Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fyrkrafs

GPS/plotter/ekolod - Något som duger?

Rekommendera Poster

Har senaste dygnen doktorerat i ämnet på nätet, kom fram till att Simrad inkl givare och sjökort för 8000 pengar kanske kunde vara en bra affär men.. 

 

Det hela slutade med tre butiker och jag provkörde samtliga stora/frontade märken i butikerna = inget imponerade. Vet att jag har lite svårt för GPS-enheter generellt, ex. kollat på specifika till motorcykeln tidigare men samtliga verkar vara byggda med U-landsteknik och prissatta av NASA på ett ungefär. För att vara lite anspråkslös eller vad jag ska kalla det så skulle jag tveka om de så kostade 500 pengar. Jag siktade naturligtvis in mig på de som kostade ungefär samma som Simrad men icke, testade även 15 000-30 000 mackapärerna och de var förvisso inte fullt lika trötta att navigera i men något high end har jag svårt att frambringa. 

 

Sen kan det naturligtvis vara som så att det som simuleras i butikerna har sina begränsningar men om de frontar så dåligt kan jag inte förstå att de säljer alls. 

 

Men jag är inte bitter =) Kan någon få mig att förstå vad som är bra och varför? Jag ser bara halvtrötta menyer, sega touchskärmar och utan touch känns som att betala för en 90-tals mobil till kostnaden för en dagens. 

 

Alternativet kunde kanske vara något utan skärm som man kopplar till mobil eller padda men är programvaran fortfarande lika trött blir jag troligtvis inte mycket lyckligare av det. 

 

Bring it on - vad kan man förvänta sig med dagens teknik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja kör med ett enkelt garmin 300 ekolod ,pappers sjökort,men åker inte långa sträckor,

inte impad av navigatorer mm,har dock en  analog gps knopmätare fabrikat wema,den gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte vad du ogillar. Verkar mest vara att de är sega?

Jag kör en Garmin 4010 från 2010 med anslutet ekolod och det är bara två saker jag saknar. Det är att kunna skicka rutter direkt från paddan via wi-fi och att plottern ska kunna lagra fler rutter. 

Snabbheten ser jag inte som något problem. Räcker till för mig men skulle jag köra +50 knop så kanske den inte räcker. 

Touch har för- och nackdelar. I en båt vid sjögång hävdar jag att knappar funkar bättre. Touch är bättre när man skapar rutter, vilket jag gör i paddan eller på datorn. 

Men visst kan jag hålla med om att de processorer som sitter i plottrarna ofta är långt segare än på nyare datorer. 

Ps. Du kan ju alltid köra plotter på en dator. De nyare med SSD är ju väsentligt stöttåligare än de gamla med HDD. Hir du sen ska koppla ekolod till vet jag inte men det kan du säkert få hjälp av någon anna här på MG med. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på Simrad/B&G/Lowrance. Lätta att förstå sig på. Utbyggbart åt alla håll. Kan använda Navionics och/eller C-map kartsystem.

Jag har en NSS med både knapp och touch, suveränt. Snabb också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vore inte fel att kunna förlita sig på ett en passare och sjökort men som medioker orienterare på sin höjd tar jag gärna hjälp av tekniken om möjligt =) 

 

Tror B&G var den enda som Jag tyckte hade en vettig touchskärm, tyvärr pep den varje gång skärmen nuddades och jag mäkta inte med att lista ut hur oljudet skulle stängas av. Skulle nog behöva en kurs i ämnet dock, försökte få fram skarpare och logiska bilder av ekolod men fick mest fram en blandning av foto och regnbågens färger av myrornas krig.. sa inte mig så mycket tyvärr. 3D för ekolod verkar användbart men kanske bara återfinns i för dyra apparater.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Touchljudet går att stänga av. Jag använder mest touch tycker det fungerar bra och betydligt bättre än andra plotters. NSS:en har en ratt också, den använder man främst till att zooma med. Det är helt oslagbart.

Mina plottrar är Simrad NSS 7 evo2 och B&G Vulcan 7. Till dessa finns olika 3D ekolodsgivare, downscanning och structure scan. Dessutom finns framåtseende givare. Utbyggbart, alltså.

Dessutom kan man koppla in världens i särklass bästa småbåtsradar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Dessutom kan man koppla in världens i särklass bästa småbåtsradar.


Som är...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Fyrkrafs säger:

Jo det vore inte fel att kunna förlita sig på ett en passare och sjökort

 

Jag tänkte samma när jag läste TS inlägg, fast du glömde transportör och magnetkompass - men det är väl självklart för navigationskunniga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar som mest i 10 knop och har en liten Lowrance 5tum skärm med nedåtriktat ekolod samt Navionics sjökort. Har alltid papperssjökort framme och använder plottern som stöd för att hitta fram bland kobbar, skär och alla grynnor i Stockholms skärgård. Ekolodet är nästan det bästa stödet men det ger djupet rakt ner, skulle vara optimalt om man kunde få en uppfattning om djupet i ett område ca 50 m framför båten samt även i en zon i sidan om. 

MEN med något utzoomat sjökort på plottern så försvinner ibland både grynnor och prickar vilket är irriterande och kan leda till oönskade grundkänningar. 

En större skärm skulle underlätta men är inte helt nödvändigt om man även har papperssjökort och följer med på färden. Att enbart förlita sig på plottern känns inte helt bra samt att kunna hänga med i papperssjökort och kunna navigera utan plotter kan vara en säkerhetsfråga. Trots allt kan en plotter sluta fungera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, raol säger:


Som är...?

Navico bredbandsradar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...