Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tennskjaer

Startproblem Perkins + div frågor

Rekommendera Poster

Jag har köpt en äldre Norsk träbåt med en Perkins motor som inte startar.

Jag har provstartat med tre batterier inkopplade och motorn går inte runt så nu har jag kört fast.

Spänningsmätning före och under provstart 12 v / 8 v.

Har inte hållit på med en dieselmotor tidigare så tips på vad jag bör undersöka mottages tacksamt.

 

Bak på motorn sitter en del som jag inte vet vad den gör. Min gissning är att det går att frikoppla motorn från propelleraxeln.

Någon som kan förklara vad detta är?

 

Motorn är en 3 cylindrig Perkins med en VPP (variable pitch propeller) men jag har inte hittar vilken modell av motor det är.

WP_20170727_11_22_50_Pro_LI.jpg

WP_20170727_11_23_27_Pro_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl självaste reverseringsmekanismen, alltså den som vrider propellerbladen när båten ska köras framåt resp. bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Går motorn runt om du försöker dra runt den för hand med en nyckel vid främre remskivan på vevaxeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat och dra runt motorn på remskivan. Den rör sig inte med ca 200 Nm på spärrskaftet vilket jag antar ska räcka. 

 

Reverseringsmekanismen för vridning av propellerbladen trodde jag var hydraulkolven i slutet på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget som låst sig i backslaget som håller motorn?

 

Man ser att regelaget till backslaget har kopplats bort, backslaget har mekanisk fram och back och hydrauliskt ställbar propeller.

 

Tänker bara lite högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det närmast svänghjulet är en frikoppling, mycket riktigt har du en hydraulkolv längre bak som vrider bladen. Verkar som själva motorn sitter fast då. När var den igång senast? Lyft topplocket och kolla hur loppen ser ut, inte något stort jobb och packningarna kostar inte många kronor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att TS  säkerställer var det har låst sig innan han börjar skruva isär saker och ting.

Till exempel lägger backslaget i neutral och kollar om han kan baxa maskinen, och att han kan rotera propelleraxeln fritt, och på så sätt ringa in problemet.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Lodka säger:

Det närmast svänghjulet är en frikoppling, mycket riktigt har du en hydraulkolv längre bak som vrider bladen.

Ja det verkar så. Manövern till kopplingen har kopplats bort, sätt dit den och se om kopplingen går att röra. Den ser ut att vara i friläge men det är inte säkert.

Sen skulle jag nog lyfta toppen och titta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

I de fall jag råkat ut för där backslag eller för den delen alla möjliga sorters transmissioner som låst sig av en eller annan anledning så brukar motorn gå att röra lite lite grann. Så distinkt är sällan drivlinan att det inte finns lite glapp. Däremot finns det inget som säger att det bara är ett fel, kan ju vara både låst backslag och rost i cylindrarna. I TS fall tycker jag mig se enbart en frikoppling och inget backslag?

Hur ofta stöter man på en helt låst propelleraxel? Osannolikt men inte troligt. 

Däremot ser det ut som en reduktion mellan frikoppling och reverseringens hydraulkolv, kan den skurit eller rostat ihop? Men ändå borde man med en nyckel i motorns framkant kunna rubba den fram och tillbaka lite lite grann om motorn är helt ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vredet till växeln/kopplingen var trasigt så jag tog bort vajern från armen för att försöka röra på den men utan framgång. Nu har jag lyckats få den att röra sig lite efter lite hjälp av WD-40 och hammaren.

 

Propelleraxeln går att röra efter flänskopplingen på axeln mot växellådan lossats. Nu funderar jag på att lossa även växellådan för att kunna utesluta den eller motorn.

 

Har också hört att man kan hälla lite olja i cylindrarna genom att lossa spridarna för att lossa en fastrostad motor. Något att tänka på då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle nog avråda dig till att röra motorn innan du lyft topplocket. Har du rost där och du tvingar runt den även med olja i cylindrarna så är risken överhängande att du knäcker eller kilar fast kolvringarna i kolven med medföljande nedplockning av hela motorn som följd. Bättre då att se in i loppen och med fin smärgelduk med olja slipa bort rosten om det inte är gravrost. Då har du mycket bättre chans att få liv i motorn med minimal insats. Har du rost i cylindrarna så behöver säkert ventilerna i toppen slipas med. Delar till den motorn kostar inte mycket,  och med hjälp av en enkel verkstadshandbok klarar du det själv. Eventuellt kan jag bistå med scannad kopia av boken åt dig . 

Men om du ändå vill vålda igång motorn,  ta bort spridarna och häll i en blandning av diesel och motorolja och låt stå några dagar.  Sen våld på nyckeln på vevaxeln fram och tillbaka med mycket tålamod. Eventuellt ta bort startmotorn och bryt med ett järn mellan startkransen och svänghjulskåpan tills motorn rör sig. Inte åt ett håll utan fram och tillbaka hela tiden, givetvis med spridarna ur så oljan kan komma ut om den börjar röra på sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ovillig att ta isär motorn innan jag varit säker på att det inte är något efter motorn som kärvar. Nu har jag konstaterat det och när jag började skruva isär motorn upptäckte jag att det runnit in vatten genom avgasröret så jag är säker på att det är rost i cylindrarna.

 

Nu har jag kört fast med att ta bort toppen då matningen på spridarna täcker några muttrar. Hur får jag bort spridarna? Jag har provat och bryta upp en försiktigt men den rörde sig inte. Någon som har tips?

WP_20170821_15_36_25_Pro_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kommer du inte åt toppmuttrarna när spridarrören är loss? Annars är det rikligt med rostolja runt spridarna som gäller och brytjärn. Försiktig behöver du inte vara om du bryter med ett järn från varje sida samtidigt mellan toppen och underkant på spridarhållaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...