddare" skulle jag passa mig för. Det går att bygga egna åsså om man är händig. Säkrast köpa ett på Kjelle el motsv  å som är switchad, det finns även sk stepdown kretsar man kan fixa själv om man är lagd åt det hållet.

 

Nästa råd är att inte belasta eller använda  den +5 V pinne som finns på Raspen, Se sedan upp med ALLA GPIO pinnarna, de är ruskigt känsliga för överspänning. 3V som gäller. Om du skall använda dem så kör med optokopplare eller spec kretsar, finns en uppsjö av, så man inte belastar pinnarna. Jag har använt "upp" 22 st å har bara 4 kvar i mitt projekt.

 

Skärmen jag har är en vanlig platt VGA, Finns speciell aktiv adapter att köpa mellan Raspens HDMI utgång å VGA på andra sidan. Den tolkar å kopplar upp nästan vilken skärm som helst för övrigt.

Ladda ner operativa systemet å stoppa in det i ett micro minne. Anslut en mini WiFi dongel till USB anslut vanlig tangentbord-usb å slå på strömmen. Klar att surfa å har en massa program färdig. En hel liten dator som kan allt direkt, nåja, nästan.

 

Det bästa är att sen kan man programmera den å få den att göra vad man vill, men då är vi inne på annat. Många har den som musikmaskin. En del har den som navigator-sjökort-GPS maskin ombord. Det blir nog även mitt nästa projekt.  Den går att programmera till att samköra saker osv.

Själv håller jag på å ersätter det tidigare datorstyrda systemet jag programmerat  för uppvärmningen å skall köra med Raspen istället. Fastnat lite med programmeringen för servomotorerna, men om en månad till skall den styra igen hoppas jag.

 

Berätta gärna mera senare hur det går, läge öppna en Segel-Rasp-paj tråd?

Önskar skön seglats resen av sommaren, som det inte har varit mycket med i år.

Ruskpricken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten störning som började med att jag gärna ville plocka isär grejer och se hur saker fungerar inuti. Med tiden lärde jag mig att man kan mäta istället. Lite mindre destruktivt.

Så när jag köper typ en DC/DC omvandlare som ovan så plågar jag den ganska rejält, tittar på utsignalen mm.

Sådana här grejer som säljs på eBay är överskott från någon produktion, det är ingen som sitter hemma och löder ihop för att sälja och tjäna en förmögenhet på.

Prylarna kan vara överproduktion eller att någon komponent sitter snett men de som inte funkat har varit trasiga när de kom (DOA. Någon enstaka har gett upp men kvaliteten är genomgående god.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att ha Raspberry Pi i båten både som underhållning för barn ( filmer och liknande) men även som navigerings dator.

 

Det kommer bli min lilla projekt under vinter, just nu håller jag på och köper in nödvändiga ”ingredienser” :)

 

Det skulle vara jätte bra om vi kunde ha en egen tråd om hur man installerar Rasperry Pi i båten, det är en jätte bra och framför allt billigt dator som alla kan ha nytta av.

 

Dock vet jag ej om jag är rätt person att öppna tråden om Rasperry Pi eftersom mina kunskaper i ämnet är minimala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...